Ik vroeg mij af of er een wezenlijk verschil in kwaliteit zit/zat in de horloges uit Glashutte uit de DDR tijd en de huidige? Er gaan soms DDR GÜB’s, Glashutte Original’s e.d. voor volgens mij overdreven prijzen de markttoonbank over … of zie ik het verkeerd?
Een wezenlijk verschil? Horloges van Glashütte Original zijn echt in niets te vergelijken met de voorganger GUB. GO maakt manufactuur horloges in een hogere prijsklasse, de oude GUB’jes daarentegen zijn niet veel bijzonders.
Welke gaan nu volgens jou voor overdreven prijzen over de toonbank?
Ik heb een tweetal GÜBjes dus voor elk meer dan 600 euri zien weggaan op cta en marktpl en in D, evenals een paar Glashütte Originals…
Eigenlijk had ik het kunnen weten, de DDR tijd, … ach ja 
Ostalgie
Als je weer een paar Glashütte Originals voor €600 ziet, wil je me dan even een PM sturen
?
Ongezien de aanbieding van het jaar!
Glashütte Original is hoogwaardig merk, GUB’s waren horloges voor het proletariaat. Door een mix van Ostalgie & de status van Glashütte Original zijn die GUB’s tegenwoordig zo prijzig. Dat je Glashütte Originals voor overdreven prijzen over de toonbank ziet gaan, die conclusie, kan ik niet delen.
Horloges die worden aangeboden als Glashütte Original, hoeven dit nog niet te zijn hè…
Het merk Glashütte Original is pas in de nineties ontstaan, en dus ook toen pas als merknaam op de dials geïntroduceerd AFAIK.
thanks
nooit te oud om te leren
ok ok, maar het merk Glashutte bestond toch al wel before der fall der mauer?
thnks lexor!
dat idee hak ook al, Glashütte original is van na de val en Glashütte van voor de val?
Ben zelf in het bezit van 2tal GUB glashutte’s die beide in nieuwstaat verkeren 
- De GUB Glashütte 70.1
Onderstaande foto foto’s.
Mijn andere GUB:
waren dit maar originals 
In 1990 heeft de Treuhantsansalt (Gemeenschappelijk privatiseringsorgaan ex-DDR/West Duitsland) het Volkseigener Glashütter Uhrenbetriebe uit het VEB Kombinat Mikroelektronik Erfurt gehaald. GUB was in de loop der tijd hier een onderdeel van geworden. Vanaf deze privatisering kom je de naam Glashütte Original tegen.
Thanks Lencoth!! goeie info!!
Glashutte is natuurlijk wel een juweel van een gemeenschap in de wereld der horlogerie. Buiten Zwitserland is het denk ik uniek!
A Lange, GO, Union, Nomos, Muhle , Bruno sohnle
Ach, de lijst is te lang… Kijk eens op glashutte uhrenhersteller
Wat je wel ziet is dat Glashütte prijzen stijgen vanwege de link naar GO. Onlangs op nog een internationale discussie gehad om dit duidelijk te maken, maar sommigen lijken het niet te willen horen. Een Glashütte met een ‘simpele’ Valjoux 7750 levert 2 tot 3 keer zoveel op als één zonder die naam…ik begijp dat niet.
Is dat vanwege een link naar GO? Dat kan ik me niet voorstellen. A Lange und Sohne is toch de meest bekende en exclusieve fabrikant uit Glashutte?
Er is daarnaast wel een predikaat voor Glashutter horloges; een soort van Glashutte made. Minimaal 50 % van het horloge moet daadwerkelijk in glashutte gemaakt zijn wil je Glashutte op de wijzerplaat mogen zetten. De firma Muhle is aan het begin van het decennium failliet gegaan vanwege overtreding van deze regels. Omdat ze niet lekker meewerkten kregen ze toen met terugwerkende kracht een boete van €2500 per verkocht horloge. De boete was €63 miljoen 
ah ja dat snap ik dus ook nie…
Wat betreft Bruno Söhnle, dat is een merk dat afgezien van een enkel mechanisch uurwerk, met z’n hakken over de sloot de Glashütter regel haalt, door goedkope kwarts-uurwerken uitgebreid te pimpen. De wereld zou beter af zijn zonder (deze) BS.
ALS is natuurlijk de top, maar ook doordat het geen RVS kasten levert, wat GO wel doet. Dat verklaart een deel van de prijsvergerkelijking tussen de 2 merken. Het blijft steeds een verwarring of we het nu het over GO of Glashütter horloges hebben, maar het is klaar dat de horloge uit Glashütte een premie kennen t.o.v. andere Duitse horloges.