Ik heb me zeer onlangs laten verleiden tot de aanschaf van een Sector Urban Oversize Bike, een zeer sportief, stoer en redelijk fors horloge van Italiaanse makelij. Helaas is het toch niet helemaal “mijn ding”… dus dat wordt verkopen. Iemand interesse? Nu wil ik bij voorkeur een horloge van ergens tussen de 43 en 48 mm., zwart, dat in het donker ook zeer goed afleesbaar is. Heb me al suf gekeken naar plaatjes van Luminox, Tawatec en H3Tactical maar heb nu ook de Seiko Minimonster en/of Tauchmeister T1802 in gedachten. Wie weet iets van Minimonster of Tauchmeister tov de andere “militaire” merken… kwalitatief en qua “gloeiprestaties”? Alvast bedankt voor meningen, tips etc.
Tauchmeister lijkt mij de slechtste keuze.
Kan je een foto van de Sector plaatsen?
Gr,
L.R.
Als lichtopbrengst het belangrijkst is, zou ik voor Tritiumtubes gaan. Luminova werkt ook uitstekend, maar moet eerst door een externe lichtbron “geladen” worden, eenmaal opgeladen daalt de lichtopbrengst gestaag. Nu is Seiko de maatstaaf als het aankomt op Luminova lichtopbrengst, de dial van mijn SKX009 is vrijwel de gehele nacht zichtbaar. Terwijl mijn Vostok Amphibian hooguit 3 minuten zichtbaar is in het donker
Tritiumtubes geven altijd licht, en wanneer je ogen zich hebben aangepast aan de donkere omstandigheden, is het horloge prima afleesbaar.
Als het om de afleesbaarheid in het donker gaat zou je voor Traser kunnen kiezen http://www.wereldhorloges.nl/traser-traser-professional-p6506-commander-titanium-rubber.html.
De gasgevulde (tritium) buisjes blijven de hele nacht zeer goed afleesbaar.
Een Tauchmeister zou ik niet willen hebben ook al kreeg ik hem gratis.
Ik heb zowel een Seiko monster als ook een Prometheus Jellfish met lithium buisjes.
Beide naast elkaar in het donker, allereerst is de Seiko helderder, maar na 2 uur is de Jellyfish niet meer te verslaan, ook handig voor noord noorwegen waar het 3 maanden niet licht wordt.
Ben zelf ook op zoek naar een (mini) monster maar wat is er niet goed aan een Tauchmeister of is dat puur een kwestie van smaak?
Houdt met Tritium buisjes wel een beetje rekening met de halfwaardetijd.
Het is per slot van rekening een onstabiel, relatief ongevaarlijk radioactief isotoop.
Na ± 12 jaar is de helft van het Tritium vervallen en is de helderheid dus ook de helft.
Na nog eens ± 12 jaar nog maar een kwart, enz…
Dat houdt dus in dat de practische bruikbaarheid, na vervaardiging, volgens opgave 25 jaar is.
tjvreeken Schreef:
Houdt met Tritium buisjes wel een beetje rekening
met de halfwaardetijd.
Het is per slot van rekening een onstabiel,
relatief ongevaarlijk radioactief isotoop.
Na ± 12 jaar is de helft van het Tritium vervallen
en is de helderheid dus ook de helft.
Na nog eens ± 12 jaar nog maar een kwart, enz…
Onzin, de helft aan tritium is niet gelijk aan de helft helderheid.
De buisjes geven licht doordat de straling die vrijkomt bij het uiteenvallen van de tritium isotoop de coating van de buisjes activeert.
Maarvoor het activeren van die coating is veel minder straling nodig dan dat de nieuwe buisjes afgeven, dit effect is pas meetbaar na meer dan 100 jaar, ofwel na meer dan 8 halfwaarde intervallen.
sorcees Schreef:
tjvreeken Schreef:
Houdt met Tritium buisjes wel een beetje
rekening
met de halfwaardetijd.
Het is per slot van rekening een onstabiel,
relatief ongevaarlijk radioactief isotoop.
Na ± 12 jaar is de helft van het Tritium
vervallen
en is de helderheid dus ook de helft.
Na nog eens ± 12 jaar nog maar een kwart,
enz…Onzin, de helft aan tritium is niet gelijk aan de
helft helderheid.
De buisjes geven licht doordat de straling die
vrijkomt bij het uiteenvallen van de tritium
isotoop de coating van de buisjes activeert.
Maarvoor het activeren van die coating is veel
minder straling nodig dan dat de nieuwe buisjes
afgeven, dit effect is pas meetbaar na meer dan
100 jaar, ofwel na meer dan 8 halfwaarde
intervallen.
Goed om te weten. Maar het idee dat het na een tijdje ‘op’ is, vind ik toch jammer. Helemaal op een automaatje. Misschien dat ik er ooit een quartz voor zoek.