Geachte dames en herenhorlogeliefhebbers,
Mijn zwarte Tissot PR 100 chronograaf viel onlangs op een stenen vloer. Het glas was eruit, maar dat kon ik er zonder veel moeite weer in terugdrukken, verder doet alles het nog. Omdat het m’n watersporthorloge is doet de waterdichtheid er nogal toe. Is er op dit forum iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Bij voorbaat dank,
Ga er maar vanuit dat ie nu niet meer waterbestendig is.
Dank voor het snelle antwoord. Is dat dan onherstelbaar?
Even laten testen.
Nee, ik denk dat het wel te herstellen is maar daarvoor zal het horloge een service beurt nodig hebben. Het is misschien beter om een nieuw horloge te kopen en deze niet meer nat maken aangezien ik niet precies de schade weet aan het horloge. Als de kast ook een beetje vervormd is dan kan er weinig aan gedaan worden.
Voorlopig dus dit horloge niet nat maken en naar een juwelier toe gaan is het beste.
Dit lijkt me wel erg rigoureus. Ik zou hem bij een horlogemaker afgeven. Die kan er een nieuwe pakking in zetten en het dan even testen.
Is misschien helemaal niet nodig. Bij mijn om de hoek zit een juwelier die voor 3 euro je horloge test op waterdichtheid.
Ik zou Even langs een juwelier gaan die ook horloges verkoopt. Vaak hebben die wel een tester staan
Nee waarschijnlijk niet. Maar als je er zeker van wil zijn is dat een goedkopere optie dan een nieuw horloge kopen
Goed om te horen dat je het kunt testen. Dacht aanvankelijk dat dat alkeen te testen is op de manier waarop je test of een lucifer het nog doet. Ik ga ermee langs een horlogemaker.
️fixed that for jou.
Ga hier aub niet mee naar een juwelier, maar naar een horlogemaker.
De juwelier hier in de buurt is ook een horlogemaker
Ah, dat scheelt.
In veel gevallen kunnen ze maar tot 5atm. testen, dus voor 10 of 20 zul je elders moeten zijn…
Ja. Meten is weten. Dit soort advies dus vooral negeren:
En dit soort advies gewoon opvolgen:
De gemiddelde juwelier met horlogemaker in huis kan een 100m WR test laten doen. Als hij daar doorheen komt kun je rustig zwemmen met zo’n ding.
Lijkt me wat overdreven. Mogelijk een nieuw glaasje en een nieuwe pakking. Da’s genoeg om WR weer te herstellen.
Maarrrrrr…
Tsja, daarvan kan zo’n ding een mooie opdonder krijgen. Is het quartz of mechanisch? Indien mechanisch, dan zou het geen kwaad kunnen om 'm op een timegrapher te leggen zodat je kunt zien of hij van de klap raar is gaan lopen.
Als dat namelijk het geval is heeft @youngwatchenthousiast toch nog een stukje goed advies gegeven:
Ik heb niets zinnigs toe te voegen aan deze draad.
Deze sla ik op.
Wat denken we?
Ga maar uit van een nieuw glas en een nieuwe glaspakking.
Plus uiteraard een WR test.
Dank voor alle reacties. De case is wel duidelijk. Vraag me wel af waarom ik uit moet gaan van een nieuw glas, want dat is onbeschadigd. Een pakking heb ik niet gezien, maar zit misschien nog in de binnenkant van de kast. Wel complimenten voor de klok, hij loopt een maand sinds de val nog gelijk, en de grote secondenwijzer tikt nog steeds keurig op de streepjes. Het is een quartzklokje, 10 bar WR.
Hoe oud is het horloge? Na een jaar of 6 en veel zonlicht dan is ide glaspakking echt wel aan vervanging toe.
Als het glas er na een val zonder moeite met de vingers ingedrukt kan worden dan is een nieuwe pakking gewoon nodig.
Bij de meeste waterdicht testen wordt er getest met overdruk, bij deze Tissot moet eerst een onderdruk ( vacuüm ) test uitgevoerd worden. Dan heb je zekerheid omtrent het vast zitten van het glas. Bij testen met overdruk wordt het glas alleen maar vaster in de sponning gedrukt.