Glaasjes verlijmen in bezel. Hoe, wat en waar?

Ik heb al tijden een aantal glaasjes liggen (kunstof en glas) die niet geperst maar opnieuw gelijmd moeten worden in diverse bezels.

Vaak geperst, nog niet eerder gelijmd, ze bleven daarom maar liggen. Nu wil ik dit gaan oppakken en zou ik mbt de lijm wel een paar tips kunnen gebruiken

Op hobbyklok zag ik deze lijm ( https://www.hobbyklok.nl/nl/alle-categorien/horlogemakersgereedschap-werkplaats-producten/lijmen/lijm-voor-horlogeglazen ) en die lijkt me vanwege zn naaldje perfect.
Ik heb het plan de ronde bezels even gecentreerd op een draaischijf te zetten en dan met langzame rotatie een perfect gelijkmatig laagje op te brengen onder een miscroscoop en dan het glas te plaatsen.
Dit kan eigenlijk alleen maar met zo’n naaldje. Maar dat is nu mn idee

Nu las ik ergens dat de twee componenten varianten van betere kwaliteit zijn. Maar hoe breng je die lijm dan superstrak aan zonder naaldje?
Of ‘mag’ je knoeien en kan je na drogen de geknoeide restanten verwijderen met alcohol isopropyl oid, zonder de aangebrachte lijmlaag tussen glas en bezel aan te tasten? Dat werkt dan alleen met glas, want de binnenzijde van kunststof wordt dan te veel aangetast lijkt me

Vragen, vragen. Ik hoor graag wat ervaringen en misschien zijn er nog tips mbt het verwerken etc etc

Ik heb nu al een aantal keer glaasjes gelijmt met glaslijm van loctite. Werkte perfect eigenlijk en met beleid smeer je niet alles eronder :wink:
123

2 likes

Ik denk dat er weinig verlijmd wordt binnen het forum :wink:

Ik had deze link al gevonden

https://blog.esslinger.com/how-to-replace-a-watch-crystal/

Met de drie gangbare alternatieven.

Ik ben/was vooral even nieuwschierig naar de ervaringen hier op het forum, maar heb besloten dan maar voor de G-S Hypo te gaan

Ik heb dat G-S hypo ook en ik heb het wel eens gebruikt om een glaasje te lijmen. Zo’n draaischijf is wel een goed idee, want het is lastig om de lijm gelijkmatig rondom aangebracht te krijgen. Overigens is die tube wat minder handig dan hij lijkt. Zodra je de tube in je hand hebt wordt hij warm waardoor de lucht erin uitzet en de lijm eruit perst. Stoppen met lijm geven is dus lastig, het blijft eruit lopen zolang je de tube in je hand hebt. Verder draadt deze lijm enorm, vergelijkbaar met hobbylijm.

Een beter alternatief heb ik overigens niet. :sweat_smile:
Lijmrestjes weghalen gaat wel redelijk goed, gewoon met een stukje pennehout wegwrijven.

1 like

Is dit ook mogelijk nadat de lijm haar volledige droogtijd heeft gehad?
Blijft deze lijm dan iets ‘zacht’ na haar volledige droogtijd?

Nee, volgens mij wordt hij wel hard, restjes weghalen dus voordat het helemaal hard is. Dat duurt overigens nog best lang dus daar heb je tijd genoeg voor.

1 like

Allright, bedankt voor je waardevolle bijdrage
Ik heb het idee dat dit verlijmen van glazen niet over een nacht ijs gaat …
Ik denk dat ik daarom maar glazen alternatieven ga zoeken voor de kunststof glaasjes voordat ik hier aan ga beginnen.

Mijn ervaring met kunststof is: voorkom ten aller tijden contact met de binnenzijde van een (nieuw) glaasje. Als er dan toch sporen zijn, dan was ik dat er meestal af met afwasmiddel, warm water en een heeeeele zachte kwast. Daarna droogblazen met hoge druk inert lucht. In het bijzonder wanneer de dial niet licht gekleurd is.

Ik denk dat lijmresten en sporen van weghalen met een prikhout de binnenzijde van kunststof te veel aantast …

Ik heb inderdaad alleen een mineraal glaasje gelijmd, misschien tast de lijm kunststof glazen wel aan ja, dus dat zal lastiger zijn. :thinking: