Hallo allemaal,
Ik heb een glazenpers nodig. Ik heb al bij Amazon en hobbyklok gezocht, maar ik kan niet beoordelen welke zou voldoen. Hebben jullie tips? Bergeon zal vast een goede hebben, maar dat is te duur.
Het is maar net wat je ermee wilt doen en hoe vaak je het wilt gaan gebruiken en hoeveel geld je eraan uit wilt geven, een pers van een paar tientjes zal voldoen voor af en toe gebruik.
De beste pers is de Bergeon 6173 rack pers, maar als je er geen Bergeon geld voor over hebt zoals gebruikelijk is er een namaak variant van verkrijgbaar op Ali, het is natuurlijk wel afwachten wat de kwaliteit daarvan is
Ja, die zijn wel top.
Je kan ze af en toe voor vrij schappelijke prijs vinden op MP, 2dehands, Kleinanzeigen of eBay. Hangt wat af van je budget.
Sorry, nee. Ik heb zo’n Aliexpress ding gehad, en uiteindelijk gratis weggegeven. Het verschil zit in de speling, en die wil je echt wel laag houden voor glazen.
Ah, apropos: Robur schroef-glazenpersen zijn meestal ruim goedkoper en passeren ook wel af en toe op de gebruikelijke plaatsen. Dit soort jongens:
Ik ken alvast twee heel goeie horlogemakers die ze boven de Bergeons verkiezen. Ik was op zoek naar zo eentje maar toen passeerde er een 5500 voor mijn neus
Natuurlijk is het niet perfect maar er zijn wel redelijk goede persjes te koop hoor voor de hobbyist rond de 50 euro zoiets bijvoorbeeld
De pers van bovenstaande hobbyklok link is al een stuk steviger dan het standaard ali express persje
Een complete Robur set is ook niet goedkoop hoor of je moet geluk hebben dat iemand niet weet wat die verkoopt, voor normale glazen heb je de aluminium stempels nodig, de bakelieten stempels zijn voor kunstof glaasjes
Klopt. Voordeel van de Robur (denk ik) is dat ze minder gevoelig zijn dan Bergeon wegens geen scharnier/hefboom, dus ook oude en lelijk uitziende werken nog prima. Je vindt de pers en de stempels ook vaak apart, goedkoper dan een complete set.
Komt allemaal neer op het budget. 50, 100, 150 maakt veel verschil.
Ik ben begonnen met de middelste van Ali express, werkt prima en inderdaad wat speling op de persbus. Prima mee te werken als je met je vrije hand helpt met richten.
Toen via het forum de bergeon overgenomen voor een mooie prijs. Geen speling en mijn go to pers
De derde was een Ali express foutje met de draaiknop, maar mocht ik houden. Gebruik ik af en toe.
Als je sporadisch een glaasje of case back moet persen is die Ali pers echt wel zat hoor.
Maar een bergeon werkt fijner.
De blauwe in het midden mag je hebben als je wilt
Ik heb meerdere persen gehad en getest. Die blauwe persen met een arm moet je niet hebben, dan is de kans vrij groot dat je het glas er scheef in perst.
Zijn wel bruikbaar om een deksel mee vast te klikken.
Deze rode heb ik en gebruik het al tijden. Door de draaiknop een goede verdeling van de kracht en zonder probleem het glas er mooi strak vlak in
Hier een foto van een saffier glaasje wat ik ermee in geperst heb.
Check this out! Amazon.nl
Zou deze wat kunnen zijn? Het is inderdaad voor incidenteel gebruik.
Yep, dit is voor weinig gebruik een goeie.
Ik heb hem destijds ook via Amazon gehaald.
Ook zou je een spuitbus met perslucht aan kunnen schaffen om eventuele stofjes weg te spuiten voordat je het uurwerk weer terugplaatst.
De zogenaamde goedkopere horloge pompjes laten nog wel eens wat stof achter op het glas doordat het stofje hardnekkig statisch geladen is.
Een busje met geperst lucht kost je minder maar geeft beter resultaat