Goede horlogemaker voor een Unitas 6497-1?

Ben op zoek naar een goed en betrouwbaar adres voor onderhoud aan één van mijn klokken, de Anonimo Militare. Het uurwerk is op hol geslagen, na de laatste tijd ook al een keer of 2 a 3 stilgestaan te hebben.

Betreft hier een standaard Unitas 6497-1 uurwerk, dus niets spannends qua onderhoud lijkt mij. Kan wel naar de plaatselijke juwelier brengen, maar die gaat het ook weer uitbesteden, en dan weet ik niet waar. Plus het feit dat er dan weer tussenhandelmarge bij moet.

Wie weet een adres van een goede en betrouwbare horlogemaker die ervaring heeft met dit soort uurwerken? Locatie is niet zo heel belangrijk, kwaliteit wel. Ik reis toch veel door Nederland heen, en met alle klokken die ik heb zit ik toch ook niet zonder.

Ik heb zelf goede ervaringen met Nico Rijsman in Culemborg.

Of Jan Ubels in Bredevoort.

Kijk hier eens
http://www.horlogeforum.nl/list.php?20

hcptdg Schreef:

Kijk hier eens
http://www.horlogeforum.nl/list.php?20

Ja, dat is waar ook, kijk ik niet zo vaak. Hang meer in algemeen en te koop gedeelte …

Dank ook voor alle reacties, ook via PB, ik zal deze week eens informeren bij een paar.

kies er wel een met een goede camera en die hem weet te gebruiken :slight_smile:

Ehh?.. Ik ga nog even mijn vingers niet branden aan een Unitas Kaliber… lijkt me wel mooi om dat te kunnen… maar dan moet ik eerst nog even oefenen… als ik zover ben… maar ik er wel een filmpje van… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ehh?.. Ik ga nog even mijn vingers niet branden
aan een Unitas Kaliber… lijkt me wel mooi om dat
te kunnen… maar dan moet ik eerst nog even
oefenen… als ik zover ben… maar ik er wel een
filmpje van… :slight_smile:

6497 lijkt me easy voor jou. zelfs ik kon t en wordt naast zusje 6498 ook vaak gebruikt bij opleidingen en cursussen. of bedoel je t hele uurwerk uit 1 brok staal maken :wink:

Ik heb nog geen enkele ervaring met Unitas kalibers… vandaar… om eerlijk te zijn… al heb ik de schijn tegen…ik ben een amateur… ik vind het leuk om aan horloges te prutsen… maar ik heb nooit een opleiding gehad in die richting…
't fijne werk is een proces van inmiddels 32 jaar bij mij… als jochie van 10 deed ik zelf al het onderhoud aan mijn Märklin treintjes… toen nog H0… dat ging nog vrij makkelijk… lampjes vervangen, relais afstellen… dat werk… 13 jaar geleden overgestapt naar Z-spoor schaal 1:220… maar vergeleken met Kalibers is zelfs dat nog grof werk…( behalve de koppelingsveertjes… die zijn echt klein… )

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb nog geen enkele ervaring met Unitas
kalibers… vandaar… om eerlijk te zijn… al heb
ik de schijn tegen…ik ben een amateur… ik vind
het leuk om aan horloges te prutsen… maar ik heb
nooit een opleiding gehad in die richting…
't fijne werk is een proces van inmiddels 32 jaar
bij mij… als jochie van 10 deed ik zelf al het
onderhoud aan mijn Märklin treintjes… toen nog
H0… dat ging nog vrij makkelijk… lampjes
vervangen, relais afstellen… dat werk… 13 jaar
geleden overgestapt naar Z-spoor schaal 1:220…
maar vergeleken met Kalibers is zelfs dat nog grof
werk…( behalve de koppelingsveertjes… die zijn
echt klein… )

Dat Unitas is tegenwoordig overgenomen door ETA. Dus het heet nu ETA 6497, lukt het je nu wel :wink:

Kijk, dat bedoel ik. Ik had toen totaal geen ervaring met uurwerkjes. En helemaal niet zo handig/veel ervaring met al dat soort “knutselwerk” als jij. Voordat ik er aan begon had ik voor het eerst een modelruimteschip in elkaar gezet. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,261020,291452#msg-291452 Simpel knutseltje met onderdelen in elkaar schuiven en kabeltjes trekken, waar niet eens lijm of verf bij kwam kijken… En daarna dus uurwerkje ge(de)monteerd.

Dus als ik het kan, heb ik alle vertrouwen in dat het jou ook lukt. Ik heb enkel een camera bij de hand gehouden en stap voor stap alles gefotografeerd.