Glas vervangen of niet?

Hoi,

Dit horloge heeft helaas een bekrast glaasje. Is dit simpel te vervangen of loop ik het risico dat ik de mooie beige ring om het glas verlies die wellicht niet meer in die kleur verkrijgbaar is en kan ik het beter zo laten? Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt.

3 likes

Hmmm, ik vind het altijd charmant als een vintage horloge wat krasjes enz. hebben, maar op het glaasje hou ik er niet zo van. Hoe dan ook, ik zou eerst proberen om lichtjes nat te schuren/polijsten. Ik weet niet zeker of het glas of plexi is. Ik gebruik altijd een polijstmiddel (Polywatch of PlexiRevive) en een polijstdoekjs van 6000, 90000 en 12000 mesh.
Met wisselend resultaat, echt diepe krassen krijg ik er niet uit.

1 like

Volgens mij heeft deze mineraalglas.

Gaat bij mijn weten een lastig verhaal worden, aangezien omega niet meer onderdelen levert aan onafhankelijke horlogemakers en ik eveneens niet weet of ze dit glas nog hebben.

Het is inderdaad mineraal glas. Op eBay zie ik dat het glas aangeboden wordt, niet origineel. Maar ik maak me dus zorgen over de ring om het glas heen, maar weet niet of ik me daar zorgen over zou moeten maken. Ik was niet van plan het zelf te vervangen, maar het te laten doen bij een serieus ogende horlogemaker.

Niks aan doen. Is prachtig zo.

Tja, rond het glaazsje zit een goudkleuringe retainer ring,is bij Omega ook niet meer te krijgen vermoed ik, en een origineel glaasje (met ring) is ook niet zo makkelijk te vinden. Glaasje vervangen lijkt me ook iets waarvoor je gepast gereedschap voor nodig hebt, dus zou best via een vakman met ervaring. Even gezocht hier op het forum worden Ferrie Schweitzer (Heerlen) en Ronald Prins (Cothen) aanbevolen.

ANdere optie is zelf het glaasje polijsten. Mineraal glas polijsten is eigenlijk onbegonnen werk.
Polywatch heeft er een speciale kit voor. Die zou je kunnen proberen, denk dat je de kleine swirls er daarmee misschien wel kan verwjideren. Ik heb zelf ooit een poging gedaan - niet geheel onverdienstelijk- om een glaasje te polijsten, maar ik kon toen een polijstmachine en diamantpasta gerbuiken. Ik heb wel uren aan die machine gezeten en met 5 verschillende doeken en pasta’s zitten werken. Eerst heglaasje helemaal opgeschuurd met een diamantschijf, om alle krassen te verwijderen, dat was 2 minuutjes werk en ik dacht dat het om zeep was, daarna heb ik in totaal ongeveer 6 uur zitten polijsten en uiteindelijk viel het eindresultaat nog mee.

Dank je wel voor je zeer uitgebreide reactie. Dit klinkt niet aantrekkelijk, al heb ik als tandarts zijnde genoeg materiaal en apparatuur om de krassen eruit te slijpen neem ik aan, maar ik vrees dat ik het niet helder en glad genoeg krijg achteraf. Ik laat het maar zoals het is.

1 like

Ik snap dit dus niet. Hoezo is een dikke kras op het glas prachtig? Dat is toch recht lullen wat krom is.

Misschien eens contact opnemen met een horlogemaker. Ik weet niet in welke regio je woont, maar op het forum zijn er genoeg te vinden.

1 like

Laat ik het zo zeggen @Macx een toprestaurateur van kasten tot glazen en teveel om op te noemen.
Misschien weet hij hier raad mee ?
Of is hij bereid zijn mening hierover te geven en kan hij het voor je opknappen…
@Macx kassa 1 aub.

1 like

Ik ga wel overleggen met een horlogemaker donderdag en helaas is het niet een kras, maar zijn het er vele.

1 like

Volgens mij is die beige ring de glas dichting. En was die ooit geel. Zonder modelnummer is het moeilijk zoeken.

Als ik de foto bekijk, dan denk ik dat er een barstje in zit; dit is er niet uit te polijsten. U kunt natuurlijk altijd bij een ervaren horlogemaker/restaurateur om advies vragen.

3 likes