Glycine compressor automatic: hoe open ik de backcase?

ik heb dit soort van compressor kasten nog nooit gezien. Het kenmerkende van EPSA compressors is de sluiting van het deksel: dat is voor zover bij mij bekend altijd een bajonet. Het deksel grijpt in de kast dmv uitsparingen. In het deksel staat een merkteken: I en O wat boven V markering die ook in de kast gegraveerd is, gehouden moet worden waarna het geheel met een halve slag dicht gedraaid wordt. Een compressorkast die met een soort klikdeksel sluit ken ik niet.
Maar @acour_jeroen weet vast hoe dit zit want hij heeft dit model ook.

img src="/uploads/db9961/original/3X/f/4/f4f07d76422677bded0665b09257d8530902c2cf.jpg" width=“666” height=“500”>

Je eerste foto is niet zichtbaar

Ik heb nog nooit een Compressor met bajonet gezien, dus we staan quite :wink:

Tot nu toe - maar ik word al wat ouder - is het me altijd gelukt de Compressor kasten met een horlogemes van goede kwaliteit (Bergeon of Victorinox) te openen.

@Carpe_tempus
Is ook mijn ervaring.
De vorige die de kast onder handen had, had ervoor kunnen zorgen, dat die markering keurig tegenover de kroon ligt.
Zo heb ik het geleerd tenminste.

@AstonMartin
Sluiten is vaak inderdaad tricky, maar het is me ook al gelukt zonder potence.

Bajonet is trouwens exclusief Enicar voor zover ik weet.

Je horlogemes bij de markering onder de rand zetten en de lug als kantelpunt gebruiken. Vergt wel wat meer kracht dan normale snap-on deksels, maar het is dan ook een compressor case!

2 likes

ik vrees dat je je vergist hoor want zo’n uitsparing ligt vaak tegenover een lug
en niet perse tegenover de kroon, komt ook wel voor maar daar moet je in dit geval niet van uitgaan.

Zo’n bajonet kun je dan alleen maar aandraaien met een rubber balletje ?
of zitten er dan alsnog inkepingen in het deksel ?

Achterdeksel ziet er uit als een zeshoek (of meer) waar weer een speciale opener voor is.

1 like

En bij die bajonet deksels zie je vaak een streepje en een cirkeltje, streepje ter hoogte van de kroon is dicht, cirkeltje bij de kroon is open als ik het nog goed weet.

1 like

En bingo! dat hielp. Ik was een beetje bang dat er teveel kracht op zou komen te staan, maar de deksel kwam nu relatief eenvoudig los. Ik plaats straks wat plaatjes.
Leuk detail is dat ik nu zie dat het horloge uit mijn geboortejaar komt.

2 likes

Even wat schoongemaakt en voilà…

3 likes

Ik gebruik een grote Victorinox voor dit soort kasten

is gelukkig al een beetje bot want anders moet er weer gehecht worden.

Zijn idd ellendig scherp.
Overigens, volgens artikel 4 van de Zwitserse wapenwet geldt het uitdrukkelijk niet als gevaarlijk voorwerp. (voorwerp dat geschikt is om mensen te bedreigen of te verwonden)

1 like