GMT en zo

Gewoon lekker zoals ik het wil. Mijn tweedetijd-wijzer staat, zolang ik in Europa ben, op de echte(winter) tijd. Mocht ik onverhoopt elders op de wereld terecht komen kijk ik dan wel waar ik het wijzertje zet, wat dan handig is. UTC? GMT? Boeien…

1 like

Op de dagen dat er gerapporteerd moet worden staat de mijne op Osaka tijd. Dan weet ik wanneer ik de collega’s uit hun bed bel

4 likes

Tenzij je maar naar 1 bestemming reist en je je horloge hier van tevoren op aanpast. Dan kan de GMT-wijzer gebruikt worden om de thuistijd aan te duiden :slight_smile:

BTW: heel duidelijk en eenvoudig het onderscheid uitgelegd tussen office/caller GMT en traveller GMT. Waarvoor hulde :ok_hand:

1 like

Ook genoeg video’s met duidelijke uitleg te vinden hoor.

+1 :ok_hand:t3:

1 like

Ik gebruik de bezel icm gmt hand, voornamelijk omdat mumbai 3,5 uur voorloopt.
De wijzers staan dus bijna altijd op lokale tijd en de bezel op niet lokaal.
Zo zie ik in een opslag hoe laat het daar is

1 like

dat zeg ik toch ook? :thinking:

Het ligt er een beetje aan hoe de GMT functie beschikbaar is bij het horloge.

Van links naar rechts:
MR-G: grote wijzers op de tijdzone waar ik nu ben, links boven een 24 uurs klok met 1 wijzer, links onder de 2e tijdzone (nu UTC/GMT).
Citizen U680/PMV nogwat, grote wijzers op de tijdzone waar ik nu ben, midden boven UTC (staat er ook op, is een ‘offset’ ten opzichte van de hoofd tijdzone, rechtsbovenin een 24 uurs klok, digitale display kan worden ingesteld om een 2e tijdzone naast UTC weer te geven.
Steinhart (Sellita SW330-2) - de GMT wijzer is in gebruik als 24 uurs klok op de huidige tijdzone.

Ja inderdaad. Sorry, Ik had het over de caller-GMT. dus fout geciteerd :slight_smile:

Welke GMT heb je onderweg want er is nogal wat verschil?

Verschilt per horloge. Bij een zogenaamd “true GMT” horloge laat je de 24 uurs wijzer ongemoeid en pas je de 12 uurs wijzer stapsgewijs per uur aan. Het uurwerk loopt gewoon door terwijl je dit doet. Dit type uurwerk heeft mijn sterke voorkeur.

1 like

Geen true gmt maar een simpele Seiko ssk001 om mee te werken en zorgeloos mee op vakantie te gaan.

Het ging me voornamelijk om er achter te komen op welke verschillende manieren deze functie nog word gebruikt vandaag de dag.

Bijna.
Het zuiden.
Richt de uren wijzer naar de zon.
Het zuiden bevindt zich dan midden tussen de uren wijzer en de 12.

1 like

En daar heb je geen GMT voor nodig, trouwens

Oh daar is niets “simpel” aan. Met de chapter ring en de bezel kun je daar zelfs nog een extra tijdzone op bijhouden. Goede keuze

En de prijs valt enorm mee voor een automaat met gmt. En ja, ik ben na al de uitleg van zin om de gmt op uct te zetten, de wijzers op de thuislocatie en dan de bezel te gebruiken voor reizen in andere tijdzones

1 like

Voor het zuidelijk halfrond is het omgekeerd volgens mij.

Je richt de 12 op de zon en dan ga je tegen de klok naar je kleine wijzer en in het midden van die boog zit dan het Noorden.

En met een digitaal horloge kun je het uur tekenen als analoog op een stuk papier of in het zand en kun je zo je richting bepalen.

Volgens mij is dit trukje wel op basis van tijdzones zonder winter of zomeruur.

Maar verbeter me gerust als ik verkeerd ben.