Glycine High Frequency (1972)

Glycine High Frequency.

Glycine is een kleiner merk dat me steeds weer trekt.
Opgericht in 1914, dus dit jaar 100 jaar. Leuke aanleiding om weer eens een Glycine te zoeken.
Goed, ik heb er al een paar, die zijn ook hier op het forum wel al langs geweest.
Maar een leuke Glycine is altijd welkom.

Het merk levert ook best wel goeie spullen.
Tegenwoordig vooral bekend van de Combats en de duikers en al sinds de Vietnamtijd gezocht
om de legendarische Airman, waar tegenwoordig grof geld voor wordt gevraagd en waarvan er veel
zijn die op een of andere manier niet deugen. Zo’n Airman staat nog wel steeds op mijn wishlist maar
deze keer iets anders: een sneltikker (althans: voor die tijd was het een sneltikker).

Vanmorgen kwam de pakjesman en dus direct maar uitpakken.
De inhoud was wat vaag (de foto ook) er zat een Reebok-doosje in, leek wel een brillenkoker.
Dat maakt het dan altijd weer spannend, want wat zou er dan wel inzitten.

Het leek goed uit te pakken: geen bril maar een pakje bubbelplastic…

…en ja, het was inderdaad de Glycine High Frequency.
Hier wat foto’s:


Wat maten: 11 mm hoog, 38 mm breed en lang. Bandaanzet is 20 mm.
Kwam met een nieuw bandje dat er direct af is gegaan. Er moet een ander bandje nog komen, waarover later.

Binnenin zit een Eta uurwerk en wel een 2830. Ik zie ook V2 staan.
Over dat uurwerk is niet echt veel te vinden. Ranfft plaatst het in de 2800-familie en geeft het een tikgetal
van 28.800. Tegenwoordig is dat niet echt High Frequency te noemen, maar toen wel.
Punt is alleen: wanneer is “toen”.

Om die vraag te beantwoorden kwam ik na wat gegoogel en WUS terecht bij Glycine zelf.
Steeds gingen er verhalen over wateroverlast ooit en overstroming van het bedrijf en gegevens die
op die manier verloren waren gegaan. Nu blijkt dat er toch nog een en ander boven water is gekomen,
waaronder wat boeken met nummers en cijfers.

Er is een Glycine Heritage Team in het leven geroepen waar je naar kan mailen en er is ook een Facebookpagina:
https://www.facebook.com/GlycineHeritage

Dus: foto’s gemaild plus de nummers die op de caseback staan en het resultaat was:
[sup]“….The Glycine ‘High Frequency’ models have been introduced in the early '70s. Glycine, back then, has chosen to use the 28,800 beat
per hour movements due to its reliability and durability, these 4hz movements were the pioneers of their time.
The digits ‘344.154’ identifies the movement and case reference. The serial number ‘1251468’ brings the watch to the manufacture date 1st Quarter, 1972.
They were retailing at 349 CHF back then. For your information we are attaching also the related page with your watch from our 1972 brochure……”[/sup]

Eerste kwartaal 1972 dus. Prijs was toen 349 Zwitserse francs.
Leuk om eens een sommetje te maken hoeveel koopkracht dat naar huidige maatstaven zou zijn.
En aan die brochure kan je zien dat er verschillende wijzerplaten waren bij dit model.
Plus: ik weet nu wat voor soort bandje ik er bij moet zoeken.

Toegift:

[sup]De eerste twee foto’s en die van het boek komen van de Facebookpagina van Glycine Heritage, de andere zijn eigen fotoos.[/sup]

Leuke beschrijving en horloge weer (tu)
Altijd leuk om je postjes te lezen!

Gefeliciteerd met deze mooie klok en dank dat je ons deelgenoot hebt gemaakt van je zoektocht en je bevindingen.

Mooie sympathiek ogende klok!

Heel leuke klok, lijkt wel ongebruikt.
Je hebt er weer een mooi verhaal bij gemaakt, leuk om te lezen.

Mooie klok, zeg. Altijd leuk een high beat uurwerk (tu)
Goede research, je kan zo bij de recherche :wink:
Geniet ervan !

Leuk! En nu op zoek naar een Tropic bandje (tu).

Mooi horloge en voorstelling weer! :~

Ralleybandje er op, voel me weer helemaal seventies.

Yep, hoort er echt bij.
Je zou er zo weer jeugdpuistjes van krijgen :smiley:

grootmokum Schreef:

Ralleybandje er op, voel me weer helemaal
seventies.

Zo is deze prachtige Glycine helemaal af!