Ik heb sinds een paar weken een zeventiger jaren Camy Piccadilly automaat.
Loopt uitstekend en is nog erg mooi.
Ook zit er een nieuw kunststof glaasje in. Helaas is deze niet goed bevestigd en kwam het glaasje vanzelf los. Alles is nog heel zo te zien, maar kan iemand met meer ervaring mij vertellen hoe ik zo’n glaasje hoor te bevestigen.
Het glas is aan de bovenkant er uit gekomen. Ik kan het weer terug drukken, maar dan is het niet goed dicht en komt het zo weer los, met het risico op schade.
Hoe hoor je glaasjes te plaatsen?
Ik lees dat er een nieuw plexiglaasje in zit.
Als het er zo uit komt dan is het waarschijnlijk te klein van diameter.
Voor het plaatsen van een plexiglaasje heb je tool nr.1 nodig.
Voor het plexiglaasje te demonteren tool nr.2.
Kan ook zijn dat er een ijzeren ring mist om het plexiglaasje vast te houden.
Ik heb zat glaasjes als je de maat meet met een elektronische schuifmaat ,kan ik je er een paar toesturen…

Hallo, dat is wel héél kort door de bocht. Zo simpel is het dus niet!!
Schockman Schreef:
Hallo, dat is wel héél kort door de bocht. Zo
simpel is het dus niet!!
Waarom lukt het mij dan wel…
Je moet het niet moeilijker laten lijken dan het is.
Je hebt een PB
Volgens mij heb je geen idee hoeveel verschillende soorten glazen, gereedschappen en andere materialen er zijn om glazen mee op te zetten. Dan kun je met de gereedschappen die je toont en hoe je aangeeft ze te gebuiken beslist niet uit de voeten.
Schockman Schreef:
Volgens mij heb je geen idee hoeveel verschillende
soorten glazen, gereedschappen en andere
materialen er zijn om glazen mee op te zetten. Dan
kun je met de gereedschappen die je toont en hoe
je aangeeft ze te gebuiken beslist niet uit de
voeten.
Het is bij mijn horloge`s altijd gelukt hoor (tu)
Ik heb 250 kunststof glaasjes op voorraad.
Die oplopen in maat van 1 t/m 6 3/4.
Lekker een grote bulkvoorraad gekocht voor een goede prijs in Duitsland.
In ieder geval geen glaasje die ze voor 3 a 4 euro p/stuk verkopen.
En voor sommige glazen heb je niet eens gereedschap nodig en druk je het zo in de sponning mits de maat goed is.
Maar geef jij dan eens aan waarom je voor deze Camy Piccadilly met een glasafnemer en een glazenpers niet uit de voeten kan,zoals jij het omschreef.
Misschien kan ik nog wat van je leren…
Heb minstens 12 verschillende soorten kunststof glazen in maten van 0.9 cm t/m 4.0 cm oplopend met 2/10 mm. Voorraad is ongeveer 50.000 glazen, dat zijn alleen nog maar de kunststof glazen. Ik zet al meer dan 25 jaar glazen op horloges, neem van mij aan dat je nog heel veel van me kan leren.
Ik heb dan ook geen enkele behoefte om deze discussie verder voort te zetten.
Schockman Schreef:
Heb minstens 12 verschillende soorten kunststof
glazen in maten van 0.9 cm t/m 4.0 cm oplopend met
2/10 mm. Voorraad is ongeveer 50.000 glazen, dat
zijn alleen nog maar de kunststof glazen. Ik zet
al meer dan 25 jaar glazen op horloges, neem van
mij aan dat je nog heel veel van me kan leren.
Ik heb dan ook geen enkele behoefte om deze
discussie verder voort te zetten.
Oh 
Je maakt je er wel makkelijk van af.
Maar ik heb nog steeds gaan antwoord op deze vraag:
“Maar geef jij dan eens aan waarom je voor deze Camy Piccadilly met een glasafnemer en een glazenpers niet uit de voeten kan,zoals jij het omschreef”.
Jij met al je ervaring kan dat vast wel vertellen en andere forumleden kunnen er ook nog wat van leren.
Het zou toch niet zo zijn dat je het met al die ervaring zelf ook niet meer even weet toch?
2006 Schreef:
Schockman Schreef:
Heb minstens 12 verschillende soorten kunststof
glazen in maten van 0.9 cm t/m 4.0 cm oplopend
met
2/10 mm. Voorraad is ongeveer 50.000 glazen,
dat
zijn alleen nog maar de kunststof glazen. Ik
zet
al meer dan 25 jaar glazen op horloges, neem
van
mij aan dat je nog heel veel van me kan leren.
Ik heb dan ook geen enkele behoefte om deze
discussie verder voort te zetten.Oh
Je maakt je er wel makkelijk van af.
Maar ik heb nog steeds gaan antwoord op deze
vraag:“Maar geef jij dan eens aan waarom je voor deze
Camy Piccadilly met een glasafnemer en een
glazenpers niet uit de voeten kan,zoals jij het
omschreef”.Jij met al je ervaring kan dat vast wel vertellen
en andere forumleden kunnen er ook nog wat van
leren.
Het zou toch niet zo zijn dat je het met al die
ervaring zelf ook niet meer even weet toch?
Wat een onderbouwing inderdaad, iets minder hooghartig kon ook wel in mijn optiek.
Ik wil ook altijd wel iets bijleren van de oude rotten in het vak…
Nou zeg
Volgens mij wordt je overstelpt met adviezen en voorstellen om hulp om je glazen toe te zenden.
Wat wil je nog meer. Iemand die zegt stuur het maar op ik zet er een nieuw glas op.
voor zover ik je vraag lees maak ik er uit op dat het huidige glas te klein is als je hem er met de hand er kan indrukken.
als je de maat opneem denk ik dat je geholpen ben 2 tiede groter. koop dit glas of ga naar een horlogewinkel en laat hem er even op zetten voor hooguit € 10,00
volgens mij is dit forum meer bedoeld voor mensen die willen laten zien wat zi gekocht hebben en trots op zijn of diegene die alles gedaan hebben om iets voor elkaar te krijgen wat niet lukt op de reguliere manier omdat winkeliers niet willen helpen.
dan is het handig als je via dit forum kan worden gewezen op andere hulpmiddelen of bedrijven die je wellicht kunnen helpen.
dit is niet lelijk bedoeld maar ik krijg een beetje het gevoel van de persoon die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
ik wens je natuurlijk wel veel plezier met je aanwinst. Verhalen van een mede horloge fanaat met zijn verhaal over zijn ambities zijn altijd welkom.
groet
Arie
Een glas op een Camy Piccadilly zet je niet met een pers. Heb je alleen maar een glazenafnemer voor nodig. Onder spanning plaatsen lukt je met een pers nooit en dat moet met deze glazen namelijk. Alleen glazen met spanring plaats je met pers.
Pers je andere glazen dan zijn ze altijd te klein. Anders zouden ze kapot gaan.
Simpel toch…
Hartelijk dank voor de informatie over het inzetten van glaasjes.
Dit is iets wat ik na aanschaf van het juiste gereedschap zelf ga doen.
Wat een rare reactie Arie?
movement Schreef:
…
volgens mij is dit forum meer bedoeld voor mensen
die willen laten zien wat zi gekocht hebben en
trots op zijn of diegene die alles gedaan hebben
om iets voor elkaar te krijgen wat niet lukt op de
reguliere manier omdat winkeliers niet willen
helpen.
dan is het handig als je via dit forum kan worden
gewezen op andere hulpmiddelen of bedrijven die je
wellicht kunnen helpen.
Wat een onzinnige opmerking, ik hoop toch niet dat het forum verworden is tot zoiest drammerigs? Het forum is er in eerste instantie om informatie uit te wisselen, en elkaar eventueel te helpen. Wat je gekocht heb showen is ook leuk, zeker als er een (interessant) verhaal bij zit.
dit is niet lelijk bedoeld maar ik krijg een
beetje het gevoel van de persoon die voor een
dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Dat idee krijg ik helemaal niet, lees de vraag nog eens goed Arie?
Henrik
Vouwfietser heeft persoonlijk al gereageerd.
Ik heb aangegeven dat ik een beetje kriegelig werd. volgens mij regeerde voldoende mensen met tips wat mij wel voldoende leek.Aangezien ik voor €3.00 een glas kan laten opzetten bij de fourniturenhandel kwam het mij met de vervolgvragen wat zeurderig over. Ik begreep niet goed de bedoeling.
Maar ik heb aangegeven dat wij allen op het forum zitten om van elkaar te leren
Ik hoop niet dat ik schrik heb aangejaagd door mijn opmerking.
Ik heb beloofd niet meer zo te reageren via het forum maar het dan in een persoonlijke mail te doen.
Dat lijkt mij een betere oplossing om niet zo openlijk mensen tegen de haren in te strijken.
Nogmaals Sorry het was niet zo boos bedoeld maar ik begreep het even niet.
Groet
Arie
Glas moet inderdaad samen gedrukt worden met een klem of vigor, zodat het kleiner wordt van doormeter, dan in kastrand vorr het glas plaatsen en spanning terug minderen zodat het glas komt vast te zitten in de glasrand.
Het glas moet wel een zekere druk geven op de kastrand, anders zou er te makkelijk stof of vocht inkomen.
Het samendrukken van een gewoon plexiglas kan met verschillende toestellen gebeuren. Ik geef de voorkeur van met TASSEAUX te werken, dit zijn tools die de vorm hebben van het glas , men heeft een bolle en een holle vorm nodig.
Het voordeel van dit systeem is dat het geen beschadigingen geeft aan het glas.
Er komt zeker meer bij kijken dan alleen de juiste doormeter van het glas.
Men heeft glazen in diverse krommingen en hoogten, met en zonder spanring, met speciale boorden enz enz.
Voor een weinig geld plaatst een vakman een nieuw en gepast glas voor dit type kast en ben je zeker dat er geen beschadiging aan wijzerplaat o.i.d. zich voordoet.
Je bent gelukkig met dit horloge omdat je het mooi vind, dan zou het spijtig zijn dit te beschadigen door zelf iets te proberen.
En toen was het verder stil. Met dank Freddy!
Tsja, als de meester heeft gesproken… 
mvg, Frans
Schockman Schreef:
Freddy Schreef:
…
Het samendrukken van een gewoon plexiglas kan met
verschillende toestellen gebeuren. Ik geef de
voorkeur van met TASSEAUX te werken, dit zijn
tools die de vorm hebben van het glas , men heeft
een bolle en een holle vorm nodig.
Het voordeel van dit systeem is dat het geen
beschadigingen geeft aan het glas.
…
Freddy, heb je misschien een afbeelding van de zgn. tasseaux?
ik heb wel een vermoeden hoe ze eruitzien, maar google geeft me voorlopig alleen afbeeldingen van allerlei soorten planken en ander bouwmateriaal 
Schockman Schreef:
Een beetje vreemde opmerking Schockman!
Ik denk dat jij je niet helemaal realiseert op de manier hoe de discussie is gegaan,dat je daar zelf debet aan bent.
Als je meteen vanaf het begin tekst en uitleg had gegeven,dan was het klaar.
In plaats daarvan ga je hoog in de boom zitten en schreef je dat je al 25 jaar in het vak zit en dat ik nog een hoop van je kan leren.
Als je vind dat ik een hoop van je kan leren,schrijf dan niet dat de discussie gesloten is.
Dat komt hautain over.
Na de opmerking van Mario ben je pas bereid om tekst en uitleg te geven.
Komt nog bij dat ik jou niet ken als horlogemaker en ik dus niet weet met wie ik te doen heb.
Als bv. Freddy had geschreven dat dit niet goede weg was had ik dit meteen aangenomen,omdat hij hier het één en ander al heeft laten zien.
Even nog over glaasjes van Vouwfietser die ik hem wilde toesturen,natuurlijk weet ik dat er heel veel soorten glaasjes bestaan.
En ook met verschillende hoogtes.
Wilde namelijk een keer een glaasje vervangen voor Tom Vreeken,maar die bleek te laag te zijn zodat de secondewijzer aanliep.
Maar bij de glaasjes van mijn eigen horloges is het altijd goed gegaan.
Soms zijn ze qua vormgeving niet precies het zelfde,maar dat is ter beoordeling van de eigenaar of hij dat mooi vindt.
In dit geval dus Vouwfietser.