Op de stand van Glycine was een fraai overzicht te zien van de Airman modellen door de jaren heen.
Naast ieder horloge stond keurig een schildje met het jaartal, maar ik ben aan het snijden geweest, en heb verzuimd de file-namen aan te passen en van het jaartal te voorzien.
Ik kan dus niet meer aangeven uit welk exact jaar elk model komt.
In ieder geval is de eerste uit 1953 en de laatste uit 2009.
Ja, dat was een leuk overzichtje dat ze in Basel gemaakt hadden. Vooral de uitvoering met oranje 24-uurs verdeling vind ik een mooie. Leuk dat je ze allemaal even op de foto hebt gezet.
Leuk, dat overzicht; dank je!
Ook leuk dat “mijn” Airman er ook tussen staat :).
Meer info over de Airman vindt men hier: http://www.glycineairman.info/
JA! Ik heb nummer 2 op de foto. Compleet met doos en papieren. Die van mij is uit 1969. Jammer genoeg zie je de achterkant van het horloge niet; die ziet er ook erg fraai uit, met een supersonisch vliegtuig.
Het bandje aan mijn horloge is van Dreadnought (Time Factors dus). Past er perfect bij door het oranje stiksel.
Door de vorm en de grootte van het horloge draagt het heel erg fijn. Fijner dan de 21e eeuw remakes die net een slag groter zijn. (En de originele is al fors). Het horloge dat als derde staat afgebeeld, is een heel bijzondere, dat zie je wel. Er zijn er maar een paar van gemaakt. Geschatte verkoopprijs van deze chronometer bij internethandelaren is behoorlijk ver over de 2000 euro.
De oude Glycine SST wordt ook wel ‘Pumpkin’ genoemd, uiteraard naar de oranje kleur, de vorm en de -voor jaren 60/70 begrippen- gigantische grootte. De heruitgaven heeft 06 achter het typenummer, verwijzend naar het jaar van uitgifte.
De ‘hack-feature’ van de originele SST is nogal bijzondere: zodra je de kroon uittrekt om de tijd te verzetten, springt er tussen de 2 en 4 van 24 een haar-dun draadje omhoog dat de secondewijzer tegenhoudt. Als je goed op de 2e foto kijkt, zie je precies tussen de eerdergenoemde 2 en 4 een zwart puntje: het gaatje in de wijzerplaat waar de draad omhoog komt.
Ik heb nog geen foto’s van de achterkant van mijn horloge gemaakt; zoek je even op Google, dan kom je genoeg afbeeldingen tegen.
Het grappige van mijn horloge is, dat ik weet van wie hij ooit geweest is. De eerste eigenaar was piloot op een B52 en later op een SR-71 Blackbird. Ik heb zelfs een foto van hem, met het horloge (!) uit het begin van de jaren 70, terwijl hij samen met een collega poseert voor zo’n Blackbird. Ik schreef dat mijn horloge van 69 is. Het bouwjaar is inderdaad 69, de eerste eigenaar kocht het begin 1970.
Om te dragen is het een heel apart horloge: je moet heel bewust kijken hoe laat het is. Vooral de eerste dag is het wennen. Later gaat het klokkijken weer als vanzelf. Al met al een heel apart bezit dat ik eigenlijk te weinig draag… Ik zou me daar eigenlijk eens op moeten bezinnen: meer dragen of verkopen…