Glaasje

Nou daar ben ik weer dan. Zoals sommige waarschijnlijk doorhebben ben ik lekker aan de sleutel gegaan. Het glaasje van deze Citizen is niet moeders mooiste weer en wil ik graag vervangen.

Ik heb de maten opgenomen en het wereld wijde web opgegaan en ben afgedwaald naar cousins. Want, hoe moeilijk kan het zijn dacht ik. Dacht ik….

Op Cousins word ik overspoeld met weet ik hoeveel opties, waar ik niet wijs van word. Is er iemand die mij een beetje tekst en uitleg kan geven over wat ik hier zie aan mogelijkheden. En nog belangrijker, welke heb ik nodig voor mijn Citizen?

Samenvatting

O ja. Ik ben dus ook zo een noob, dat ik niet het verschil zie of dit glaasje plexiglas of mineraalglas is.

IMG_5658

2 likes

Zo te zien is het plexi alleen bekrast maar niet gescheurd.
Ik zou m in zo’n geval opschuren en polijsten ipv vervangen. Een paar minuten werk en een wereld van verschil.
Volop YT filmpjes te vinden waar ze uitleggen hoe je dat doet.

1 like

Het is geen plexi, dat is juist het probleem. Wel vlak, dus met veel werk wel op te knappen. Is eerder een post over geweest.

3 likes

Ah, mijn fout. Dacht dat het plexi was…
Bedankt voor de correctie

2 likes

Heb jij toevallig scherp welke post dit is?

Maar als ik hem wel wil vervangen hoe bepaal ik dan na het opnemen van de maten welkl glaasje ik moet hebben. Ik heb ook een paar andere horloges liggen, waar de glaasjes wel echt gescheurd van zijn.

Hier is daar over geschreven: Succesje met glas Seiko 6139 polijsten

Zijn nog meer topics over geschreven overigens. Even zoekfunctie gebruiken.

1 like

Nee is mineraal. Plexi zijn (doorgaans?) hol.

2 likes

Je hebt gelijk Ruud, ik had foto niet goed bekeken en trok een voorbarige conclusie omdat gesproken werd over vintage.

@Lexx:
Als het mineraal glas is en je hebt m in z’n geheel uit de kast gehaald dan is het volgens mij toch simpel op te meten: diameter en dikte.
Zou niet weten welke andere factoren mee te nemen.
Bij plexi heb je nog andere factoren zoals wel/geen spanring, vorm / hoogte van de bolling, …

1 like

Ja en dan heb je een goede pers nodig om hem terug te zetten. En vooral ook de pakking, die moet goed intact zijn.

1 like

Als het Hardlex is, dan zou ik eerst zo’n glass polish set van PolyWatch proberen.

Glass Polish

Werkt op Mineraal / Hardlex. Het kost je kramp in je klauwen en het resultaat is minder glad dan met schuurpapier. Maar het werkt wel. Een glaasje vervangen is makkelijker. Dat wel. :sweat_smile:

1 like

Moet ik eens proberen dan. Ik heb ooit zo’n polywatch glass kit per abuis besteld en nooit open gemaakt. Kan van pas komen bij mijn Rados en Seikos. :face_with_peeking_eye:

2 likes

Je meet hem op en neemt direct ook 1 maat kleiner dan je meet en 1 maat groter dan je meetwaarden. Dan gaat het juiste er zeker bij zitten en de rest, die komt dan in je voorraad voor later ooit eens…

En op een gegeven moment, dan heb je bijna alles op voorraad. :stuck_out_tongue_winking_eye:

12 likes

Hier nog een alternatieve methode die slijpsteen (nat) gebruikt en diamantpasta, ipv schuurpapier op een Citizen. Met als voordeel dat je niet steeds het papier hoeft schoon te kloppen (en je langer doet met je materiaal).

https://youtu.be/9hEFGXDIKO0?si=mMhyt9bHSQe0HV1Q

Ook dit kost vooral tijd, geduld en hoop (!). :wink:

1 like

Kijk hier eens hoeveel verschillende opties er zijn. Ik weet echt niet welke ik hier moet kiezen

https://www.cousinsuk.com/category/acrylic-round

Dit zijn plexiglaasjes. Uit de discussie hierboven begreep ik dat je mineraalglas nodig hebt

En het toch plexi is dat je nodig hebt,
Kijk dan ook naar de hoogte van de bolling (dome) en of je wel of geen spanring nodig hebt.
En, zoals @BMWX6M aangaf: bestel meteen een maatje grote en kleiner . De prijs van die glaasjes weegt niet op tegen de porto als je per ongeluk de verkeerde hebt besteld

1 like

Je foto’s en info zijn echt superslecht, sorry…

Maar op deze foto lijkt het glas geen cilindrische rand te heb en maar een dubbel facet?
Of is het een cilinderische zijkant met een sterke facetrand en bolling? Is het glas aan de binnenkant ook hol?

Denk dat je een origineel glas moeten zoeken, denk dat dit aftermarket zeer lastig te vinden is.