Goed(kop)e Omega reparateur in Amsterdam?

Besten,

Ik ben niet alleen splinternieuw op dit forum maar ook in de wereld van de vintage horloges. Ik heb me tijdens de afgelopen Rikketik in Houten laten verleiden op een Omega Seamaster uit 1959 te kopen. (deze volgens mij: .omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ck-14390) voor een bijzonder schappelijke prijs van een vrij schimmige verkoper.

Het resultaat laat zich raden; het horloge heeft wat moeite om de tijd nauwkeurig bij te houden. Ik heb daar misschien zelf ook een hand in omdat ik wat met het palletje tussen ā€˜Aā€™ en ā€˜Rā€™ heb zitten pielen toen ik het horloge openschroefde. Wellicht onverstandig, onthou ik ben net nieuw, maar toch gedaan. Sindsdien loopt ie zeker beter maar nog niet optimaal.

Een ander issues is dat het horloge soms helemaal stil staat, als ik dan even schud begint ie weer te lopen.

Gezien de prijs (rond de 200 euro) die ik er voor heb betaald vind ik het wat gortig om via de officiele Omega kanalen een service beurt te laten doen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede maar vooral niet al te dure horlogemaker in Amsterdam. Belangrijke pre is denk ik dat er enige ervaring met Omegaā€™s is.

Kunnen jullie me helpen met een adresje? Veel dank vast!

Welkom op het forum; Kijk eens in de donkerblauwe categorie op dit forum, daarin vind je ervaring met diverse horlogemakers.
Overigens zijn veel uurwerken op dezelfde manier opgebouwd, dus veel Omega ervaring is niet perse noodzakelijk om onderhoud te kunnen plegen aan een Omega uurwerk.

Heb je misschien ook fotoā€™s van het horloge? Fotoā€™s plaatsen is heel eenvoudig op dit forum, gewoon knippen en plakken in het venster of het met upload knopje.

Beste wbcoupe,

Veel dank! Ik ga even kijken. Dat is goed om te weten, dan hou ik daar in principe geen rekening mee.

Jazeker, net genomen:

Helpt dit?

Je kan mijn vriend @Otwatch (Thomas) even benaderen, woont in Haarlem en een top horlogemaker!

De kroon ziet er vreemd uit en slijtsporen op de dial van wijzer die tegen dial schuurt.

1 like

Zeker helpt dit.
Kast en uurwerk zien er origineel uit. De wijzerplaat lijkt mij opnieuw gelakt, en daarna door een verkeerd geplaatste wijzer voorzien van een sleepspoor.
Kroon lijkt mij ook niet origineel maar dat is je minste probleem.

2 likes

Thanks, ga ik doen!

Oke, haha dat klinkt weinig optimistisch :wink: Is zoā€™n sleepspoor verwijderen ingewikkeld? Of een kroon vervangen? Daar zie ik overigens wel het Omega logo opstaan, maar dat zegt waarschijnlijk weinig. Dit zijn waarschijnlijk vrij elementaire vragen maar ik ben net nieuw.

En zouden jullie een service beurt aanraden of niet?

Sleepspoor verwijderen is meestal niet gemakkelijk, vaak is namelijk de lak eraf geschraapt dus moet de wijzerplaat opnieuw gelakt worden. Dat kunnen de meeste horlogemakers niet, dus dat moet uitbesteed en is duur.
Kroon vervangen is een relatief simpel klusje, werkje van een paar minuten voor een horlogemaker.

Service zou ik zeker aanraden, anders heb je voor niks dit horloge gekocht. Hij is niet in topstaat maar een servicebeurt in mijn ogen zeker waard.

Ik vermoed dat er ook dingen zijn weggelaten toen men de dial heropmaakte, de puntjes voor de minuten en mogelijk swiss made.

Dat vermoeden heb ik ook ja. :thinking:

Zoek eens op via google.
Omega 14390 (staat in het deksel), dan kom je in het archief en zie je achtergrond info (caliber,kast, leeftijd)

Schmmige verkoper verkoopt schimmig horlogeā€¦ je verwacht het niet.

De laatste tijd zeg ik tegen iedere newbie in horloges om eens naar de Rikketik te gaan maar vooral geen geld mee te nemen.

Om heel eerlijk te zijn zou ik het horloge gewoon as is in de verkoop zetten bij eBay of Catawiki en dan hopen dat je je geld terug krijgt. Het wordt nooit meer een origineel horloge, en zelfs als je daar dichtbij wilt komen dan ga je nog een paar honderd in de minā€¦

4 likes

Het is een redial maar wel een Seamaster dus ik vind ā‚¬200 niet te gek, als jij hem mooi vindt gewoon naar een horlogemaker brengen, rond de ā‚¬150 heeft hij een beurtje. Dat sleepspoor krijg je niet meer weg.

1 like

De Rikketik is net zoā€™n mijnenveld als eBay en qua prijzen misschien nog wel belachelijker ook.

2 likes

Als je nul verstand van zaken hebt kan je overal een ā€œmijnā€ kopen.

Ik ben er geen groot voorstander van, maar in dit geval zou ik de wijzerplaat ook opnieuw op laten maken :slight_smile:

Horloge is het wel waard om een flinke opknapbeurt te geven.

1 like

Ik sta met mijn stand midden in dat mijnenveld met een tafel op een klein eilandje zonder mijnen.
Ik heb nog geen ontploffingen meegemaakt in de afgelopen jaren.
Wel verdachte individuen die langs komen en idiote vragen stellen, weinig of geen verstand hebben van bepaalde horloge merken. Maar ze vullen wel de zaal.
Maar ook veel vaste betrouwbare bezoekers die tussen de mijnen door springen en zo bij mijn tafel komen.

1 like

Als ik een mening mag geven, dan denk ik dat je beter op ebay kan zoeken naar een gebruikte maar nog mooie losse wijzerplaat voor dit type. Je bent dan stukken goedkoper uit en je hebt een originele wijzerplaat.
Je moet dan wel geduld hebben, maar zoals bekend, ā€œgeduld is een schone zaakā€.
Overigens is deze omega met dit kaliber zeker heel goed weer in orde te maken, ik heb vele van deze kalibers onder handen gehad en weer in orde gemaakt.
De kwaliteit van de uurwerken van deze vintage omega horloges zijn zeker de moeite waard om weer op te knappen, je hebt dan weer een heel fraai vintage horloge van hoge klasse en zal er zeker veel plezier aan beleven.
Ut dixi

Nou ben ik wel benieuwd wie je bent, want dan moet ik wel een paar x door dat mijnenveld naar jouw tafeltje zijn getijgerdā€¦