Glaasje

Ik wil van deze het glaasje vervangen.
Ik heb het nog nooit gedaan, en weet niet hoe ik het het beste kan doen.
Heeft er iemand tips ?

Ik zie hier alleen het glaasje, gemonteerd in een bezel (metalen rand). Die bezel zit neem ik aan geklemd op het kastje van het horloge.

Het glaasje moet verwijderd worden uit de bezel, Dit kan eenvoudig door het glas voorzichtig uit de metalen rand te drukken. Wees daarbij zorgvuldig, zodat de metalen rand niet vervormt of verbuigt, want in dat geval past het nieuwe glaasje niet meer goed op de bezel en de bezel niet meer goed op het horlogekastje.

Meet de doorsnede van het glas en de maat in de sponning van de bezel met een schuifmaat. Als je goed hebt gemeten is de maat in de sponning en de maat over de buitenzijde/doorsnede van het glas gelijk. Die maat moet in 10-den van millimeters nauwkeurig zijn.

Als ik naar je foto kijk, zie ik een bol plexiglaasje wat vrij hoog is. Het glas wat je gaat bestellen (?) moet dus ook vrij hoog gewelfd zijn. Een zgn. ‘punaise’ glas. Er zijn ook plattere glaasjes, het zgn. ‘lentille’ glas, maar dat is waarschijnlijk niet hoog genoeg en daar gaan je wijzers dan op vastlopen. Bij een horloge met een centrale secondenwijzer is dat risico hoger dan bij een uurwerk met een kleine subseconde boven de 6 uur positie.

Om het glas in de bezel te plaatsen heb je een zgn. glazenklem ( voor het opzetten en losnemen van plexi glaasjes) nodig. Als je zo’n ding niet hebt, kun je als eerste probeersel er wel zo een kopen van Chinees fabricaat, maar de kwaliteit van die dingen is vaak niet al te best. Als je van plan bent om dit vaker te doen kun je beter gelijk een goede kopen van het Zwitserse merk Bergeon.

Als je het gereedschapje eenmaal hebt, ga je als volgt te werk: Plaats het nieuwe glaasje in het hulpstuk wat bij de glazenklem wordt geleverd. (zie de foto’s) Zet de klem met de tanden wat wijder uitgedraaid over het glas heen en draai de klem stevig aan zodat het glaasje goed in de tanden vastgeklemd wordt. Het hulpstukje zorgt er voor dat er onderaan een klein randje vrij blijft uitsteken, zodat het in de sponning van de bezel of het horlogekastje past.

Omdat er zoveel tandjes zijn, wordt het glaasje iets rondom ingedrukt als je het op spanning draait en wordt de diameter dus ietsje kleiner. Je kunt het glaasje dan makkelijk in de sponning van de bezel plaatsen. Houd dan het geheel - bezel of kastje èn de klem met het glas stevig vast en draai de knop van de klem weer los. Als je dat goed hebt gedaan blijft het glaasje netjes vast in de sponning zitten.

Klaar!

De goedkope klem van Ome Ali. Aardig om eens te proberen.

De glasklem van Bergeon. Veel duurder, maar onmisbaar als je vaker glaasjes gaat vervangen.

6 likes

Top uitleg! :grin::+1:

Deze heb ik aan het begin van mijn hobby gekocht en direct de prullenbak in gegooid. Waardeloze kwaliteit :disappointed_relieved:. Persoonlijk gebruik ik de ‘vigor’ alleen als het niet anders kan (frontloaders waar de bezel niet vanaf kan). Anders gebruik ik altijd de robur pers, ik zweer bij dat apparaat! Uiteindelijk kun je hetzelfde principe ook creëren met een 5500 achtige pers. Zo deed ik het voordat ik de robur in mijn arsenaal had zitten. In the end zou je die hoge glaasjes, met een beetje een fatsoenlijke rand, toch los moeten kunnen krijgen met de vigor inderdaad. :slightly_smiling_face:

3 likes

Hoe doe je dat?
Als ik een hoog glaasje met rechte zijwanden in de sponning pers raken de plastic randjes die in de sponning vallen beschadigd.

1 like

Ik heb regelmatig een glaasje kunnen vervangen door gebruik van mijn vingers en een glas pers.

Als je de maat weet, en je hebt er een nieuwe voor besteld. Dan druk je met je duim het oude glaasje er uit. Bezel even goed schoon maken. Drogen. En kijken of je het nieuwe glaasje er weer in kan drukken. Anders zit je inderdaad vast aan zo’n klem.

1 like

Ik gebruik deze stempels voor de Robur, hiermee doe je eigenlijk hetzelfde als met de vigor, je maakt de buitendiameter kleiner zodat die in de sponning past.

Je drukt hem met de concaaf stempels over de bolle stempels, waardoor je als het ware de buitenste rand iets naar beneden duwt t.o.v. het midden van het glas, hierdoor wordt de buiten diameter een fractie kleiner. Zo kun je het glas altijd mooi in de sponning zetten en de druk van het glas afhalen.

2 likes

Ik denk dat je glaasje dan niet lekker klemt als je het met je vingers erin kan krijgen… Ik meet altijd binnen diameter van de sponning en tel er 2/10e van een mm bij op. Ofwel, als je 27mm meet, gebruik ik glas 272 (27.2mm). Ik zou dit nooit met mijn vingers er in kunnen krijgen…

De glaspers klikt hem er dan in, ik gebruik wel een kommetje in plaats van een platte schijf.

2 likes

Dit dus :grin::love_you_gesture:t2:

2 likes

Komt dus op hetzelfde neer :grin::+1:. Glas er gewoon indrukken zal niet lukken als je de maat op de juiste manier gekozen hebt. Dan zal de buitenrand inderdaad beschadigen. Als je onder een microscoop of goed loepje naar de sponning kijkt zie je ook dat die niet recht staat. Je zal dus altijd eerst de buitendiameter wat kleiner moeten maken om daarna goed er in aan te grijpen.

2 likes

Ja, i know. Maar ik heb de tools niet :face_with_peeking_eye:

De maat die vergelijk ik met de vervangende originele nieuwe . Ik zoek vaak een originele vervanging van citizen.

1 like

Robur persen worden nog wel is tweedehands aangeboden. Er zijn ook andere persen die met hetzelfde principe werken. Vooral die worden veel tweedehands aangeboden. Nieuw wil je zo’n persjes niet kopen, ik in ieder geval niet gezien de aanschafprijs :joy:

2 likes

Wat hierboven is beschreven is de methode die ik heb geleerd alleen voor bolle glaasjes.
Ik wist niet dat dit ook werkt voor hoge glaasjes met rechte zijwanden.
Mij is geleerd dat dit met een glasklem moet omdat de glasrand niet naar binnen beweegt door de pers maar dat de zijwand i.p.v. de rand naar binnen beweegt.

Moet ik dan toch maar eens uitproberen, kan mij hoogstens een paar glaasjes kosten.

1 like

Welke glaasjes zijn dit dan? Ik weet dat spanring glazen bijvoorbeeld een rechte rand hebben, maar heb zelf nog niet echt glaasjes met rechte randen voorbij zien komen zonder spanring.

Met spanring tel ik er een tiende bij op. Ik merk dat de maat ook wel heel nauw komt bij dat soort glaasjes.

Dat is inderdaad ook een goede en veilige montage methode Dirk, maar met een ‘maar’…
Als je niet over zo’n (vintage) Robur, met de bijbehorende stempels, beschikt, is het waarschijnlijk een moeizame stap om er een te bemachtigen. En zowel voor een vintage exemplaar als voor een gelijkwaardige nieuwe, als je die al zou kunnen vinden, ook een dure oplossing.
Ik denk dat een Bergeon (wat jij een Vigor noemt?) goedkoper is en gewoon uit voorraad online te bestellen.

1 like

Ja op zich is het wel een dure uitgave bij de veelvoorkomende handelaren op het internet die maanden lang gereedschap online hebben staan. Laat je dus vooral ook niet gek maken door sites als eBay en marktplaats durf ik inmiddels wel te stellen.

De Bergeon Vigor (vigor is inderdaad het type tool van bergeon die jij benoemde) kost volgens mij zo’n 100 euro nieuw. Ik heb zelf minder betaald voor mijn Robur met stempels. Ik moet zeggen dat ik vaak leuke dealtjes heb hoor wat betreft tools. Ik zit ook wel vaak op de uitkijk zal ik toegeven, mijn WTB achtergrond heeft inmiddels toch wel een hele forse verslaving ontwikkeld😂.

Helaas zijn er inmiddels veel mensen die de boel aan het opbieden zijn en maar dingen kopen als investering of omdat ze het leuk vinden om te hebben. Op de rikketik heb ik ook meerdere edities achter elkaar een set zien liggen (zoals ik hem hier in bovenstaande post geplaatst) met vraagprijs 150 euro. Dat heeft die er uiteindelijk niet voor gekregen verwacht ik. Het is ook net hoe je de hobby aan wil vliegen natuurlijk. Als je ooit een kunststof glaasje vervangt moet je er denk ik gewoon voor die keren dat je het doet een simpel persje hebben. Het hoeft dan ook zeker niet de RR te zijn onder de persen. :grin:

EDIT: vooral dit! Wij hobbyisten doen het vaak genoeg om een beetje te extrapoleren wat we op termijn willen hebben en mogelijk nodig zullen hebben. Daardoor kopen we misschien iets sneller dan iemand die sporadisch een glaasje vervangt.

Geduld en een beetje op de uitkijk staan is het enige wat ik er van kan zeggen haha.

1 like

Waardering voor je uitleg en ik ben het voor het grootste deel helemaal met je eens. Ik deel ook de ervaring m.b.t. de - laat ik het maar zo zeggen - marktverpestende (semi) commerciële opkopers en de ‘leuk-voor-de-heb-en-dat-wordt-nog-wel-wat-waard’ amateur investeerders. De goeden niet te na geproken.
Maar… Alweer maar :slight_smile: :

De topic starter is - naar ik begrijp - een absolute beginner en vroeg om een - naar ik begrijp - uitvoerbare en eenvoudige oplossing. Vandaar mijn uitgebreide ‘college glaasjes verwisselen’ in het begin van dit draadje.
Geen kwaad woord over jouw bijdragen overigens, dat geeft extra diepgang, bevat goede info voor de meer serieuze horloge knutselaar en daar leren we allemaal van. Waarvoor mijn eeuwige dank.

1 like

Allen dank voor de info.
Van het weekend eens kijken of het lukken wil.

Hier een foto van het klokje.

1 like