De GMT (Greenwich Mean Time) wijzer, hoe werkt die nou precies en waarvoor wordt het gebruikt?
GMT is één van de tijdstandaarden. De Meridiaan van Greenwich loopt door Greenwich, een stadsdeel van Londen in het Verenigd Koninkrijk. Het is de lijn waar de lengtegraad 0 is. Het moment dat in Greenwich de middelbare zon op haar hoogste punt in de hemel staat (in het zuiden), heet twaalf uur. De aanduiding is dan 12.00 GMT.
Alstublieft.
Mijn beste,
Zie hier mijn Breitling Colt GMT
Het is bijna half zeven in de avond (zomertijd) mijn Nederlandse tijd.
De kleine gmt-wijzer met het pijltje staat op half 17.00 uur (half vijf namiddag) GMT tijdinstelling van de Greenwich Mean Time (is in onze zomertijd twee uur vroeger).
De GMT wijzer draait 1 maal in de 24 uur rond, doch de gewone kleine wijzer draait 1 maal in de 12 uur rond.
Voor deze GMT instelling heb ik bewust gekozen. Ik had de gmt-wijzer met het pijltje ook op een andere wereldtijd kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld de tijd in New-York (- 6 uur) of die in Singapore (+ 7 uur).
Er zijn overigens ook andere mogelijkheden om de tijd elders op de wereld op jou horloge af te lezen. De draaibare lunette met hierop de wereldtijdzones, of namen van verschillende steden in die tijdzones is bijvoorbeeld ook een manier.
Orologio Signaturis Temporis.
De GMT tijd wordt in de luchtvaart en bij de militairen gebruikt omdat deze tijd constant blijft (geen zomer en wintertijd) en heeft geen last van tijdzones. In Nederland is het nu GMT +1 uur (in de zomer GMT +2 uur), in New York GMT -5 uur etc. Om duidelijker te zijn: nu is het 22.55 uur local time Amsterdam, 21.55 uur GMT en in New York is het 16.55 uur local time en 21.55 uur GMT.
Groet Marco
GMT-tijd (ook UTC genoemd voor “Coordinated Universal Time”, waarom de afkorting niet logisch is is een verhaal op zich) wordt zelfs in computersoftware gebruikt. Veel programma’s rekenen met tijd, door die eerst om te zetten naar het aantal seconden sinds 1 januari 1970 00:00 GMT. Op dit moment is dat 1234225652 en het betekent dat ik dringend moet gaan slapen
Volgens mij gaat het vooral om de wijzer.
De wijzer is een 24-uurs wijzer, die dus 1x per 24 uur één rondje maakt.
Met behulp van een 24 uursschaal is dus die tijd af te lezen. Sommige horloges hebben een ‘vaste’ 24 uurs wijzer, die dus altijd dezelfde tijd aangeeft als de gewone wijzers. Door het draaien van de bezel kun je een tweede tijdzone aangeven. Een voorbeeld hiervan is mijn Vostok Europe N1:
Je ziet dat de ‘GMT’ wijzer ongeveer 10 uur aanwijst. Door het verdraaien van de ring, kun je GMT tijd, of elke andere tijdzone aangeven.
Andere GMT horloges gebruiken een individueel verstelbare GMT wijzer, waarbij de 24 uurs indeling vast is. Deze Alpha (ietwat geinspireerd op een Rolex GMT ) heeft dat bijvoorbeeld.
Je ziet dat het bijna 14.00 is op deze. Bij dit uurwerk kan de GMTwijzer traploos versteld worden. Je kunt dus elke willekeurige tweede tijd instellen. Je hebt ook uurwerken waarbij dit in sprongen van exact één uur gaat, of beter, in halve uren. Dit omdat er ook tijdzones zijn met 30 minuten afwijking.
Ik hoop dat dit het duidelijk heeft gemaakt?
Groeten,
Martin
Laat ik de mijne ook maar showen dan.
Ik wil ff van de gelegenheid gebruik maken foto’s te plaatsen van de nulmeridiaan. Deze bevindt zich in Greenwitch net buiten Londen, een half uurtje varen op de Theems in Het Royal Observatory.
Dit bevindt zich bovenaan op een heuvel vanwaar men goed de sterren kan observeren.
Hier ziet men de meridiaan en die loopt ook door het gebouw waar zich de sterrencamera’s bevinden om de juiste positie te bepalen.
Heden te dage gebeurt dit met laser, zie groene lijn aan de zoldering.
Ook kan men in het observatorium de beroemde Harrisson klokken aanschouwen.
De kleine gmt-wijzer met het pijltje staat op half
17.00 uur (half vijf namiddag)
Dat is dan toch 16:30?
Sorry kon het niet laten
Even voor de fijnslijpers onder ons:
GMT is niet hetzelfde als UTC.
GMT is een astronomische tijd: 12.00 GMT is het tijdstip waarop de middelbare zon recht boven de 0 meridiaan in Greenwich staat.
UTC is gebaseerd op de internationale atoomtijd, zogauw de beide standaarden meer dan 0,9 seconde uit de pas gaan lopen wordt er in de GMT een schrikkelseconde ingevoegd.
Dat ‘Coordinated Universal Time’, ofwel ‘Temps Universel Coördonné’ in het Frans, wordt afgekort als UTC is het gevolg van gesteggel tussen de Fransen en de Engelsen over hun beide voorstellen voor het gebruik van de afkorting. Het compromis is UTC geworden.
eric128 Schreef:
De kleine gmt-wijzer met het pijltje staat op
half
17.00 uur (half vijf namiddag)Dat is dan toch 16:30?
Sorry kon het niet laten
Mijn beste,
Klopt, dat bedoelde ik ook. Immers 16.30 is half vijf.
Maar je weet; haast en spoed is ook voor het schrijven zelden goed!!
Ziezo, en nu weer aan het echte werk.
Mijn beste,
Een mooie tip Freddy, voor een weekendje weg.
Ik had wel eens iets gelezen over de meridiaan van Greenwich maar deze foto’s zeggen meer dan een paar woorden.
Leuk hoor ik onthoud hem.(tu)
Goh, inderdaad leuk om daar eens een bakkie te doen.
In mijn marinetijd droeg ik altijd quartz, maar met 2 tijden.
De kleine tijd was thuis, de normale was lokaal, en we werkten met GMT tijd Zulu.
Leuk als dat in een horloge zit, vooral als je er ook echt gebruik van maakt.
Het is me duidelijk geworden. Bedankt allemaal (tu)