Glas vervangen, Tissot Seastar

Ik ben langzaam wat aan het opschalen om mijzelf te leren horloge onderhoud en reparaties te doen. Ik heb eerder een leuke Tissot Seastar gevonden op een rommelmarkt, maar deze heeft een barst in het plexiglas. Het vervangen van glasit is voor mij nieuw dus ik hoop op wat advies. Ik heb hier eerder ergens gelezen dat de maat van het glas extreem nauw neemt dus ik heb wat gereedschap opgehaald.

Dit is hem na aankoop:

Vandaag heb ik hem uit elkaar gehaald;

Mooie schone dial

Binnenkant caseback

Of

voor Highres

Het glas met de barst erin

Doorsnee glas gemeten ~30,6mm

Dikte glas gemeten ~1,24mm

Binnenmaat kast ~30,5mm

Hoogte glas ~4,2mm (moeilijk om te bepalen)

Er zit dus een metalen ring om het glas, mocht dat nog niet duidelijk zijn gebleken uit de foto’s.

Nu zou ik het volgende willen vragen, waar vind ik een geschikte vervanging voor mijn Tissot?

Daarnaast zijn opmerkingen over de manier van meten of andere tips (voor het terugplaatsen bijvoorbeeld) altijd welkom!

Ik heb verder geen verstand van reparaties of onderhoud, dat ten eerste.
Wat me wel meteen te binnen schoot is dat ik een digitale schuifmaat zou gebruiken. Dit blijft toch een beetje gokken op het oog. Vooral als het zo nauw luistert, lijkt me dat cruciaal.

Grtz Melvin

Goed bezig (tu)

Maar leg in het vervolg het uurwerk liever niet op een doek :#

Dat trekt de olie van de plekken waar het hoort en vezels en stofjes kunnen heel nadelige invloed op het uurwerk hebben.

Wat me wel meteen te binnen schoot is dat ik een
digitale schuifmaat zou gebruiken.

Doorsnede glaasjes gaan meestal in stappen van 0.2 mm doorsnede, en een normale schuifmaat is zeker op de 0.1 mm nauwkeurig, dus dat is voldoende.
Binnenmaat kast kan je nauwkeurig meten met de achterkant van de schuifmaat: de scherpe punten.

niet op het oog qua breedte, meten is weten!

Een digitale schuifmaat meet op duizendsten, dus dan zit je altijd goed.

Altijd de kast opmeten!!! Nooit het oude glas!!! Een glas is meestal al naar de kast gevormd over de afgelopen periode, voor het beste passende resultaat de kast zelf opmeten. dikte is niet interessant, hoogte ook niet, daar zijn ‘standaardmaten’/namen voor, dan komt wel op het oog, tenzij het heel nauw komt, bijvoorbeeld bij merkhorloges.
De stalen ring is de spanring, een goed spanglas krijg je er met de blote hand amper in, heb je meestal een pers voor nodig. Een glas zonder spanring zet je erin met een glasklem.

Uurwerk nooit op een doek leggen, liefst op een vel papier of iets dergelijk nog beter is een hard oppervlak wat geheel schoongemaakt en ontvet is.

Oh…sinds wanneer meet een digitale schuifmaat op duizendsten ?

Hooguit dus op honderdsten en dan heb je nog te maken met meetonzekerheid. Reken dus maar gewoon op een tiende.

Klopt, bedoelde honderdsten en dan rond je af naar boven op tienden.

even wat rechtzetten… een digitale schuifmaat heeft een ware resolutie vann 0.1 mm, de honderdsten worden geinterpoleerd… bovendien weet je met een honderdste nog niets… als je afleest 30.50, dan is dat ergens tussen 30.495 en 30.505

als je het goed wilt doen. neem een analoge klokschuifmaat, of beter een binnenschroefmaat…

als je een horloge demonteert… zoals hierboven ook aangegeven… niet op een doekje… beter een snijmatje gebruiken bij gebrek aan een horlogemakers mat, een stukje schoon vinyl vloerbedekking kan ook… altijd schoonmaken voor je begint, en alles stofvrij opbergen… al zet je er een limonadeglas overheen… (botervlootje werkt ook goed… of je koopt eens een echt stolpje…

Voor het terugplaatsen… zul je een glazenpersje moeten hebben… of heel handig moeten zijn en zelf wat verzinnen… als je “doppen” kunt maken, dan zou het zelfs in de bankschroef moeten kunnen… of met een lijmtang… maar… voorzichtig…

Ok, het ene instrument zal nauwkeuriger zijn dan het andere.
Honderden en zelfs duizendsten, maar…wat heb je nodig om gewoon het glas in de juiste maat te kopen?

Bedankt allemaal voor de tips daar kan ik zeker iets mee. Maar dan blijf ik nu toch zitten met de vraag welke maat glas ik moet kopen, of moet ik dan toch eerst iets vinden om het nauwkeuriger te kunnen meten?

En waar koop je zulke glazen?

Denk je dat men vroeger wel nauwkeurig kon meten (toen digitale schuifmaten nog niet bestonden ) ?

Men had vroeger zeer zeker nauwkeurigere meetapparatuur. Ook astappen van horloges wreden gemeten in honderdsten van millimeters, deze konden ook zeer nauwkeurig gemeten worden.

Om een net glas te bestellen moet je weten of het laag, halfhoog of hoog is en wat de breedte is in tienden van millimeters.

Ok, voor de duidelijkheid, heb je het dan over de hoogte van de rand waar het glas in valt? Of bedoel je de hoogte van de spanring?

Volgens mij hadden ze vroeger vaak allerlei dingen die ze bij elkaar zochten zoals assen en lagerstenen. Pas later werden de onderdelen gegarandeerd uitwisselbaar. Destijds zelfs zo bijzonder dat sommige merken dit gebruikten als reclamemiddel.

Maar goed, dat gaat het hier niet om. TS wil weten hoe hij het glas moet meten en waar hij een nieuw plexiglas kan kopen.
Daar kan jij hem beter mee helpen dan dat ik kan.

Er zijn vele soorten plexiglas te koop.
Hoge, lage. met chroom spanring, goudkleurige spanring, zonder spanring enz.
Ik heb hier al vele glaasjes gekocht.

http://www.ebay.nl/itm/Lot-5-Stella-domed-N-O-S-glass-watch-crystals-size-305-/360886487113?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item540682c849

PS dit als voorbeeld, de afgebeelde glaasjes zijn voorzien van een uitgelepen ruitje voor de datum, je moet maar even in de winkel snuffelen.

Ok, ik begin het geloof ik nu te snappen. Ik heb nu de schuifmaat omgedraaid(had ik zelf ook wel kunnen bedenken :)) om de binnenkant te meten, deze is 30,5mm daar ben ik vrij zeker van. Maar moet je het glas dan niet een maatje groter nemen voor de spanning (30,6mm)?

ah, resolutie en nauwkeurigheid. altijd leuk.

het zit ongeveer zo:

• Resolutie: De kleinst nog te onderscheiden grootte van de meetwaarde. als een digitale schuifmaat met het laatste cijfer echt verschillen van 0.01 mm laat zien, dan is de resolutie 0.01 mm. Je hebt wel eens van die systemen die springen met 0.05, dan is dat de resolutie, want een verschil van bijv. 0.02 wordt dan niet waargenomen…

Interpoleren is niks mis mee, dat zit in het gros van de nauwkeurige systemen, mits het maar onderscheidend is.
(En met een honderdste weet je wel iets, namelijke dat 30.50 ergens tussen 30.49 en 30.51 in ligt. Das toch beter dan 30.5, dan ligt het tussen 30.4 en 30.6 in.)

• Nauwkeurigheid: De accuraatheid van de meting
    Een schuifmaat kan nog zoveel cijfers achter de komma hebben, dat zegt nog niet dat de gemeten maat overeen komt met de echte lengte. Schuifmaten hebben een nauwkeurigheid van ergens rond 0.05 - 0.1 mm als ze fatsoenlijk gekalibreerd zijn.

Wat gebeurt er trouwens met een schuifmaat die je in de zon legt?
Schuifmaat zet uit, nauwkeurigheid klopt dus niet meer, maar schuifmaat kan echt nog wel een onderscheid maken tussen 10.1 mm en 10.2 mm. Resolutie blijft, nauwkeurigheid niet.
En daar kun je handig gebruik van maken als je de schuifmaat even nult op een nauwkeurige eindmaat.

Precisie wordt nogal eens gebruikt als term bij herhalingsnauwkeurigheid: bijv. de schuifmaat wijkt af, maar wel reproduceerbaar: bijv. altijd +0.16 mm, met een ruis van 0.05 mm. Die offset is dan weg te kalibreren.

Arie Kabaalstra Schreef:

even wat rechtzetten… een digitale schuifmaat
heeft een ware resolutie vann 0.1 mm, de
honderdsten worden geinterpoleerd… bovendien weet
je met een honderdste nog niets… als je afleest
30.50, dan is dat ergens tussen 30.495 en 30.505

gschoots Schreef:

Ok, ik begin het geloof ik nu te snappen. Ik heb
nu de schuifmaat omgedraaid(had ik zelf ook wel
kunnen bedenken :)) om de binnenkant te meten,
deze is 30,5mm daar ben ik vrij zeker van. Maar
moet je het glas dan niet een maatje groter nemen
voor de spanning (30,6mm)?

Je kunt eens contact opnemen met horlogeglas.nl . Misschien heeft hij nog originele tissot glaasjes, en anders staat er wel een vervanger in de database.

Of even te googlen naar de catalogus van Sternkreuz, die leveren een heel assortiment aftermarket glaasjes voor de horlogemakers.