Glycine compressor automatic: hoe open ik de backcase?

Ik heb een vraag over de Glycine compressor automatic.
Hoe open ik de backcase? Ik heb ervaring met snap-on back cases maar in dit geval zie ik nergens een inkeping voor de opener. Rondom de gehele back case zit wel een zeer ondiepe gleuf, maar dat geeft geen houvast en zal krassen veroorzaken. Is het wel een snap-on of toch stiekem iets met schroefdraad? Het lijkt me niet, er zijn geen inkepingen voor een dergelijke opener.

Hier een foto van het horloge

Achterkant even van het net geleend…

Het is een compressor, betekent dat niet dat de caseback één geheel met de kast is en dat het horloge aan de glaszijde open moet??

Of zeg ik nu iets heel doms :worried:

Er zijn vast kenners op het forum die hier véél meer van weten!

Als ik google zie ik dit…

Ja dat is dus duidelijk wél de caseback die los ligt…

Ook geen inkeping ter hoogte van de springbars?

Nee, geen enkele. Alleen rondom een ondiepe groef, maar daar kun je ook niets mee. Alsof je een heel speciale opener nodig hebt.

Ik gebruik deze , en dan rondom voorzichtig “wrikken”

Moet je wel zeker zijn dat het geen schroefdraad is…

is die arcering op die plek van het deksel geen indicatie dat je daar moet beginnen ?

1 like

Dit zijn in principe gewone kasten met klik deksels zij het dat er een twist in zit.
De randen van de deksels zijn op een bepaalde manier gegroefd en voorzien van rubbers waardoor deze veel beter waterbestendig zijn dan standaard klikdeksels.
Deze deksels zijn met een beetje kracht wel te openen,alleen nooit meer met de hand te sluiten.
Dit moet gebeuren met een pers

Er zijn drie varianten (gradaties) van deze compressiekasten.

4 likes

Ik lees hier al dat het niet zo eenvoudig gaat.
http://watchguy.co.uk/teardown-service-glycine-compressor-eta-2472/

En ik denk dat ik al snel aan deze opener moet denken.


Beetje jammer om zoiets te kopen voor een geval (andere horloges krijg ik of met de hierboven getoonde opener open of met een 3-punter bij schroefdraad).

En eigenlijk wil ik alleen de case eens goed met een cape cod doekje opknappen en voorzichtig wat restanten lume van de wijzerplaat verwijderen (er zitten mini dotjes aan de uiteinden van de uur-markers)

Heb Ubels er wel eens eentje met de hand zien sluiten hoor. Kost kracht én gevoel, vermoed ik.

Ik kan 'm geen eens openen…

1 like

Volgens mij heeft HorloG zo’n opener.

Ik heb hier een Certina met Super compressor kast en dat was een klus om die dicht te krijgen (lukte uiteindelijk door 2 fiches tussen een bankschroef te leggen en aan te draaien)
Het hele lullige was dat na de eerste keer dicht krijgen de O ring vergeten was en dus de kast zat wel dicht maar wel met heel veel rammel en speling tussen deksel en kast…

Dit soort kasten krijg ik wel open met zo’n kast opener met een groot geel handvat. Moet je wel helemaal “zen” zijn en zo. Niet als je je niet zo lekker voelt of zo.
(plaatje van internet)

Juist ja, zo een heb ik ook maar mooi dat het me niet lukt (en ik voel me zen genoeg)

1 like

de beroemde Timo knack

Wat je nodig hebt is een Greiner Timoknack

Maar als je hem gewoon open wilt dan mag je hem naar me opsturen en krijg je hem geopend weer terug.

3 likes

Is dit type te licht?

Goede vraag, met dit soort gereedschap moet in de praktijk blijken of het goed genoeg is. Ik heb zelf heel lang met zo’n basis set uit China gewerkt, en om uit te vinden of knutselen met horloges iets voor je is dan is dat prima. Maar je loopt al gauw tegen de beperkingen op en het gebrek aan build quality. Een goedkope uurwerkhouder in aangespannen toestand staat bijvoorbeeld niet meer vlak op de ondergrond, dat werkt gewoon niet fijn. Een Bergeon doet dat gewoon niet.

Zo’n Timoknack kost 500 euro maar ik kon een keer een hele werkplaats kopen voor net iets meer waar deze bij zat. Zulk geluk zul je soms moeten hebben. Of je moet wat mensen hebben die iets voor je kunnen en willen doen, met een klein netwerk kun je al heel wat klussen aan. Op die basis krijg ik vrij regelmatig het verzoek om kasten open te maken, maar andere dingen laat ik dan weer aan anderen.