Een dilemma waar ik niet echt antwoord op kan vinden…
Ik heb zitten kijken naar een Tudor Black Bay 58 GMT. Qua stijl en formaat spreek het me wel aan en het lijkt mij in ieder geval een duiker (namelijk geïnspireerd op de oorspronkelijke duikers van Rolex/Tudor uit de jaren 50) maar dan nu met GMT-functie. Overigens gaat onderstaande op voor de meeste GMT “duikers”.
De GMT-functie is uiteraard helemaal duidelijk, de 2e uurwijzer draait per 24 uur rond en geeft een tweede tijdzone aan op de bezel met 24 uurs markering.
Maar dan, de bezel is draaibaar… Bij duikhorloges heb je daarmee de mogelijkheid om een 60 minuten bezel te verdraaien naar de minutenwijzer. Daarmee kun je dan de tijd waarnemen omdat de minutenwijzer de verstreken tijd aangeeft op de bezel. Maar deze functie vervalt imo omdat het een 24 uurs bezel is.
Dan heb je dus eigenlijk geen duikhorloge meer. Is de draaibare bezel gewoon voor de fun? Of is deze voor een eventuele 3e tijdzone (alhoewel de 2e dan niet meer af te lezen is)? Of mis ik iets?
Enige wat zou kunnen om beide functies te combineren is op de wijzerplaat 24 uurs markering voor de GMT-wijzer icm een bezel met 60 minuten…
een duikhorloge is ook niet bedoeld om mee te duiken, daar moet je een duikcomputer voor gebruiken, de datum is in dat geval evengoed een totaal nutteloze complicatie maar zit er ook op…
Dit is een goed waterdichte tool watch met de mogelijkheid om 3 verschillende tijdzones te overzien, een reishorloge wellicht
Die zijn nou niet bepaald simpel, twee toppers man
Als antwoord op je vraag zit je met een Tudor Pro dan wel goed. Deze heeft een vaste bezel maar je kan er wel mee duiken Pfff moeilijke wereld waarin wij leven
De Tudor ‘mist’ imo een vaste 24-uurs ring, zodat de ‘duikring’ een 3e tijdszone functie krijgt (zie voorbeeld hieronder, waarbij de bezel eigenlijk niet gebruikt wordt, maar het gaat om het idee).
Als de Tudor een 24-uurs aanduiding op de wijzerplaat zou hebben, zou de ring weer een duikring kunnen worden (of een 3e tijdszone).
Er zijn natuurlijk ook zat merken die duikhorloges aanbieden met gmt functie en “gewone” duikbezel.
En ja, als je regelmatig duikt gebruik je meestal een duikcomputer, maar voor de fun en als back-up droeg ik altijd een duikhorloge.
Precies dit inderdaad, ik vind een 3e tijdszone (waarvan er 1 ook heel onduidelijk wordt) zeg maar 2 keer een “nutteloze” functie toevoegen, dan liever een 60 minuten bezel
En ja, het zijn misschien wel allemaal “nutteloze” functies, maar dan zou je net zo goed een horloge kunnen dragen die de tijd niet aangeeft
Nog voor de volledigheid waarom de bezel te draaien is en hoe de 3e tijdszone af te lezen is:
Technique to Read the Third Time Zone on a Rolex GMT Master II
Yes, you can see three time zones on this Rolex watch, but only two can be viewed simultaneously. For instance, if you’re in Las Vegas and want to check the time in London, then you can easily do that by reading the current time in the dial and the time back home on the GMT hand using the 24-hour scale on the bezel.
If you wish to find out the time in New York as well and you know the time difference between your current time zone and New York, then you can rotate the bidirectional bezel according to the difference and check the time by seeing the numeral the 24-hour hand is directing towards on the 24-hour bezel.
Dat is de laatste jaren misschien zo gegroeid, maar pak 'm beet 30 jaar geleden had ik naast mijn duikcomputer altijd een Citezen duikhorloge om waarbij ik de bezel daadwerkelijk gebruikte om de duiktijd bij te houden. Ik vind een analoge back-up altijd wel fijn, zeker bij diepere duiken.
De duikers die we nu om hebben, hebben inderdaad weinig meer met duiken te maken.
@JW91 Wat kan met deze Flieger Triple-GMT die ook prima te gebruiken is als duiker( 20Atm, Titanium, “duikextensie” vanwege standaard slideclasp) is het volgende:
De oranje GMTwijzer laat je staan op de locale tijd. Je zet de “witte”urenwijzer door de quickset op het uur waarop je besloten hebt te gaan duiken. Bij start van de duik zet je de minutenwijzer over de urenwijzer en de verstreken tijd zie je doordat de minutenwijzer verder van de uurwijzer wegloopt.
De draaibare bezel kan je gebruiken als 3e tijdzone wanneer je niet duikt