Glaasje met spanring: advies gevraagd

Ik ben bezig met een horloge, nu gedemonteerd. Er moet in ieder geval een nieuw glaasje in.

Normale plexi glaasjes heb ik al vaak gezet. Die koop je 0,1 mm groter dan de ruimte in de kast met de pers maak je de bolling groter en daarmee de diameter kleiner, dan kan je het randje zo inhaken.

Dit horloge heeft een glas met metalen spanring, voor mij de eerste keer dat ik die tegenkom.

Vraag 1: Moet ik dit glaasje ook iets groter bestellen dan de ruimte in de kast, of zoveel mogelijk exact gelijk.

Vraag 2: Monteer je glas en spanring tegelijk, of eerst glas en dan spanring?

Vraag 3: Hoe werkt het op de plek persen? Gewoon brute kracht of is er iets waar ik rekening mee moet houden?

B.v.d. André

1 like

Toevallig was ik net bezig met 't glas van een CWC g10.

De “sponningmaat” was 31.4 het glas 31.6.

Ik heb de spanring gelijk met het glas gemonteerd.

Er was niet veel kracht nodig, om glas met ring in de kast te persen.

Succes.

Hallo,

Glas met spanning installeren met pers, soms gaat het handmatig, soms wat zwaarder. Spanring gewoon in het glas laten zitten.

Normale glazen welke met glasklem worden gezet neem je inderdaad groter. Of je dat bij glazen me spanring ook doet weet ik niet. Noem Bin de groothandel gewoon de maat en de glazen die ik meekrijg passen altijd.

1 like

Het horloge met ETA 2391 uurwerk is bijna af.
Nog wachten op een donor uurwerkje om defecte onderdelen te vervangen.

Dus:
Bestellen een maatje groter dan de sponning, ik vermoed 0,1 mm voor kleine glaasjes en 0,2 mm overmaat voor grotere glaasjes.
En glas inclusief spanring gewoon er in persen.

Bedankt, ik ga het proberen.

Vermoedelijk al te laat maar een gewapend glaasje moet je exact op maat kopen…

Bedankt menkepie, net op tijd!
Omdat ik moest wachten op een donorhorloge uit Spanje heb ik nog geen glaasje besteld.
Gisteravond het uurwerk afgemaakt en afgeregeld, loopt nu goed.
Uitstekende timing dus:D

Meestal zijn de maten van gewapende glazen , dus met spanring, opgaand per 5 maten, dus 300, 305, 310 enz. Soms zijn er eens uitzonderingen. Dit geldt voor het glasmerk ROBUR, andere merken zoals Sternkreuz en stella ea. verschillen soms 1 maat.
Meet je 300 dan moet het glas ook 300 zijn (van Robur) is de juiste maat.
Deze glazen moet je met een pers plaatsen, juiste ondersteuning van kast, liefst met bodem op geplaatst om minder beschadigingen te veroorzaken.
Denk je dat het glas toch iets te groot gaat zijn, vraagt wel wat ervaring, kan je het glas met een mesje op de rand die in de kast gaat, iets afschuinen, en lach niet, het allerbelangrijkste, een beetje speeksel rond de glasrand doen en gaat er dan toch in. Beter dat dan het glas barst. Werk zo al 40 jaar.

3 likes

Kijk de tip van de meester!

Die van het speeksel neem ik graag mee.

Gr.Men

Met zoveel gedetailleerd advies gaat het zeker lukken, bedankt.
(Ik zal er voor de zekerheid ook even op spugen :+ )

Het glaasje is binnen.
De maat is exact gelijk als ik meet met de schuifmaat, d.w.z. gelijk aan de sponning en ook gelijk aan het oude glaasje.
Ik kon het er met de hand indrukken, maar bij een kleine tik valt het weer uit de kast. Ook persen geeft geen stevige verbinding, het zit toch te los.

Na even nadenken heb ik de oude spanring in het nieuwe glaasje gedaan. Dit geperst dat geeft wel een bevredigend resultaat, hopelijk blijft het zitten.

Fijn dat je nog een oplossing heb kunnen vinden. Beetje vreemd dat de exact gemeten maat er uit valt. Welk merk glas heb je besteld? Ik ga er van uit dat je op meerdere plaatsen de diameter hebt gemeten?

Even verder op een oudere post maar ook advies nodig.
Ik heb een horloge waarbij het glas in snippers ging bij het uitdrukken.
Nu zit ik met een volledig afgebroken plexiring die klem zit tussen de kast en een soort grote spanring?

Uitpersen vanaf de achterkant lijkt niet mogelijk ivm opbouw van de kast (zie schetsje)
Klopt mijn redenering en tekening van de opbouw zoals ik het aangeef? en hoe zou dit te verwijderen zijn?

1 like

Niet lachen en het zal zeker niet de juiste methode geweest zijn maar ik heb die er eens uitgepeuterd met een scherpe naald uit de naaidoos van m’n vrouw!

2 likes

Ik had al een poging gedaan met een deel van een afbreekmesje, om te kijken of er wat ruimte te maken was, maar tot nu toe zonder succes.

Kun je de bezel er niet vanaf krijgen… dan kun je hem er zo uithalen. Of in de ultrasoon, goed warm maken dan wordt de plexi wat soepeler en dan met naald eruit steken.

1 like

Inmiddels - 11 jaar verder - hebben we hier een speciale ‘Techniek’ rubriek voor. Daar heb ik dit topic even naartoe verplaatst om alles een beetje bij elkaar te houden. Hoop dat @vouwfietser dat kan waarderen … :wink:

1 like