Beste HF’ers,
Ik heb een horloge waarvan ik graag het glaasje zou willen vervangen. Glaasje zelf kan ik wel aan komen, bestellen vanuit Engeland. Maar voor ik dat doe moet ik wel weten hoe en wat. Ik heb zelf geen crystal press. Volgens mij is het niet heel ingewikkeld om dit zelf te doen als je de tools hebt alleen de bezel verwijderen is mischien een beetje tricky. Nu zit ik een beetje te twijfelen wat ik moet doen.
-horlogemaker laten doen. Geen idee van de kosten maar dat zal wel weer een paar tientjes kosten
-crystal press kopen en zelf doen.
-horloge verkopen. Horloge met een nieuw glaasje zou wel een stuk beter verkoopbaar zijn.
Bedankt voor het meedenken,
Koekoek
Die kun je vrij gemakkelijk met een press doen als je het juiste glaasje hebt (inspecteer die plastig ring om het glaasje ook even), maar ik kan me voorstellen dat je de waterdichtheid ook even zou willen testen voordat je ermee gaat zwemmen of 'm verkoopt.
Een persje heb je toch minimaal nodig, nadeel is alleen… een glazenpers is best wel prijzig.
Bij Boley.de betaal je €309,- Ex voor een Bergeon glazenpers… bij Flume heb je er een voor €63,- ex, maar dan heb je er nog geen persdoppen bij… moet je die zelf nog even draaien uit Alu of Kunststof…
wil je in de toekomst meer onderhoud aan horloges gaan doen… dan is een persje wel aan te raden… liefst met een set doppen erbij… anders moet je ook weer een draaibank kopen…
Heb je echter een draaibankje ( kan een goedkoop chineesje zijn, persdoppen … dat komt niet op een tiende millimeter), dan draai je ze gewoon zelf als je ze nodig hebt…
een Horlogemaker “propt” een glaasje er zo in… da’s niet zo spannend… kastje onder de pers, pakking erin, glaasje erop… “Oempf!”, en het is gedaan… 
@flowert Ja weet niet precies hoe het zit met die seals. Het probleem is dat ik geen press heb.
@Arie_Kabaalstra die dingen zijn wel prijzig ja. Op ebay staan ze wel voor 20$ maar dat ik natuurlijk weer niet hier in NL. Klopt dat het een vrij eenvoudig klusje is, daarom vind ik het ook zonde helemaal naar de horlogemaker te moeten brengen met de bijkomende kosten ook.
Je kunt ze ook bij de bekende chinese webwinkels vinden voor niet al teveel geld, met gratis verzending. Niet wat je wilt hebben als je professioneel horlogemaker bent, maar voor dat incidentele glaasje dat je erin propt is er weinig mis mee.
Ik heb die Chinese dingen ook wel gezien… HBM heeft ze ook (Gehad)… maar daar wilde ik mijn hond nog niet tegenaan laten pissen…
Nou moet ik ook toegeven dat ik op dat gebied een enorme “miereneuker” ben, 't moet goed zijn… anders geef ik mijn spaarzame munten er niet aan uit…\
'k zou mijn geld dan liever op een “entry-level” model van een horlogemakersgroothandel zetten.
Ik heb ook geen Bergeon, maar een modelletje van Flume geloof ik… weet even niet meer zeker waar ik em gekocht heb… Alma zou ook kunnen… een tandheugel model, verstelbaar in hoogte, best een prettig apparaat voor zijn centen.
Jullie weten het… draaibank heb ik. dus doppen draai ik ook naar behoefte.
Wellicht dat er een HF’er in regio utrecht is met een glazenpers die ik voor een keertje zou kunnen gebruiken?