Ik ben momenteel bezig met het restaureren van een Tissot Seastar 783. Het glas wat hier in zit moet vervangen worden wegens iets wat lijkt op een brandplek.
Echter ben ik zo’n soort glas nog niet eerder tegengekomen.
Het gaat om een domed acryl glaasje met een gouden spanring. Ik ben vrij nieuw in het werken aan horloges en weet mij niet goed hoe ik hiermee te werk moet gaan.
Het glaasje zat vrij los en was er ook zonder al teveel moeite uitgeduwd maar als ik nu een nieuw glaasje wil bestellen, doe ik dat inclusief nieuwe spanring? Of is het indien mogelijk, de bedoeling dat ik de oude spanring hergebruik. En indien ik een compleet nieuw glaasje met nieuwe spanring bestel, moet die dan exact de afmetingen zijn van het glas wat ik eruit heb gehaald?
Ik kan geen originele glazen vinden voor dit horloge dus ik moet dan afgaan op wat de schuifmaat mij verteld.
Gewoon een met spanring bestellen in goud of staal kleur net welke je nodig hebt.
Je kan deze maat aanhouden die erin zat maar als deze iets te los zat kun je ook 1 maatje groter bestellen.
Top dankjewel!
Heb er een nodig in goud, maar kan die bij geen Nederlandse site vinden dus dat word even Ebay afspeuren.
Het is niet persee dat het glas echt los zat, maar hoefte nou weer bepaald “kracht” te zetten om hem eruit te duwen. Kan hem er ook met mijn vingers zo weer induwen. De rest gaat morgen in de reiniger, dan maar even kijken of het echt te los zit of dat het ook gewoon een deel slijtage is.
Dat zou top zijn. Ben momenteel tot laat aan het werk dus dat kan ik morgen pas weer nakijken. Vrij klein dat weet ik wel nog haha. Past in zijn geheel in het gemiddelde horloge die je tegenwoordig voorbij ziet komen.
Het gaat per 10 e millimeter. Eén tiende méér wil meestal ook wel lukken. Ik heb een oude voorraad overgenomen, met ongeveer duizend glaasjes. Met gouden spanring zijn er ook wel ruim honderd.
Maar dat is nog geen garantie dat hij erbij zit. Voor mijn Seastar is het wel gelukt…