Er is een GMT horloge op weg naar mij en nu vroeg ik me af hoe jullie het instellen.
GMT is Greenwich mean time, daar zal ik de GMT functie dan maar opzetten zodat de wijzers vrij zijn om de tijd in mijn woonplaats aan te duiden en de bezel te gebruiken samen met de GMT wijzer voor die momenten dat we op vakantie zijn in andere tijdzones.
Ik hoor graag meer over jullie settings en ervaringen met GMT’s
waarom? Normale wijzers geven de home time aan, de GMT wijzer eventueel een andere tijdzone, afhankelijk van of het een office GMT model is of een travellers GMT.
bij een office GMT kun je de GMT hand op een andere locatie zetten omdat je daar contact mee hebt.
bij een traveller GMT ga je zelf naar een andere tijdzone en geven de normale wijzers de tijd ter plekke aan en de GMT wijzer blijft dan op de home time staan.
Ik vraag me ondertussen af wat oorspronkelijk de bedoeling was, en aangezien het horloge vernoemd is naar de gmt heb ik het gevoel dat deze tijd daar ergens op moet staan
nogmaals waarom? waar jij hem op zet moet je toch zeker zelf weten, GMT is niks anders een verdeling in tijdszones waarbij wij toevalling in een andere zitten dan onze Engelse vrienden, niemand is verplicht om die specifieke zone in te stellen op zijn eigen horloge, tenzij je graag wil kunnen zien hoe laat het daar specifiek is.
zelfde als een knipperlicht op je auto: gebruik je alleen als naar links of rechts gaat en niet continue (sterker nog: BMW rijders gebruiken hem nooit…)
Het is wel frapant, hoe duurder de auto, des te slechter zijn die autos… want bij vele dure autos funktioneren de knipperlichten niet. Remmen ook niet, omdat ze vaak te snel zijn
Ik heb van @junior (dacht ik) een trucje geleerd. Ben het al kwijt natuurlijk. Maar als ik het goed gedaan heb, dan kan ik het noorden vinden aan de hand van de zon en m’n gmt wijzer. Toch, @junior?
Ik heb er inderdaad wel eens iets over geschreven, gevonden via Google hoor dus ook bij mij even geen parate kennis. Maar als jij het zegt, dan is het zo …
De oorspronkelijke breder gebruikte benaming stamt uit lang geleden toen GMT nog een referentijd was, en geen tijdzone zoals nu.
Ondanks dat een 24 uurs wijzer al langer bestond is de breder gebruikte benaming “GMT” bij horloges ontstaan in de jaren ‘50, toen jet motoren wat breder ingezet werden bij vliegtuigen en de wereld makkelijker en sneller overgevlogen kon worden.
GMT, toen dus een referentietijd, werd in de luchtvaart gebruikt en het was nu handiger om deze tijd te hebben omdat men daadwerkelijk meerdere/veel tijdzones in korte tijd kon doorkruisen.
GMT bestaat als zodanig niet meer, tegenwoordig is UTC de standaardtijd in de luchtvaart (en scheepvaart, internet, …).
Ik heb mijn GMT wijzers altijd op UTC staan omdat dat voor mij handig is. Maar er is geen goed of fout. Heb je familie of collega’s in een andere tijdzone? Dan dan dat ook een handige tijd zijn om in te stellen. Sommigen zetten hem op de zelfde tijd als de 12 uurs wijzer, sommigen gebruiken hem op vakantie voor de “thuis tijd”. Doe lekker wat voor jou handig is