Glas dof, wat is er aan de hand?

Kast en band van deze Orient zijn prachtig maar wat is er toch aan de hand met het glas? Alles wat spiegelt van de wijzerplaat wordt weerkaatst door het glas, alsof er van de binnenkant een folie tegenaan zit.

De buitenkant van het glas is licht bekrast, ik heb niet het idee dat daar nog een folie overheen zit.

Het horloge is verder heel mooi en volgens mij nog niet zo oud. Heeft iemand dit effect wel eens eerder gezien? Het viel me al op in de advertentie foto’s. Ik moet het horloge nog openmaken, misschien kan ik het glas schoon krijgen en anders wil ik het toch echt graag een ander glaasje op zetten.:thinking:

ik heb ook mijn twijfels over de kast en de band hoor, ziet er allemaal erg bekrast uit, glas idem. Wellicht is de AR coating van het glas de oorzaak?

2 likes

Foto’s zijn in ieder geval genomen door iemand die het knopje ‘scherpte’ heeft gevonden en die zo ver mogelijk naar rechts heeft geschoven, en het tijdens het fotograferen een goed idee vond om vooral scherp te stellen op heerlijke afgekloven nagels.

Ik zat in volle zon, heb niks geks ingesteld. Het blijkt rook te zijn, of iets vets, tegen de binnenkant van het glas.

Wijzerplaat en wijzers zijn fantastisch.

Glas en lunette komen samen los van de kast, ik weet niet of het glas nog uit de lunette kan om te vervangen.

3 likes

Kun je nu het uurwerk uit de kast is de binnenkant niet even reinigen, of leverde dat niks op?

1 like

Ja, dat heb ik gedaan. Een wereld van verschil, al moet het glas nog vervangen worden.

Grappig genoeg lijkt de wijzerplaat nu donkerder.
Was even bang dat de plaat of de wijzers net zo vies zouden zijn als het glas, maar die waren gelukkig brandschoon, zoals een testje met rodico uitwees.

5 likes

Wat een wereld van verschil! Mooi horloge!

Ja, dank! Ik hoop dat het me lukt het glas nog te vervangen. Of eventueel polijsten…

2 likes

je kan daarmee beginnen :ok_hand:
vervangen is de tweede optie als het eerste mislukt :slightly_smiling_face:

1 like

Polijsten kun je vergeten, dat gaat alleen met plexiglas.

1 like

Ik heb ook wel vlak en bijna vlak mineraalglas met succes gepollijst, zie elders op dit forum. Maar dat duurt erg lang (vooral het schuren) en een voorwaarde is ook dat het glas vrij ver uit de lunette naar voren steekt. Want je moet het tijdens het polijsten kunnen vasthouden. Bij deze Orient steekt het glas maar enkele tienden millimeters uit de lunette. Dus ik hoop dat ik het eruit kan tikken en vervangen… Maar als ik geen passend glaasje kan vinden, dan ga ik toch proberen de krasjes eruit te schuren.

Voor mij werkte het wel om een blokje aan de binnenzijde tegen het glas te plakken met dubbelzijdig tape. Op die manier plakte ik althans het glas incl bezel tegen mijn slijpertje. Bleef prima zitten en is ook normaal los te krijgen.

1 like

Even verplaatst naar de ‘technische verhandelingen’ hoek. :slight_smile:
Mooi resultaat trouwens van het schoonmaken!

1 like