Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn eerste horloge, inmiddels ruim een jaar en ben er al wel uit wat ik zoek maar begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat wat ik in gedachte heb niet bestaat in mijn prijs klasse.
Wat mij aanspreekt is een ruweg 40mm kast, exhibition caseback, gmt automatische uurwerk. bol safier glas. Een mooie rubber tropic strap of een lederen rally strap, om het even. iets in de trant van een tudor black bay gmt bijvoorbeeld. ik heb de steinharts gezien maar die kunnen mij niet bekoren, dit geld eigenlijk ook voor de squals die ik gezien heb.
Mijn oog blijft hangen op een maen Hudson, goed formaat horloge, redlijk sober maar toch heel mooi uiterlijk, of tenminste van een ontwerp dat mij aanspreekt zonder dat het een tribute of clone is van het een of ander. Deze horloges worden standard geleverd met een eta 2892 uurwerk en dus geen gmt functie, ik woon in Australie en het lijkt me heel leuk om zowel locale als de nederandse tijd in oogomslag om mn pols te hebben.
U voelt de vraag al licht wel aan komen, eta maakt een uurwerk, eta 2893 met een gmt functie en als ik op de website calibercorner de twee uurwerken vergelijk kwa maat kom ik tot de conclusie dat de 2893 0.5 mm dikker als het uurwerk dat standard in de kast zit. Omtrek is hetzelfde. Daarna rijst de vraag is er voldoende ruimte tussen de wijzerplaat en het safier om daar nog een extra naald toe tevoegen, en zou de orginele kroon nog te gebruiken op het nieuwe uurwerk.
Gekkenwerk om een nieuw horloge uit elkaar te peuteren, misschien wel maar daar staat tegenover dat ik eigenlijk nog niks gezien heb wat me aanspreekt, aan de bovenstaande eisen voldoet en onder 1250/1500 euro blijft ? Verder moet ik wellicht de kanttekening plaatsen dat ik niet van plan ben horloges te verzammelen ik ben geenzins van plan dit (mogelijke) horloge van de hand te doen en ben ds niet echt bezorgd met de rest/maarktwaarde van zo’n project.
Het maen horloge gaat nieuw voor 400 euro van de hand en de eta2893 worden op ebay voor ongveer 300 usd aangeboden, ik heb geen flauw idee wat de kosten zijn die een reperateur inrekening brengt maar dit lijkt enigzinds allemaal wel in mn budget te gaan vallen.
Maar dit alles begint met de vraag is dit technisch een haalbare kaart is. Of komen er andere aspecten bij kijken waar ik geen weet van heb ? Ik heb hier wel het een en ander aan modificaties voorbij zien komen, heeft iemand hier zelf een sort gelijken modificatie uit gevoerd ?
Alvast bedankt, Michel