glas polijsten

hallo allemaal,

afgelopen zaterdag heb ik op de rikketik onder andere een leuk polshorloge gekocht van het merk pontiac. Het is een rechthoekig horloge met decentrale secondewijzer en een eta 717 werkje erin. De rode wijzerplaat heeft ook een aardige patina. Hij staat erg leuk op een groene NATO, dus ik zou het horloge best graag willen dragen.

Nu zinnet er in het glas best veel ondiepe krassen(bijna matglas). Dit is nogal storend en ze verpesten het uiterlijk van het horloge een beetje.

Nu vroeg ik mij af of ik deze krassen eruit kan polijsten. Het is echt glas, dus geen acryl. Acryl in niet zo’n probleem, want dat is 15 minuten werk met een beetje tandpasta, maar dit is toch echt andere koek.

We hebben hier wel een polijstmachine liggen, maar wat voor polijstmiddel moet ik gebruiken. Hoe gaat het polijsten van echt glas in zijn werk.

Alvast bedankt.

Groeten,
Koen

p.s. het uurwerk krijgt sowieso een beurtje, dus die ligt nu uit elkaar.

Volgens mij kan dit niet bij meer dan een klein krasje maar er is hier vast al eens over geschreven. Gebruik de zoekfunctie eens op dit onderwerp.

glas polijsten is goed gelukt. Eerst met natschuurpapier(korrel 800 en 1200), daarna gepolijst met polijstpasta.

Horloge ziet er weer erg netjes uit, dus die kan ook weer om de pols.

Groeten,
Koen

Knap gedaan heb je foto’s?
Welke polijstpasta heb je gebruikt?

Even on the side: klopt het dat Seiko hardlex in principe niet goed te polijsten is?

Om kleine krasjes uit glas te polijsten, kun je cerium oxide gebruiken.
Dit is o.a. verkrijgbaar bij een atelier dat sieraden maakt/verkoopt.
Zoek eens via Google.
Papje van maken OP het glas, dan met een vlakke (echte) kurk met draaiende en lichte druk polijsten. Wel éérst de kroon afdekken met tape o.i.d.
Kleine krassen in kunststof glazen zijn te verwijderen met “Commandant” dat is een poetsmiddel dat gebruikt wordt in auto(poets)bedrijven. Misschien heb je nog ergens een leeg plastic tonnetje liggen van een “ouderwets” fotorolletje? Vraag of ze een klein beetje van die smurrie (de groene, NIET de rode!) in dat potje willen doen. Ook hier heb je maar weinig van nodig. Met een zacht doekje uitpoetsen. Gaat véél sneller dan tandpasta!
Succes!

Johan46.

Hoi, Glas is te polijsten met Cerium Oxide. Is te koop op ebay en ook op Nederlandse sites (wel wat duurder).

Succes

Ik heb prima ervaringen met een beetje koperpoets, een doekje en veel geduld.

Krassen krijg je daar niet mee weg. Diepe zeker niet.
Cerium oxide wordt veel gebruikt en is geschikter nmm.
Ook makkelijk verkrijgbaar trouwens.

1 like

koperpoets werkt wél heel goed op plexiglas, maar dat is plastic en natuurlijk niet te vergelijken met echt glas :slight_smile:

Hallo allen,
Ten eerste bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik het horloge al een aantal dagen gedragen op een groen NATO bandje en het ziet er erg netjes uit zo. loopt ook erg netjes. Als ik weer thuis ben zal ik zeker wat foto’s plaatsen.

Verder weet ik nog niet veel over dit type horlgoe van pontiac. Misschien weten jullie er meer over te vertellen als ik een paar foto’s plaats op het forum.

Ik heb het horloge op de afgelopen rikketik ergens tusen de andere troep vandaan gevist en had wel door het het een erg mooi klokje kon worden, mits het uurwerken even een beurt zou krijgen en het glas weer enigsinds kraslos zou zijn.
Heb helaas geen voor foto’s gemaakt, dus het word een voor en na zonder voor.

En ja, acrylglas polijsten in goed te doen met tandpasta Of brasso en een beetje geduld, maar echt glas is toch echt andere koek…Heb ik gemerkt aan mijn pijnlijke arm van al het wrijven XD

groeten,
Koen

Op Youtube staat een filmpje hoe je met weinig middelen een flinke kras in een horlogeglas binnen een kwartiertje wegwerkt.

Als je geinteresseerd bent dit is dit de link:

Groet George :wink:

Ik krijg de link niet goed gekopieerd maar je kunt er via de zoekfunctie in Youtube ook komen. De titel van het filmpje is: Watch Crystal Glass Scratch Removal polishing

George

1 like

georgescholtes Schreef:

De titel van het filmpje is: Watch Crystal Glass
Scratch Removal polishing

George

Het lijkt zo makkelijk te gaan, zou het echt om mineraal glas gaan of is het voorbeeld gewoon een plastic glaasje?

Het is zo te zien wel glas.
Ik denk echter dat je met deze methode een “deuk” in het glas krijgt?
Er wordt wel veel op één plek gepolijst?
Eérst maar eens proberen op een oud en kapot horloge, lijkt mij. Of op een gewoon stukje vensterglas?

mvg,
Johan46.

Koen.

Ik heb even staan experimenteren met cerium oxide en het werkt echt goed.

Ik heb een Speedmaster mark 2 die echt hele diepe krassen had.
Eerst heb ik de krassen verwijderd met schuurpapier en wat water.
Dit heb ik gedaan totdat alle diepe krassen verdwenen waren en alles vlak was.
Vervolgens heb ik de cerium oxide (poeder met water mengen tot pasta) op het glas gedaan en ben gaan polijsten met een katoenen eindstuk.
Belangrijk is wel dat je het glas en de cerium oxide telkens vochtig houdt anders droogt het snel uit en werkt het niet. Het vergt echter wel heel veel geduld maar het resultaat komt er beetje bij beetje. Ik ben bezig met één helft van het glas om het resultaat goed te kunnen zien.

meziya Schreef:

Koen.

Ik heb even staan experimenteren met cerium oxide
en het werkt echt goed.

Ik heb een Speedmaster mark 2 die echt hele diepe
krassen had.
Eerst heb ik de krassen verwijderd met
schuurpapier en wat water.
Dit heb ik gedaan totdat alle diepe krassen
verdwenen waren en alles vlak was.
Vervolgens heb ik de cerium oxide (poeder met
water mengen tot pasta) op het glas gedaan en ben
gaan polijsten met een katoenen eindstuk.
Belangrijk is wel dat je het glas en de cerium
oxide telkens vochtig houdt anders droogt het snel
uit en werkt het niet. Het vergt echter wel heel
veel geduld maar het resultaat komt er beetje bij
beetje. Ik ben bezig met één helft van het glas om
het resultaat goed te kunnen zien.

Ik ben benieuwd, ook naar de gebruikte korrelgrootte van het schuurpapier.

Ik heb eigenlijk 2 verschillende korrelgroottes genomen. Er zaten hele diepe krassen in en die kreeg ik alleen weg met de wat groffere. Daarna de wat fijnere gepakt en met water samen glad geschuurd.

Op de achterkant van het papier zou de fijnheid van het schuurpapier moeten staan. 200 - 400 - enz.
Ben ook benieuwd namelijk :wink:

Watervast, korrel 400.

Johan46