Goede rubber banden met quick release? (AKA Barton Silicone Elite only)

Vergeet de geniale keeper niet waarmee het flapje op zn plek blijft zitten!

Ben er wel achter dat ik de bandjes in één kleur het liefste draag. Hopelijk voegen ze de leuke zomerkleurtjes ook toe in die versie

2 likes

:point_up:t2:Klopt idd

1 like

Barton Elite, alleen maar lof!
Het liefst draag ik ze overal op :laughing:

Ik vond dit ook wel een toffe combo!

3 likes

Kan niet wachten tot het zomer is,gooi ik ze weer onder m’n CW :sunglasses:

@RLS yup, 9 gaatjes. Mijn Turtle heeft een lug to lug van ≈ 45 mm en ik heb een pols van 17cm. Ik heb nog twee gaatjes over als de band perfect zit, prima dus.

Mijn eerste indruk van de band en het materiaal is erg goed. Ik geloof oprecht dat dit dezelfde FKM band is die o.a. Zuludiver verkoopt, zeker aangezien deze AliExpress verkoper ook de andere modellen FKM banden heeft die Zuludiver en Strapcode aanbieden.

Ik begrijp niet waarom niet meer merken FKM gebruiken. Het komt qua gevoel akelig dicht bij natuurrubber in de buurt, is blijkbaar een stuk goedkoper en het schijnt ook nog eens beter bestand te zijn tegen de elementen. Morgen bij daglicht zal ik een paar fotootjes maken :slightly_smiling_face:

2 likes

Na de websites van verschillende aanbieders van FKM/fluorrubber banden te hebben bekeken ben ik ervan overtuigd dat de meeste van deze banden van de zelfde leverancier/producent komen. O.a. Bandrbands, Strapcode, Zuludiver/Watchgecko,Monstraps en Strapify lijken precies dezelfde FKM banden met quick-release aan te bieden.

Gewapend met deze kennis heb ik na een tip van @RLS via AliExpress een FKM band voor mijn Turtle besteld. Deze verkoper biedt naast deze band ook de andere modellen FKM band aan die op eerdergenoemde websites verkocht worden.

Voor zover ik kan beoordelen is de band precies hetzelfde als de FKM banden die o.a. Bandrbands aanbied. Ik heb de duurdere banden niet in mijn handen gehad, dus kan het ziet met zekerheid zeggen. In ieder geval is de vorm hetzelfde en lijkt ook de kleur precies overeen te komen. Het materiaal voelt erg prettig aan. Het lijkt nog het meeste op het dikke natuurrubber van de Borealis Isofrane look-alike, heel anders dan siliconen wat ‘slapper’ is en stof aantrekt. De blauwe/indigo kleur is mat, maar tegelijkertijd erg ‘diep’ en lijkt op de bandkleur van Seiko’s blauwe 55th aniversary divers. Ik begrijp wel waarom o.a. Everest FKM gebruikt in plaats van natuurrubber.

De standaard quick-release spring bars heb ik vervangen door 2.0./1.1 skinny-fat spring bars die beter in de lugholes van mijn Turtle passen. Doordat de lugs doorboord zijn is de meerwaarde van quick-release spring bars toch beperkt.

4 likes

Ik heb ook nog een ander siliconen rubber bandje, en dan merk je echt het verschil qua stofaantrekkendheid met de FKM band.

Aangezien de Barton Elites ook siliconen zijn, hoe ervaart men dat? Zijn het stofmagneten, of valt 't mee?

1 like

Voor siliconen valt het mee, ik denk dat het ook komt doordat stof niet zo opvalt door de textuur en kleur van de band.

FKM is echt een heel ander verhaal, het lijkt wel of het actief stof afstoot :grinning_face_with_smiling_eyes: Zelfs in een stoffige omgeving zoals onze verbouwing blijft de band schoon.

Ik heb trouwens behalve de spring bars van de band inmiddels ook de spring bar van het gesp vervangen. Hier zat best veel speling op merkte ik. Nu ik de 1.5 mm spring bar heb vervangen door een 1.8 mm exemplaar is dat verholpen :+1:.

4 likes

Zijn die ali-bandjes niet allemaal erg lang? Ik zie overal bij de specs 21cm staan. Dan zit je toch al snel met een lange flap te kijken, of valt het mee?

Polsmaat 16.75cm

Met de FKM strap die ik hierboven omschrijf heb ik nog 2 gaatjes over met mijn ongeveer 17 cm polsen (bij mijn Turtle dus). Als ik alle gaatjes zou benutten kan hij nog ongeveer 1,5 cm ‘strakker’.

Ik zou zeggen dat de band past van 15.5/16 cm polsen tot ongeveer 21/21.5 cm.

1 like

Dat gaat dus vooralsnog helaas NIET bij de 20mm brede variant.
1 gaatje minder dan de 22mm/24mm (8 ipv 9), en de positie van alle 8 gaatjes is meer naar het de punt (einde) van de strap verschoven.
Met ~16cm polsomtrek kom ik i.i.g. 1 gaatje te kort wil het lekker aansluiten.

1 like

Goede toevoeging, dit gaat om de een of andere onverklaarbare reden alleen op voor de 22 en 24 mm versie.

1 like

Die band net als @Stefanmol krijg ik deze week binnen, je weet me te vinden :slight_smile:

2 likes

Weet iemand een goed 20mm band voor weinig die goed aansluit deze San Martin? Ik heb deze binnnekort binnen en wil er ook rubber op…

1 like

Ja moet ik dan zelf koffie meenemen zeker?

1 like

Ja en eigen kopje. Ik ben maar zuinig hè.

2 likes

#rolexlife.

Ik denk volgend weekend! We appe

1 like

M’n eerste barton siliconen band en hij bevalt super! :sunglasses:

5 likes

Pfff… Wat maken die Barton banden een ontzettende slet van sommige horloges zeg! :smile:
Met al die kleurtjes is hij bijna zonniger dan de Spinnaker die hier boven staat!

8 likes

Toffe foto’s ook :ok_hand:

1 like