Op deze regenachtige middag een succesje geboekt met het polijsten van een mineraalglas op een vintage Seiko chronograaf. Het glas was dof en niet helemaal vlak, met in de diepere kuiltjes een vage kras. Ook langs de schuine steile facetrand golfde het glas iets, duidelijke sporen van een mislukte polijstpoging.
Bij m’n 6308 was het schuren en polijsten al erg goed gelukt, dus nog maar eens een poging bij deze mooie Bruce Lee.
Het doel van het schuren is het glas vlak maken, totdat de oneffenheden (nagenoeg) weg zijn. Daarna met een steeds fijnere korrel schuren en tenslotte polijsten.
Aan het begin is de oneffenheid duidelijk te zien:
Ik begon met korrel 240. Zonder veel druk in één richting schuren, en telkens het schuurpapiertje schoon tikken boven een vuilnisbak, zodat er geen glaspoeder achterblijft. Druk je te hard dan wordt het glas heet of je maakt nieuwe krassen door kleine korreltjes die onder het glas blijven liggen. Dus veel geduld, en het schuurpapier steeds vernieuwen. Al gauw zijn de putjes en de krassen verdwenen (i.e. na een dik uurtje):
Vanaf nu ging ik steeds met een fijnere korrel schuren: na 240 kwam 400, 800, 1200, 1500, 3000, 5000, 7000 en 10000. Die laatste gaan heel snel en het glas is dan bijna klaar, eigenlijk al volledig helder. Dan even polijsten met polijstpoeder en water op een viltschijf, langzaam draaiend op een batterij boormachine. Dat hoeft maar even om hem echt helemaal glanzend te krijgen. Voilà!
Ja het was eigenlijk moeilijk te fotograferen hoe dof het eigenlijk was, want dat valt niet erg op. Maar als ik er nu doorheen kijk dan is het zo sprankelend helder!
Wat een fraai resultaat!
Mij is het, ondanks verwoede schuur- en polijst pogingen, niet gelukt een resultaat zoals bij jouw Seiko te realiseren.
Mag ik vragen welk merk en soort schuurpapier je gebruikt hebt?
En alles droog geschuurd?
Mooi werk! Ik heb weleens een horloge kast voorzichtig geschuurd. Dat ging goed, geeft resultaat voor je werk. Glas heb ik nog niet aangedurft. Hoelang was je bezig?
Ik las al dat je dit van plan was, leuk dat je je aanpak hebt beschreven hier. Ik overweeg het zelf ook te doen, dit helpt wel. Ik heb alleen nog geen schuurpapier fijner dan 3000. En het polijstmiddel, is dat ceriumoxide?
Bij amazon kan je schuurpapier krijgen in een set van 300-5000 korrel kost 5-10 euro. Ik gebruik zelf polijstpasta voor zilver voor de laatste stap (blauw)
Had onlangs bij Bol (same shit, different smell) een set t/m 3000 gekocht. Voor staal, lijkt voldoende, dan indd paar rondes met verschillende stappen polijstmiddel. Kan me voorstellen dat het glas harder is dus iets meer schuurstappen
Yep, alleen het laatste stapje met polijstpoeder was nat.
Dat durfde ik nog niet, je mag ook best zien dat hij 54 is, net als ikzelf.
Ongeveer 3 uur schat ik.
Geloof het wel, oranjeachtig van kleur, voor autolampen bedoeld😊
Dank voor de complimenten. Ben zeer tevreden met het resultaat, en er was nog weinig te vinden op HF over dit onderwerp. Maar het is dus echt wel goed te doen!