Mijn eerste topic hier op het forum, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een tijdje geleden een horloge gevonden in een kringloopwinkel.
Ik zag de naam glashutte en toen wist ik al dat ik hem moest hebben.
Nu ben ik benieuwd naar de geschiedenis van dit horloge en hoop ik dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
De foto’s zijn misschien niet heel duidelijk, maar onderin staat Made in GDR
Ik hoor graag wat jullie kunnen vertellen.
Alvast bedankt.
Groetjes, Pascal
Ps: het is dan wel geen kunst en kitsch maar mocht er toch een redelijke waarde aan het horloge zitten dan hoor ik dit graag (niet dat ik hem hier wil verkopen, maar toch leuk om te weten).
GDR staat voor German Democratic Republic oftewel de voormalige DDR.
Je had daar grof gezegd 2 soorten horloges. Aan de ene kant de goedkope Ruhla’s en voor de wat meer vermogende mensen waren er de Glashütte horloges.
Zeer bekend en ook wel gezocht zijn de zgn Spezimatik horloges met hun in-house automatische uurwerken die er zelfs in chronometer uitvoering zijn.
Jouw horloge is een quartz uitvoering die ik derhalve op halfweg jaren 80 schat.
Ik geloof niet dat deze echt verzamelwaardig is, maar misschien vergis ik me wel.
Op dit forum doen we niet aan waardebepaling. Misschien kun je op ebay e.d kijken wat zo algemeen de prijzen voor dit soort horloges zijn.( van de verkochtte exemplaren)
Het ging mij vooral om deze info, helaas geen heel bijzonder horloge kunnen bemachtigen dus.
Wel leuk om de geschiedenis hiervan te leren kennen.
Bedankt voor de info🫡