Glas vervangen van een Tissot T12 Z 44644 Supercompressor?

Deze week dit projectje gekocht als niet werkend - zat vandaag al in de bus :slight_smile:


Wat mij direct opviel is dat het vlak mineraal glas dat er nu opzit zonder enig krasje is (en waarschijnlijk dus niet origineel is) en heel ver achteruit in de bezel zit (en mi te dun is)

Heeft iemand dit model. Graag dan info of dit een vlak glas of een gebold glas moet zijn?
En heeft iemand dit glas al eens vervangen? Schroeft de bezel van deze Tissot er uit zoals bij een Zenith Defy


ik wil er niet aan beginnen wringen voor ik dat zeker weet :cold_face:

foto van de originele 44644

hey, kan iemand mij met bovestaande helpen?
Op foto’s lijkt het origineel een gebold glas, maar zou vooral willen weten hoe het glas erin/eruit moet

@wbcoupe?

2 likes

Om eerlijk te zijn heb ik dit model nooit bij de hand gehad, maar ik denk haast dat er plexi in hoort.

Er zijn trouwens twee verschillende versies van deze kast, die met de geschroefde bezel (de jouwe) en de versie zonder bezel (die op de folder). Niet uitgesloten dat die verschillende glazen hebben :thinking:

1 like

Ik denk niet dat hier plexi in hoort, met een schroefbezel hebben inderdaad vlak glas en die zonder hebben plexi. Ik zou voorzichtig toch eens aan die bezel gaan draaien, je merkt snel genoeg of er beweging in zit. En anders even een horlogemaker om advies vragen. Origineel glas wordt een probleem denk ik. Evenals een originele kroon want de onderste is ooit vervangen lijkt het. Of is deze toch gesigneerd?

2 likes

Merci voor het antwoord, beide kronen zijn gesigneerd (met een horizontale streep door de T)
Heb mij al suf zitten staren op foto’s op het web, dit lijkt mij toch een gebold glas (ééntje met de (schroef)bezel)


Als deze aan de beurt komt, laat ik weten hoe het is afgelopen

3 likes

Ben nu wel benieuwd hoever je gaat komen, op die ene foto is het inderdaad gebold (plexi) glas maar op andere foto’s kan ik dat niet echt goed ontwaren. Zou je er geen info bij Tisselt over kunnen opvragen?

Het is plexi

Ik heb nog een origineel glas liggen voor je en zelfs een kroon

1 like

toppie!
het rare is dat ik zo’n plastic ring/gasket zie zitten waarmee ze mineraal glas mee zetten
zal dit weekend het glas dat er nu inzit verwijderen en kom bij je terug

Opgelet… normaal is dit glas en de pakking gaat heel waarschijnlijk breken bij het verwijderen vanwege de ouderdom. Pakking is niet meer te bekomen bij Tissot! Edit: Heb het over een ouder model.

1 like

merci voor de heads up, maar het glas dat er nu inzit is niet origineel
is gewoon een beetje raar dat iemand er een mineraal glas met gasket in zou steken, als daarvoor er geen (mineraal) glas met een gasket in zou hebben gezeten. Of misschien zou ik het zo niet doen :wink:

Zoals wbcoupe opmerkte, zijn er idd 2 soorten van deze kast (met schroefbezel en zonder) en missichien ook 2 soorten glas/plexi

Edit: Op mijn desktop is het duidelijker dan op mijn telefoon. :sweat_smile:

Die dat ik gedaan heb had geen bezel, maar mineraalglas direct in kast met pakking.

Over die van jou kan ik geen info verstrekken.

1 like

Een ervaringsdeskundige, daar gaan niets boven :+1:
Maar het was wel een mineraalglas dat in de jouwe bezelloze zat. En weet je nog of het gebold was dat glas?

Was een bol glas met loupe effect als ik me niet vergis, is ondertussen weer 6 maanden geleden.

Dus boven bol en onderaan vlak.

Wat is het typenummer van deze kast? Dan kijk ik even of er nog info beschikbaar is.

1 like

De Tissot is uit elkaar en “the plot thickens”




de bezel schroeft niet maar is snap back of hoe je dat kan noemen
de diameter van de bezel is kleiner langs de bovenkant en is dus gemaakt om het glas vast te klemmen tegen de kast

zoals het in elkaar zat geflanst (van onder naar boven)
-interne draaibare lunette
-platte metalen ring (mi om de lunette vrij te kunnen laten draaien)
-passend gemaakt vlak mineraal glas (1mm dik) zonder pakking en ook niet geplakt (dat zal heel goed water tegenhouden :frowning: )
-een iets te kleine plastic pakking
-de snap bezel

Een loupe mineraal glas (bol bovenaan, vlak onderaan) lijkt zoals @BMWX6M heeft beschreven gezien de bezel en de onderliggende draaibare lunette de meest logische optie

@Martijn wat voor plexi denk je dat er bij hoort, heeft het een lipje waarover de bezel pakt?

@BMWX6M
Kastnr. 44678 (het nummer erboven lijkt mij af fabriek doorgehaald)


Iedereen alvast bedankt voor de hulp,
ik voel het, het gaat in orde komen :slight_smile:

1 like

Helaas… niets meer van te vinden bij Tissot.

afbeelding

toch merci om te zoeken,
ik ga een 34mm 2mm dik single dome glas bestellen en zien of dat past. Heb er al een platte 2mm ingestoken en dat lijkt qua dikte te passen voor de bezel

1 like

Ik maak morgen even foto’s ik heb een complete kast liggen vandaar

2 likes