Glasbodempje

Voor bijv. je Rolex? Kijk dan hier eens naar (tipje):

http://www.thomaspreik.de/glasbodenfertigung.htm

Is dit wat, of zou je het nooit doen?

Niels

Ik zou wel een glasbodem op mijn Omega Speedmaster Professional willen maar volgens mij komt er meer bij kijken dan alleen de deksel veranderen. Er is geloof ik ook nog een spacer o.i.d nodig.

Jij bedoeld de ring waarin het uurwerk zit? Volgens mij kan die blijven zitten. Op zich lijkt mij dat alleen de deksel + pakkingsring gemonteerd moet worden + evt. waterdichttest. Maar of de fabrikant dan nog garantie geeft (het deksel komt immers niet van hem) is wel de vraag.

Niels

Nee, dat is geen vraag. Dat doet de fabrikant niet. Overigens zijn niet alle horloges geschikt voor deze aanpassing.

hcptdg Schreef:

… Overigens zijn niet alle horloges geschikt voor deze aanpassing…

Want??
Waarom niet??
Ben wel benieuwd.

ik zou het zeker doen. je krijgt anders zelden of nooit de mooie mechaniek en het kloppend hart te zien van je klokje. Ene wat de garantie betreft, komt er wat aan schroef je de originele bodem er weer of werkt het zo niet?

Gelukkig hebben ze er geen voor de Rolex Sub 16800, dus ik zal het niet doen:D

Ben geen techneut, maar heb dit van mijn horlogemaker gehoord: Ferrie Schweitzer.

hans

Bij horloges met drukbodem is dit moeilijk.
Teveel druk op het saffierglas en krak…

OFtewel: monteren is het probleem.

Op zich is met een goede “lathe” (draaitafel en frees) van iedere vaste kastbodem een deel weg te halen, waarna je een passend saffierglas met (bijvoorbeeld) Seiko glaslijm kunt bevestigen. Je zult zeker zorgvuldig moeten zijn om enige waterdichtheid te behouden. Je wilt niet hebben dat er vocht tussen saffierglas en metaal door kan komen…

Overigens: als die afdichting goed is en de schroefdraad van de bodem niet beschadigd wordt, zou het horloge gewoonweg waterdicht moeten blijven!
Sinn heeft bijv. horloges met zichtbodem die 200m waterdicht zijn…

Wil je weten hoe een en ander gedaan wordt:

Een post van de meester, Walt Odets…