Ze gaan er bij de Telegraaf maar even aan voorbij dat dit de inverkoop aan juweliers betreft en dat voor o.a. Richemont en Breitling op 1 april het fiscale jaar begint.
Traditioneel houden ze de leveringen begin van het jaar tegen om het nieuwe fiscale jaar op 1 april goed te starten.
Goede exportcijfers betekent nog niet direct dat de horloges ook grif over de toonbank gaan, zoals gemeld wordt.
tja, dat doen ze wel vaker…
Als ze nou eens wat van dat geld in de ontwikkeling van hun websites zouden stoppen, in plaats van in de zakken van de aandeelhouders… dat zou wat zijn. Waarom zijn horlogemerken toch allemaal zo enorm kutter dan kutst als het op hun website aankomt? Bij Longines kun je op een PC niet scrollen, bij Tudor werken clicks deels gewoon niet, de gemiddelde site heeft enorme kutfilters die nergens op slaan… Huur eens een fatsoenlijke web developer in, zou ik zeggen.
Maar goed, dat terzijde… Volumes omlaag, prijzen omhoog, marge per stuk omhoog voor de fabrikant, en ik vraag me af welke AD’s er op een gegeven moment gaan steigeren wanneer de vraag weer een tikje krijgt, omdat ze met onverkochte voorraad veel te dure horloges blijven zitten. Het is slechts een vraag van mijn kant.
Mee eens! Het blijven horlogemakers . Hun websites zijn vaak totaal verwarrend. Wat je zoekt (informatie) vind je niet en wat je niet zoekt wordt breeduit getoond. (Filmpjes/foto’s van knappe mannen met horloges om in allerlei situaties waarin ik helaas nooit terecht ben gekomen.
)
Er zijn nog maar weinig AD’s over, steeds meer boutiques. Volgende stap: private rooms, zoals AP nu heeft in de Honthorststraat om de hoek van de PC Hooftstraat.
Tja, dat geldt misschien voor de iets meer upmarket merken en hun representatie in het Westen, maar ik vraag me ten eerste af of dat over de breedte van de industrie geldt, en ook in het Oosten. Japan, bijvoorbeeld, is de plek waar je bij allerlei zaken zoals BIC Camera nog steeds handen vol GS tegen komt tussen de kauwgom en de rekenmachines.
Stel je dit eens voor bij een Media Markt:
Lokale verschillen in cultuur blijven bestaan. Maar los daarvan, zelfs al zijn het Boutiques: Zijn dat franchises, of is het in eigen beheer? Als het franchises zijn zal de franchise nemer ook gaan steigeren als hij met voorraad blijft zitten, terwijl de in-house boutique gewoon een risico voor de producent is.
Ik ben heel erg blij dat de verkoop van de APRO achter gesloten deuren plaats moet vinden, want de horreur van dat ontwerp zie ik niet graag en plein public.
Dat verschilt per merk.
Cartier doet alles intern, IWC heeft zowel intern als Franchise, Montblanc heeft zowel intern als Franchise ( Amsterdam ), Bretiling heeft zowel intern ( Rotterdam, Den Haag ) als Franchise ( Nijmegen, binnenkort Apeldoorn ), etc etc
Breitling heeft het goed geregeld, als je als AD of Franchisenemer te maken krijgt met discontinued modellen worden deze teruggenomen door Breitling en die gaan naar de Breitling Outlet Roermond, de AD of Franchisenemer koopt er dan actuele modellen voor terug.