Glashütte wordt beschermde marketing-van-herkomst-norm

“In het dorp worden al zeker 175 jaar luxe uurwerken geproduceerd”. Dat is niet helemaal waar want in de 40 jarige DDR periode was dat wel even anders. Maar dat doet verder niets af aan het feit dat na de ineenstorting van het DDR regime via de Treuhand de horloge industrie in Glashutte met ongekend succes nieuw leven werd ingeblazen.

5 likes

Helemaal waar en daar stoor ik mij wel vaker aan. Laat onverlet dat de dames en heren uurwerkmakers zich daar ook schuldig aan maken. Het bekt toch wel lekker dat je merk al X jaar bestaat, waarbij maar even voorbij gegaan wordt aan de jaren dat je merk eigenlijk niet meer actief bestond…
Goed, daar moet je maar langs kijken en de horloges op het vakmanschap beoordelen.

2 likes

Eens. Hoe mooi de merken als Glashutte Original en zeker Lange ook mogen zijn, qua heritage kunnen ze niet op tegen de Zwitserse merken die al veel langer bestaan.

Meeste Zwitserse merken zijn ook niet echt authentiek. Ik denk dat een handjevol nog echt in handen zijn van de families die het begonnen zijn.

Kunnen ze lekker bij Wempe, ook uit Glashütte, gecertificeerd worden.

Een soort HF zeg maar :thinking:

13 likes

Hé, dat is toch ook vlak bij Tsjechië?

4 likes

Dat is niet wat ik schreef. Welke van deze merken zijn ook nog echt in beheer en werken mensen van de oorspronkelijke families? Patek Philippe, verder…? Rolex?

Ze hebben geen ongelijk :man_shrugging:t2:

Ik mis Oris. Prachtig merk wat onafhankelijk is. Wel van de swatch group geweest maar in 1982 toch weer onafhankelijk verder gegaan.

2 likes

Familie forceren om een bedrijf over te nemen voorspelt vaak niet veel goeds.

1 like

Absolutní! (Dat betekent dus absoluut wel in het Tsjechisch. Machtige pun hè?)

3 likes

Ik vind het altijd een beetje vaag wat zo’n kwaliteitskeurmerk dan precies inhoudt :thinking:

‘Parma ham’ schijnt te worden geproduceerd van Deense varkens die dan in Italië verwerkt worden tot échte Parma ham

Parma-ham is een beschermde productbenaming. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet het varken uit Italië komen, zeker 9 maanden oud zijn en minimaal 160 kilo wegen. Het geheel is nogal verwarrend want er gaan ook Nederlandse en Deense biggen naar Italië om daar de Parma-hammen te produceren. Het aandeel Deense biggen wint daarin overigens terrein.

Dat is alles. Geen kwaliteitsnormering, net zoals Swiss Made dat ook niet kent.

PowerfulFelineAuklet-size_restricted

1 like

Tja, Lange is van Richemont en Glashütte Original is van de Swatch groep. Nomos en Mühle zijn voorbeelden van independents, maar Lange en GO boksen nergens tegenop, dat zijn verkapte Zwitsers. Of was Richemont nou Zuid Afrikaans? :wink:

Evengoed was er al lang een maatstaf voor gebruik van Glashütte op je horloges, want Nomos daagde Mühle een poos geleden al eens voor de rechter, terwijl het oorspronkelijke Nomos Uhrengesellschaft zo’n 95 jaar eerder al eens voor een rechter stond.

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=nomos-uhr-gesellschaft_guido_mueller_co_glashuette_i_s

Die modderfokkers naaien elkaar waar ze bij staan. Al meer dan 100 jaar lang.
:slight_smile:

Tja, of je koopt gewoon een Seiko. Die doen het daadwerkelijk al onafgebroken sinds 1881. :slight_smile:

Grappig genoeg zijn GP en Ulysse Nardin net uit Kering gestapt om weer onafhankelijk te worden.

Dat. Het zegt dus eigenlijk geen reet, maar ze doen er wel moeilijk over. Aan de ene kant begrijp ik dat ze hun dorpsnaam willen beschermen, aan de andere kant denk ik dat ze beter op hun product kunnen blijven focussen. Ik heb iets tegen zaken doen via een batterij advocaten.

Exact, dit heeft niets maar dan ook niets met kwaliteit te maken, net als wijn uit Bordeaux en messen uit Solingen. Een geografische aanduiding is gericht op commercieel gewin en niet om kwaliteit te verbeteren of te beschermen.

2 likes

:slight_smile:

Hoho, even bij de les blijven.

1 like

Of Goudsche kaas, ook zo’n misplaatst geografisch ‘keurmerk’ :thinking: