Glycine airman

Beste forumleden,

Na aanleiding van de Glycine die te koop staat op het forum ben ik wat rond gaan kijken op internet. Gister kwam ik een prachtige Glycine airman tegen en heb een bod gedaan met de gedachten, die win ik toch niet.

Vanochtend bleek dat ik hem wel had gewonnen. Natuurlijk ben ik er super blij mee maar weet ik niet zoveel over dit horloge. Heeft iemand misschien een idee of het om een origineel exemplaar gaat en of hij echt zeldzaam is zoals de verkoper beschreef in zijn advertentie? Het horloge is voorzien van een as 1700 / 17001 uurwerk. Als ik goed heb gekeken op internet zijn deze geplaatst na 1960.In de advertentie staat dat het een 25 jewels movement is.

Over de wijzerplaat twijfel ik of hij wel origineel is. Indien iemand kan zien of hij opgemaakt is, hoor ik dat graag.

Zodra hij binnen is, zal ik zelf foto’s maken. Ik hoop via het forum iets meer te weten te komen over dit horloge.

Alvast bedankt.

Groeten, Mark

Mooi, en een 24 uurs horloge. Heb je die al meer gehad? waar is de tweede kroon voor? Is die om de bezel vast te zetten?
{edit typo}

Ik heb nog nooit een 24 uurs horloge gehad. Ben er wel benieuwd naar. De tweede kroon is volgens mij voor de gmt wijzer toch? Ik had me echt even beter moeten verdiepen in het horloge maar vind het ook wel weer leuk zo:).

Mark2025 Schreef:

Beste forumleden,

Over de wijzerplaat twijfel ik of hij wel
origineel is. Indien iemand kan zien of hij
opgemaakt is, hoor ik dat graag.

De radium markers op deze wijzerplaat vertonen een verkleuring die overeenkomt met de ouderdom van het horloge. In mijn ogen wijst dat er op dat de wijzerplaat nog origineel is.
Op een redial vind je volgens mij nooit origineel radium.

Bedankt. Een redial is ouder neem ik aan?

Mooi ding! Voor zover ik het in de gauwigheid kan zien op http://www.glycineairman.info/ ziet hij er goed uit.

Lol, zo heb ik ook e.e.a. gekocht. Voordat je het weet heb je het in huis.

Ik ben geen kenner dus kan het je niet vertellen, maar weet wel dat die oude Airmans berucht zijn om het grote franken en fake aanbod…

Na wat onderzoek op een glycine airman site kom ik er achter dat het wel een origineel model is. De wijzerplaat klopt helemaal. De 40 staat goed en is niet verkeerd om. De wijzers zijn niet te lang. Hier onder een link waar ik heb zitten lezen. Links zijn originele foto’s en rechts fake. Moet zeggen dat de Fake wel heel erg netjes zijn gedaan.

http://andres55.home.xs4all.nl/frames/fakeairman.htm

Mijn eerste vintage was een Glycine Airman ‘Pumpkin’ uit 69. Hoewel het een prachtig horloge was (en is) kon ik niet wennen aan de afwijkende tijdaanduiding. Maar dat lag helemaal aan mij - niet aan het horloge.

Deze is ook wel prachtig. Lekker oud geworden. Mooi zo laten als hij het nog goed doet!

Draag 'm in gezondheid!

Menno

Thieuster, Bedankt.

Ik ga hem niet polijsten. Alleen het uurwerk krijgt onderhoud:)

Zo op het eerste gezicht ziet hij er m.i. wel goed uit.
De 40 staat goed, de 6 idem en de wijzers lijken me ook in orde.
En bij het blokje waarmee de bezel wordt gefixeerd zit niet het beruchte “piemeltje” dat bij fakes vaak te zien is.
Heb zo mijn twijfels omtrent de kronen, maar ach…
Als hij goed loopt en ook de hackfunctie met draadje goed werkt, dan ben je wel spekkoper hoor.
Groet van twee familieleden (links en midden op de foto):

Volgens mij heeft dit type geen hack met draadje maar ik kan me vergissen.

Groet,

Marc

XXoF Schreef:

Volgens mij heeft dit type geen hack met draadje
maar ik kan me vergissen.

Groet,

Marc

Zou inderdaad zomaar kunnen dat ik me in mijn enthousiasme en lichte afgunst heb vergist. Groet, Willem

grootmokum Schreef:

XXoF Schreef:

Volgens mij heeft dit type geen hack met
draadje
maar ik kan me vergissen.

Groet,

Marc

Zou inderdaad zomaar kunnen dat ik me in mijn
enthousiasme en lichte afgunst heb vergist. Groet,
Willem

Hoi Willem,

Bij nader insien zou het toch kunnen dat dit model een hack met draadje had zie bijvoorbeeld hier: http://forums.watchuseek.com/f18/hello-433.html

Je enthousiasme en licht afgunst begrijp ik want die voel ik ook :slight_smile:

Groet,

Marc

Als het een ‘draadje-hack’ is (wat een woord!), moet je bij onderhoud goed op het volgende letten (heeft een horlogemaker me verteld): het draadje stopt de wijzers terwijl het mechaniek van het uurwerk doordraait. Dat betekent dat er kracht op de wijzeras en de minutenwijzer komt te staan. Zorg er voor dat het in goede staat is voordat je alles weer terugplaatst en de kast sluit.

Menno

Erg mooie aanwinst, ik kan me voorstellen dat je even aan de tijdsaanduiding moet wennen

pfff, krijg net een mail van de verkoper dat de foto’s niet kloppen met de av van ebay. Ik krijg me geld terug, en hij stuurd me morgen foto’s van de glycine die het hoort te zijn. Als ik die wil krijg ik korting. Ondanks het een redelijke oplossing is, is het wel balen.

Dat is flink balen zeg. Het was een prachthorloge. Nu maar afwachtten wat het nu gaat worden.

Hij verkoopt ze regelmatig, zal wel een voorraadje hebben. Zijn andere modellen zijn ook vergelijkbaar, zie volgende itemnummers
330617750678
230704109194
230690238495
230670276879