Er zijn heel veel versies van de Airman.
Je hebt base 12 Airman’s, vaak moderne, die gewoon per 12 uur rond gaan, waar er ook van zijn met een caller GMT wijzer. Dat vind ik geen Airman’s, zowel vanwege de styling als ook vanwege het ontbreken van een base 24 uurwerk.
Dan heb je binnen de base 24 Airman’s, waarvan dus de centrale uurwijzer eens per 24 uur rond gaat, twee stromingen: De Purist, die geen extra GMT wijzer heeft, en de GMT die nog een caller GMT wijzer heeft.
Het model waar @Stefanmol naar verwijst is dus geen Purist, want extra GMT wijzer:
Een Purist ziet er zo uit:
Je ziet hier een simpele 3-hander, met een big arrow uurwijzer die per 24 uur rond gaat, je ziet een lang contra-gewicht op die uurwijzer, en verder nog een stick en een lollipop voor de minuut respectievelijk de seconde.
Dat onderste model is direct ook wat ik zou nemen. Zelf heb ik een Airman 18 in gradient blauw gehad die ik helaas weg heb gedaan. Ik mis 'm wel eens, maar kon niet wennen aan 24 uurs aanduiding. Plaatje voor de sfeer:
Die Airman 18 met z’n 39mm en 200m WR was wel vrijwel perfect, verder. Als hij bol glas had gehad had ik 'm nog.
De Purist heet de Purist omdat de oorspronkelijke 1953 Airman dus gewoon een driehander was met 24 uurs tijd, en een bezel (met het klassieke locking mechanisme) waar je de tweede tijdszone mee kon tracken. Je liet je wijzers dus op UTC/GMT lopen, en duidde de lokale tijd met je bezel aan.
Vroeger ging dat met een friction bezel gewoon traploos, maar tegenwoordig hebben we veel 48 clicks bezels die het in half uur stappen tonen. Die half uur stappen zijn onder andere nodig vanwege Australië, India, Afghanistan, Sri Lanka, Frans Polynesië, en Iran te kunnen tonen.
De Chatham Eilanden blijven een probleem, met +12:45 tijdsverschil. Ik denk dat dat de enige eilandengroep is waar iedere GMT gewoon niet mee om kan gaan door middel van een clicky bezel. Eigenlijk is een frictie-bezel dus beter.