Glorex, advies en/of hulp

Heren,
Onlangs kwam deze Glorex op mijn pad, lopend en wel en voor een klein bedragje mocht ik hem de mijne noemen. Hij loopt als een zonnetje maar inmiddels blijkt dat hij haast heeft, hij vindt dat er wel 70 of 80 minuten in een uur kunnen. Aangespoord en gestimuleerd door jullie technische hoogstandjes heb ik hem maar eens opengemaakt (dat had ik nog niet eerder aangedurfd). Ik dacht eenvoudig de snelheidsregelaar wat meer naar de min te schuiven om de kwaal te verhelpen. Maar wat blijkt, het regelaartje staat al maximaal in de min dus er valt voor mij niets te regelen.

Vraag: Is er iets anders wat ik als beginner kan doen of moet er een deskundiger type aan te pas komen? Of is het niet de moeite waard omdat het hele ding niet deugt?

Hier wat foto’s.

Dank voor het kijken,
Marjolijn

1 like

Blijkbaar is ie toch niet zo antimagnetisch als op de dial staat
of de balans is anderszins aangekoekt.

servicebeurtje en demagnetiseren

1 like

Het te snel lopen komt omdat de metalen spiraal aan elkaar kleeft, zoals Gerard hierboven al aangeeft is dit meestal het gevolg van vuil of magnetisme. De effectieve lengte van de veer wordt daardoor korter zodat elke tik van het uurwerk ineens een stuk korter is. Het is in ieder geval een oudje en kijkende naar de kast lijkt me een servicebeurt geen overbodige luxe.

Weet iemand trouwens welk uurwerk dit is? Ik heb in ieder geval nog nooit zoiets gezien, het lijkt qua opbouw wat penanker achtig maar dan wel volledig gejeweled, de klik lijkt dan weer op de constructie die je veel bij zakhorloges zag, bijzonder.

een of ander EB uurwerk Geert

Wat is een EB-uurwerk?

Hier lijkt het op, alleen niet met 15 jewels

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&EB_698

@Emdee EB is gewoon een merk/model/ fabrikant
die uurwerken maakt net als ETA of Miyota bijvoorbeeld

@Carpe_tempus en @HorloG bedankt, ik ga iemand zoeken die ’m wil servicen.

Top, dat horloge heb ik momenteel nodig :dizzy_face:

2 likes

Nou, je weet wat er aan moet gebeuren :wink:

Ebauches Bettlach - verder precies zoals Carpe Tempus schreef. :wink: EB is, net als vele tientallen andere kleine uurwerkfabrikantjes, al heel lang ter ziele.

@PeterLC

De AS versie hiervan schijnt zelfs als Jumphour / digitaal uurwerk te zijn gebruikt.

@dialstatic
een AS 698 zou voor onderdeeltjes waarschijnlijk ook kunnen he

Bedankt voor het meedenken over de achterkant/het uurwerk
Ik ga hem een service laten geven want ik vind de voorkant leuk.