Nieuwe oude Glycine met flaporen.
Glycines heb ik al: ik heb twee Airmannen die hier al ruim langs zijn geweest.
Deze twee:

Ook heb ik weleens een oudere Glycine-handopwinder gehad, die heb ik ooit weer weggedaan.
En ik had ook nog een Incursore, een 44mm automaat, maar die ben ik kwijtgeraakt.
Aan mijn dochter.

Dus: hoogste tijd voor een nieuwe Gycine, want ik vind het een leuk merk, dat kleine merk uit Biel/Bienne, dat in 1914 werd opgericht door Eugene Meylan.
Hier een advertentie uit 1922:
Glycine is de laatste tijd vooral bekend om de tamelijk groot uitgevallen handopwinders en automaten. Zoals die Incursore van hierboven.
Kwalitatief goed spul, niks mis mee.
En dan zijn er al sinds vele jaren die eigenzinnige 24-uurshorloges van de lijn “Airman”.
Hier een plaatje van een “echte” ouwe, geliefd bij Amerikaanse luchtmachtmensen ten tijde van de Vietnamaffaire:
Als je een beetje oplet zie je overal “Glycine’’.
Als plant:

De chemici onder ons kennen deze verschijningsvorm van Glycine:

Niet alleen de Amerikaanse luchtmacht had Glycines, hedentendage heeft de Franse marine die ook:

De meesten hier herkennen de Glycines toch wel aan het kroontje:

Nu dan over mijn nieuwe Glycine.
Deze keer is het een ouwetje geworden, niks sportief, niks staal,niks Eta.
Deze is goudkeurig. Een automaat, dat wel: hij heeft een Felsa 700 binnenin: een Bidynator.
Daarmee is deze Glycine in goed gezelschap: ook Breitling heeft dit caliber ooit toegepast.
Over de Bidynators is hier al eens eerder geschreven, dus hou ik het kort.
De Bidynator is een automaat die twee kanten op werkt. Tegenwoordig is dat vrij normaal,
in 1942 toen de Felsa 692 uitkwam was dat geheel nieuw.
Deze heeft een Felsa 700 en volgens Ranfft is dat een kaliber dat stamt uit de midden-vijftiger jaren.
De maten: 9.5’’’, Dm= 21.0mm, H= 6.4mm, 17/21 jewels, f = 18000 A/h en een reserve van 38 uur.
Het klokje is, volgens de verkoper, 20 micron verguld.
Het heeft op de achterkant wat tekst: “Automatic”, “Stainless Steel Back”, “Antimagnetic”, “Incabloc”, “Waterprotected”, “Swiss made” en “A35288”.
Er staat ook een schild op van Glycine (kende ik nog niet) en binnen in het deksel staat nog “Glycine Watch Co”, “Swiss” en”7361 0437”.

Het is geen reus: de diameter is 31 mm, zonder de kroon.
Dat formaat wordt goedgemaakt door de lugs: het lijken wel de oren van Micky Mouse.

De band tenslotte: een “epilator” van het merk Excalibur 64.
Met ook de nodige tekst: “1/10 Rolled Gold Front”, “Pat No 867154” en “Made In England”.
Tja… zo’n band hoort er ergens wel bij, bij zo’n klokje, maar meestal vind ik ze zó lelijk.
En dan nog dat haartjestrek-ongemak. Dus dat wordt nog wel wat anders.

De fotoos hierboven zijn van het Internet geplukt en van de verkoper.
Het wachten is begonnen, de Post staakt niet meer, wie weet scheelt dat.
Als hij gearriveerd is wordt het leuk zèlf fotoos maken.
Verheug me er nu al op,
[sup]Dank voor de aandacht.[/sup]