Glycine Airman MLV: de vulkaan die weer ontwaakte

Glycine Airman MLV : de vulkaan die weer ontwaakte.

Al weer een forse tijd geleden heb ik hier eens wat geschreven over mijn Glycine Airman MLV.
Vandaag een nieuwe versie.

Maanden en maanden heb ik hem niet kunnen dragen, hij deed het niet meer: de vulkaan was uitgedoofd.
En laten repareren vond ik -krent als ik ben met vrijwel alleen tamelijk goedkope en ouwe klokjes- te duur.
Maar toch: dan knaagt het en knaagt het. Dus toch weggebracht.
En vandaag kwam hij weer terug: de vulkaan was weer wakker geworden.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Deze Airman MLV is een in september 2004 gebouwde Airman-versie, in een gelimiteerde oplaag van 500.
Ik heb hem een aantal jaren geleden betrekkelijk goedkoop (maar voor mijn doen best duur) kunnen kopen in Italië, hij kostte me toen geloof ik ruim 300 euro.
Met de reparatie van nu is mijn investering verdubbeld. Toch heb ik daar (nog) geen spijt van.
Het is een GMT-horloge, dus geeft normaal de tijd aan, maar met een extra 24-uurswijzer.
Sommige eigenaren hebben hem laten ombouwen tot een “purist” versie.
De rode 24-uurswijzer vervalt dan en de zwarte uurwijzer komt daar dan voor in de plaats.
Het uurwerk is van Eta: de 2893-2, kastdiameter is 42 mm en bandbreedte is 22mm.
Het is niet zo’n hele grote jongen dus.
Het bijzondere van deze Airman is kleurstelling en dan met name de wijzerplaat: die geeft in zijn geheel licht, op de zwarte indices en belettering na, uiteraard.

Vanwaar nu dat gebazel over een vulkaan?
Met een rode 24-uurswijzer, een gelige plaat, zwarte wijzers en een zwarte bezel verwijst deze Airman naar de Mauno Loa vulkaan op Hawaï.
Geel en rood vuur en zwart gestold lava, een zwarte kraterrand.
Hier zie je dat hij weer uit zijn slaap is ontwaakt: de lava gloeit.

groot mokum uploaded this image to

Die Mauna Loa is ook wel apart geval: het is niet de hoogste vulkaan op aarde, maar wel de grootste.
De vulkaan is dik 4 kilometer hoog boven de zeespiegel en als je het stuk onder water meetelt is het 9 kilometer.
Dat is dan meer dan Mount Everest.
De vulkaan is 80(!) kilometer in diameter en bedekt het overgrote deel van het eiland Hawaï:

en is zo zwaar dat hij de zwaarste ter wereld mag worden genoemd: hij zakt ook in de aardkorst neer.
Het is geen spectaculaire ontplof-vulkaan zoals Krakatau of Vesuvius.
Wel is het een van de twee actieve vulkanen op Hawaï en hij zit ook bij de zestien gevaarlijkste ter wereld.
De laatste eruptie was in 1984, waarvan hier een plaatje:

De top is een krater van 3 bij 5 kilometer, het ding is ergens tussen de 700.000 en een miljoen jaar oud (en dat schijnt “jong” te zijn voor een vulkaan).
Je schijnt naar het hoogste punt te kunnen wandelen, maar dat is dan wel een pad van 32 kilometer lang.
Toch zijn er mensen die dat doen.

Er is een reissue/nieuwe variant van de MLV gemaakt, eentje met een andere bezel en twee -grotere- kronen.
Ik vind die net wat minder: ik mis daar duidelijk de kraterrand.

Leuke review van horloge èn vulkaan (tu)

Veel plezier met je herstelde Glycine! :slight_smile:

Mooi verhaal en geheel terecht dat je daar wat euri tegen aan hebt gegooid om het weer mooi lopend te krijgen. (tu)

Veel plezier er mee!

Groet
Herman

prachtig verhaal, heb het met veel plezier gelezen! En een erg mooie klok!

Geniet ervan!

mvg,
Bob

Haha dat krenterige herken ik wel, tenminste wat aanschaffen betreft :wink:
Qua reparaties ben ik iets makkelijker alhoewel ik een reparatie bedrag
van 300 euro fors vind… Maar mooi datie het weer doet!

Overigens heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt (tu)

mvg

Leuke lezenswaardige review :slight_smile:

Heeft, voor mij, een eigen smoel die Airman modellen van Glycine. Is wat waard!

Daar heb je destijds een koopje aan gedaan!
Deze versie kende ik nog niet, leuk dat ie het terug doet.

Groeten van zen broer:

Leuke (her)review! geniet er van

Mooi verhaal, mooie klok, bedankt voor de Vulkaan les.

Wederom leuk geschreven, en de Airman is natuurlijk een ware klassieker (tu)

Fantastische versie. Veel plezier ermee!

Draadontspanner gekocht tegen de bibberwaas, nu nog een fatsoenlijk statief.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

en naast “bibber” is stof een nare vijand:

(tu) Zonde om zo een mooie klok in de kast te laten liggen.

Grootmokum je hebt een PB.

Leuk verhaal en een mooi horloge! Deze heb ik met veel plezier gedragen (Airman 46):

Helaas alweer weg…

Elk horloge heeft bijna een verhaal. Je moet het alleen weten en dan ook nog eens kunnen vertellen/schrijven. Dank je meester grootmokum :slight_smile: