Gmt?

Bij sommige horloges (maar in ieder geval bij Breitling) zie ik vaak de toevoeging GMT staan. Bij Breitling heb je bijvoorbeeld de Chronomat, maar ook de Chronomat GMT. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn de GMT versies ook vaak duurder. Biedt een GMT versie nu ook wat extra’s en zo ja wat dan? Een tweede tijdzone of zoiets?

Mischien een domme vraag, maar beter een domme vraag stellen dan voor altijd onwetend blijven.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Ja dat is een tweede tijdzone

Greenwich Mean Time

Dutchy Schreef:

Greenwich Mean Time

Ja, zo ver was ik al, maar wat zegt dat over een horloge? Ik bergijp uit tim zijn reactie dat dus (altijd?) met de optie van een tweede tijdzone te maken heeft. Ik zie bij die versies inderdaad een extra wijzer.

GMT Kan inderdaad met een extra wijzer zijn .
Maar kan ook door een lunette die je twee kanten op kan draaien met een 24 uurs indeling

zelf gebruik ik het niet altijd als GMT, maar laat ik hem met de plaatselijke tijd meelopen. Weet je in ieder geval wanneer de datum overspringt…

ip is een GMT altijd voorzien van een 2e wijzer (24 uurs wijzer), behalve als het een 24-uurs GMT is(bv Glycine airman)

Is nl erg handig op reis; weet je altijd hoelaat het thuis is (nl tijd) en kan je de lunnete op het aantal tijdzones (- of + aantal uur) zetten. Dan weet je ook hoelaat het daar is.

grt

John

De GMT wijzer is ontworpen zodat mensen konden zien wanneer het dag of nacht is.
(onderzoekers die dagenlang in grotten aan het werk waren)

Hier een link wat alles uitlegt en hoe te gebruiken.

http://www.larrybiggs.net/mirror/gmt/gmt24.htm

Groetjes Martin.

martin11383 Schreef:

Hier een link wat alles uitlegt en hoe te
gebruiken.

http://www.larrybiggs.net/mirror/gmt/gmt24.htm

Groetjes Martin.

Dat is een mooie link! Leuk om dit zo even na te kunnen lezen.

Als ik mij niet vergis zijn er verschillende versies van horloges met een gmt wijzer :

-eentje waar de extra uurwijzer net zoals de gewone uurwijzer 2 x rondgaat per 24 uur vb sinn 756 utc, vaak een verbouwd horloge waar een deel van de datum- complicatie gebruikt wordt om een 2de uurwijzer aan te sturen

-wat mij betreft de echte gmt/utc waar de extra wijzer 1 x rondgaat per 24, vaak met een 24 uursaanduiding op de wijzerplaat of bezel (met de 12/middag op de ‘normale’ 6 uur) vb sinn 857

Bij de laatste weet je dan ook of het dag of nacht is in de andere tijdzone…

wat een leuke topic,
heb weer wat geleerd.
het nadeel is alleen dat er weer een nieuwe op mijn lijstje
erbij is gekomen heb net even gesurfd naar een GMT master.
jemig die ziet er mooi uit en is ook nog fuctioneel
kijk daar kan ik mee thuis komen ;):slight_smile:

bedankt voor de les.

Ik haak even aan op dit draadje.

Er zijn veel mooie horloges met een indicatie van een tweede tijd.

Maar los van dat het er mooi uit kan zien: wat heb je er aan, als je zelden op reis gaat naar een andere tijdzone?

Kun je het nog slim ergens anders voor gebruiken?

jan.

Voor zover ik weet niet.
Maar als ik veel zou reizen zou een radio controlled horloge nog handiger zijn denk ik zo.

Wat heb je er aan?

  • Extra patsfactor
  • Ook al reis je zelden, Kun je toch bijhouden hoe laat het in Papoea Nieuw Guinea is.
  • Het staat mooi op de aanstaande HFLE.
  • Je kunt er extra likes mee binnenhalen op dit forum.
  • Je kunt thuis bijhouden of het dag of nacht is als je altijd je gordijnen dicht houdt.
2 likes

los van het reis aspect, ik heb veel contact met collega’s uit Washington en Kuala Lumpur, dan is het wel handig om te bellen op een normaal tijdstip. Tevens kan het een indicatie zijn als je automaat gestopt is en je de datum wil verzetten om dat niet te doen in kort voor middernacht of daarna.

1 like

Dat kan ook op je smartphone… sneller, makkelijker en duidelijk.

Geef nou gewoon toe dat het er gewoon cool uit ziet, zo’n GMT om je pols :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dan kunnen we dit forum wel opdoeken…

Kom op met de plaatjes, maakt het topic helemaal af. :wink:

Voorbeelden van GMT:

Gewoon leuk in de horlogedoos. :joy:

De Montblanc heeft een extra wijzer, maar staat onder de gewone verstopt als ik hem niet gebruik. Heeft een aparte dag/nacht indicator links.

De Ball heeft wijzer met 24u aanduiding.

Gmt vond ik juist een leuke toevoeging tov een ‘gewoon’ horloge. Ook in mijn geval was de avenger 2 gmt veel dunner dan de gewone avenger.