Gnuk

Ik heb van Gnuk een Breitling Chronomat overgenomen. Prettig contact gehad, een student die werkt en studeerd met een passie voor mooie horloges. Het betrof een ‘Breitling’ Chronomat in gedragen staat maar netjes, met als extra een NOS wijzerplaat en Tachyring. Na per mail en telefoon overeenstemming te hebben bereikt heeft 2 oktober de overdracht plaatgevonden, compleet met doos, geen papieren. Contact en overdracht verliep prettig, Gnuk komt over als een sympathieke en verantwoordelijke jongen die weet wat hij wil,

Ik wilde de klok laten opknappen door Ferrie Schweitzer en heb de klok opgestuurd naar Ferrie. Toen de opdracht klaar was heb ik het volgende bericht van Ferrie ontvangen:

Geachte,

Het horloge is klaar en wordt aankomende donderdag verstuurd.

Kon het volgende ook achter wege laten echter vermeld het toch maar.

De bijgevoegde wijzerplaat mist een poot, normaal bezit deze 2 poten. Ik heb de wijzerplaat aan de kant van de missende poot moeten verlijmen,… het is een fragiel punt. Bij een flinke stoot kan de wijzerplaat verschuiven en tegen de assen aankomen en tot stilstand komen.

Ook de bijgeleverde tachy rand hoort niet bij dit horloge,…ik heb 2 bevestigings punten moeten verwijderen

De Bezel heeft aan de onderkant een ratel mechanisme,….de kast is echter hier niet in voorzien,…

Tevens valt mij op dat op het uurwerk geen “Breitling” staat en ook geen verdere Breitling nummering. Ik ben zeker geen Breitling kenner,…ik vermeld alleen maar.

Het horloge functioneert verder goed en wordt dus nog even gecontroleerd.

Hopende U geïnformeerd te hebben

Met vriendelijke groet,

Ferrie Schweitzer

Dit was nu niet bepaald wat ik daarvan had verwacht. Telefonisch afgestemd met Ferrie nav zijn mail. Ferrie gaf aan dat de coating aan de binnenkant van het glas was aangetast door vocht, en daarom word vermoed dat het uurwerk verloren is gegaan en dat er een ander 7750 uurwerk is ingegaan. De Breitling B13 is ook een Valjoux 7750 maar wel met Breitling merktekens daarop, dat had deze 7750 niet!

Dus ik heb nav hiervan contact opgenomen met Gnuk over de constateringen van Ferrie. Gnuk vertelde dat hij voordat hij de ‘Breitling’ had gekocht zijn huiswerk had gedaan door de nodige vragen te stellen op horlogeforums, waaronder een bekende van dit forum mbt Breitlings. Tevens stuurde hij me een link waarin vermeld werd dat de eerste versies Chronomats ook zonder de Breitling merktekens waren gefabriceerd. Zie link: 6de afbeelding http://forums.watchuseek.com/f39/breitling-chronomat-short-history-part-2-pilots-chronomats-13334.html

Tevens hebben Gnuk en ik contact gehad met de mede forummer hier op het forum om met zijn expertise wat licht te brengen in de duisternis. Zijn reactie was als volgt:

Wat hier lijkt het geval te zijn is een zogenaamde “Frankenwatch” - wellicht originele onderdelen, maar een samenraapsel van verschillende horloges.

En het binnenwerk kan je natuurlijk niet op een foto zien.

Om écht zeker te zijn dien je naar een horlogemaker te gaan en de goede man te betalen voor zijn expertise. Dan en pas dan alleen ben je 100 % zeker.

Dus werd ik nu voor het eerst geconfronteerd met de term ‘Frankenwatch’ wat dus inhoud: Een compilatie wel met originele onderdelen, indien het uurwerk origineel Breitling blijkt te zijn en indien het gewoon een Valjoux 7750 is, dan is hier geen sprake meer van een originele Breitling. Wat ik als koper wel had verwacht en Gnuk als verkoper idemdito, hij is tav zijn verkoper te goeder trouw geweest en er is hier zeker geen sprake van opzet of voorbedacht rade.

Ik ga Gnuk voorstellen een AD Breitling dealer, waarvan wij beiden de persoon kennen en deskundig achten, de controle laten doen op de authenticiteit van het uurwerk in de 'Breitling’Chronomat.

Aan de hand daarvan zullen we kunnen bepalen of er hier sprake is van een Origineel, dan wel een compilatie en ‘Frankenwatch’, of een imitatie. Deze klok is absoluut een klok met een verhaal, wat op zich interessant is, maar economisch zou het wel eens mineur kunnen betekenen.

Ik heb er vertrouwen in dat Gnuk en ik de consensus zullen vinden nav de bevindingen van de AD Breitling expert.

To be continued, Genesis

Link naar het verkoop topic.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,236526,236526#msg-236526

Genesis

Wat is het nut om deze “ervaring” in dit stadium te delen?

Enerzijds toon je tevreden te zijn over de verkoper, anderzijds heb ik het gevoel dat je jezelf alvast “indekt” voor een eventueel doem scenario.

Bij voorbaat excuses als ik het verkeerd interpreteer, maar als het een anekdote betreft over de klok hoort het draadje elders thuis. Echter als het een mening betreft over de verkoper, hoe moet ik deze dan opvatten?

Positief omdat Gnuk meewerkt… of wil je middels dit draadje “druk op de ketel” houden omdat het richting negatief lijkt te lopen?

Het begint er op te lijken dat Gnuk niet wil reageren op de telefoon, mail of een PM dit terwijl hij toch binnen 5 minuten na het sturen van een PM het bericht gelezen heeft.

Ik hoop maar niet dat dit een slechte voorbode is van deze klok, want als je niets te verbergen hebt en je neemt je verantwoording zou Gnuk toch gewoon kunnen reageren, dit is niets voor een forumgenoot?!

Btw heeft er iemand anders op het forum ervaringen met deze jongen?

Genesis

Aha, dus toch goed gelezen :wink:

Geen ervaringen met de persoon dus kan ik geen uitspraak doen.

Wel erg jammer dat het op deze wijze moet, ik hoop dat jullie eruit komen (tu)

Ik hou het tot nu toe maar op een ‘schrikreactie’ dat ik taal nog teken krijg, en wacht af tot de intermediair morgen contact met hem opneemt, als hij daar toch op wil reageren. Pech hebben kan altijd, maar dan moet je er samen volgens mij toch gewoon uit kunnen komen als redelijke mensen lijkt mij?!

Genesis

De moderne digitale communicatie techniek is goed, maar nog niet zo goed. Contact gehad met Gnuk, we zijn het eens om de ‘Breitling’ te laten schouwen, om te bepalen of het nu een authentieke Breitling is, een ‘Frankenwatch’ of een 'imitatie.

Nav daarvan zullen we indien nodig de consensus zoeken, is het een ‘Frankenwatch’ dus een compilatie van originele Breitling onderdelen, maar niet specifiek behorend tot dit model, dan vind ik het wel zijn 'charme hebben en behoeft de conclusie van de AD van Breitling niet verder besproken te worden.

Dus even afwachten wat de bevinden van de AD zullen zijn.

Genesis

Bevindingen van de horlogemaker:

-Originele Breitling Chronomat (van het eerste uur)

-Uurwerk is volgens hem origineel, alleen is er wegens de vochtproblemen uit het verleden (die ook de coating aan de binnenkant van het glas hebben aangetast) de rotor vervangen, waar dan niet meer dat’Breitling 'stempeltje’opzit.

-Dat de bezel 2 kanten op kan draaien komt daardat het mechanisme die dit mogelijk maakt nogal eens kapot ging en dus niet is terug geplaats.

Conclusie die getrokken kan worden is dat het een originele Breitling betreft, met alleen het ‘gemis’ van het Breitling stempeltje op de later vervangen rotor. Of de bezel bij deze Chronomat behoord, waarschijnlijk wel, maar niet met 100% zekerheid te zeggen. Dus het zou een ‘Frankenwatch’ kunnen zijn alswel een geheel originele (op de rotor na) Breitling.

Al met al is het een klok ‘met een verhaal’ geworden en dat vind ik zeker zijn charme hebben. Het bezel mechanisme dat zorgt dat die ‘uni-directional’ is zal worden geinstaleerd, zodat de bezel ook weer zal functioneren als voorheen.

Ik wil bij deze zeker mijn waardering uitspreken naar de verkoper Gnuk van de Breitling, omdat die geheel zijn verantwoording nam, mochten er onregelmatigheden zijn geconateerd die consequenties zouden hebben voor de waarde van de klok, zou hij in samenspraak met mij tot een overeenkomst gekomen zijn waar we ons samen in zouden kunnen vinden.

Dit lijkt voor de meesten onder ons de enige en juiste manier om dit op te lossen, maar helaas leerd de praktijk (en niet alleen bij horloges) dat als de verkoper zijn centjes heeft gehad en later word er gereclameerd, dat er vaak heel moeilijk word gedaan tot het nemen van hun verantwoording, of soms in het geheel ‘jammer voor jou, maar verkocht is verkocht’ en daar blijft het bij. En dat is jammer…

Eind goed, al goed, Genesis

P.s.: Grappige anekdote van de horlogemaker: Breitling was uit de periode dat mijn Chronomat kwam kwalitatief zeer matig. Maar heden ten dage vind het hij het eigenlijk nog steeds ‘rotzooi’ (woeha), de Breitlings die tot 100 mtr waterdicht zouden moeten zijn, zijn volgens hem zo ‘lek als een mandje’. Btw hij verkoopt zelf ook Breitling, maar vind het merk wel ‘overrated en overpriced’ kwalitatief gezien. De Valjoux 7750 is wel zeer goed maar dan ook geen Breitling uurwerk…