Goedkoopste horloge met manufactuur uurwerk

Ik ben op zoek naar een handopwind horloge met een manufactuur uurwerk. Nomos was een van de kandidaten, maar valt af vanwege de te kleine kasten. Gewenste diameter tussen 38 en 44 mm. Ook de Alpina regulator AL-650 zou kunnen, maar het betreft hier een gemodificeerde Unitas en geen volledig eigen uurwerk. Ik zoek ook geen Aziatische of Russische kloon van een bekend Zwitsers uurwerk. Dat zijn meestal prima uurwerken (zoals Seagull 3620 en Poljot 3133), maar geen volledige eigen ontwerpen. Wie heeft een tip voor een horloge dat aan de gestelde eisen voldoet en binnen de €1500 grens blijft?
Bedankt, Roelof

Elke Seiko is in principe manufactuur, net als Citizen en Orient, zover ik weet. En natuurlijk alle SeaGulls. SeaGull heeft naast op Zwitserse geïnspireerde uurwerken ook diverse eigen ontwerpen hoor.

Als je goed gaat kijken zijn er maar heeeel weinig zwitserse manufacturen. Bijna elk bekend uurwerk is een variant op een bestaand model, neem IWC, TAG, ML, Breitling etc.
Maar toch heb ik liever een IWC dan een Swatch :wink:

Maar waarom moet het persé manufactuur zijn?

Groeten,

Martin

Misschien een raar idee, maar eventueel een tweedehands Seiko Springdrive? Zag er onlangs een paar op MP staan. Een nieuwe Springdrive zal niet in je budget passen, maar secondhand heb je wel een volledig manufactuur uurwerk dat aan al je eisen voldoet.

ah Schreef:

Misschien een raar idee, maar eventueel een
tweedehands Seiko Springdrive? Zag er onlangs een
paar op MP staan. Een nieuwe Springdrive zal niet
in je budget passen, maar secondhand heb je wel
een volledig manufactuur uurwerk dat aan al je
eisen voldoet.

Ik dacht exact hetzelfde! Dan heb je iets wat kwalitatief top is en ook nog exclusief.

Ik ben bang dat een Zwitsers merk met eigen manufactuur uurwerk met een maximaal bedrag van €1500,-… niet gaat lukken!

LeoZ Schreef:

Ik ben bang dat een Zwitsers merk met eigen
manufactuur uurwerk met een maximaal bedrag van
€1500,-… niet gaat lukken!

:smiley:

Op zich een prima vraag Martin, waar ik ook geen echt goed antwoord op kan geven. Emotie denk ik. Dezelfde reden waarom ik niks heb met automaten en wel met handwinders. Bovendien heb ik inmiddels wel wat Unitas, Peseux, Seagull etc uurwerken. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar het topstuk van mijn collectie en zal ik dieper in mijn portemonnee moeten grijpen.

Ik weet dat het niet klopt, maar ik blijf Seiko associëren met de onderkant van de markt. Wie helpt me daarvan af en overtuigt me ervan dat de kwaliteit die van de Zwitsers minstens evenaart en misschien wel voorbijgaat.

Als Seiko eens met een serie nieuw zeer modern/futuristisch design komt zoals de Spacewalk…

als je een keer een Springdrive in het echt bewonderd hebt zul je versteld staan. Ik heb zelf enkele horloges o.a. een Springdrive en kan je zeggen dat de kwaliteit onverstelbaar hoog is. Doet absoluut niet onder voor zwitserse producten in de prijsklasse tot 5000 euro.

een ander voordeel van een 2e hands springdrive, los van de prachtige techniek, is dat je uitstekende value for money krijgt…

Grand Seiko wint van vele Zwitserse merken …
Het blijft wel ‘maar’ een Seiko.

Deze Seiko Ananta laat mij hart sneller kloppen:
(Ik hou van ‘speciale’ kastvormen, zolang ze mooi zijn :slight_smile: )

Mooi (tu)

Ik dacht wel dat er een Nomos was met een kast van 38mm …

Je hebt gelijk; ik dacht dat alle grotere Nomos modellen automaten hadden, maar er zijn inmiddels handopwind modellen met datum en een kast van 37,5 of 38mm. Ik zal nog eens goed kijken. Ik heb al wel gezien dat ik dan boven de €1500 uit kom.

Roelof Schreef:

[snip]

Waarschijnlijk ben ik op zoek naar het topstuk van
mijn collectie en zal ik dieper in mijn
portemonnee moeten grijpen.

In dat geval zou ik persoonlijk voor JLC gaan. Echte manufactuur voor een relatief lage prijs. Bijvoorbeeld een Master Control zit nieuw onder de €4000 euro, tweedehands voor zo’n 2500.
In dezelfde prijsklasse zou je ook een Glashutte Orginal kunnen vinden, bijvoorbeeld de Senator serie. Erg stijlvol IMHO.

Nomos heeft trouwens ook wat grotere modellen, zoals de Zürich. Beduidend goedkoper dan de vorige twee merken, maar natuurlijk ook een klasse lager.
-edit- dit is een automaat, was geloof ik niet de bedoeling

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

-edit- dit is een automaat, was geloof ik niet de
bedoeling

Ik denk van wel. In de openingspost staat namelijk “gewenste diameter tussen 38 en 44 mm” daar valt de Alpina automaat in, de handwinder is groter.

Roelof Schreef:

Nomos was een van de
kandidaten, maar valt af vanwege de te kleine
kasten. Gewenste diameter tussen 38 en 44 mm.

Hallo,

De Nomos Tangomat heeft een kastdiameter van 38.3mm en de Zurich heeft zelfs een kastdiameter van 39.7mm. Het zit krap bij de ondergrens, maar wellicht dat het voldoende is.

Succes.

De Nomos handopwinders zijn geen manufactuur maar (erg mooi!!!) Peseux 7001 uurwerken van ETA.
Tangomat is een automaat.

Roelof, kun je ook aangeven waarom je voor een handopwinder hebt gekozen en geen automaat?

Over de keuze tussen automaat en handwinder, zie mijn reactie op een eerdere discussie hierover: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,244369,244482#msg-244482. Ik heb recent mijn laatste automaat (de Azimuth horlogeforum LE) verkocht.
De Nomos is volgens mij een echte manufactuur. Ze gebruiken geen Peseux 7001; dat doet o.a. Stowa wel (bijv. in de Antea KS). Nomos heeft zelf ontwikkelde en gebouwde uurwerken. Zie http://www.glashuette.com/index.php?id=251 en http://www.glashuette.com/index.php?id=287

Brutus Schreef:

De Nomos handopwinders zijn geen manufactuur maar
(erg mooi!!!) Peseux 7001 uurwerken van ETA.
Tangomat is een automaat.

Nomos presenteert de handopwinders wel als manufactuur.

Club datum is 38,5 mm

prijs (april 2010): 1180/1340 (zonder/met glasbodem)

Als je het mij vraagt is de Alpha (en de afgeleiden t/m Delta) van Nomos een opgeleukte Peseux met andere topplaat.
Bekijk ze maar eens naast elkaar. Ik heb bewust een Nomos Peseux er naast gezet.

Zal best Vahalis, dat gebeurt bij meerdere fabrikanten.
Als Mike Stuffler het schrijft, neem dan maar aan dat het zo is…
http://forums.watchuseek.com/f8/why-nomos-club-not-popular-401154-2.html

BTW Ik schrijf dit niet om Nomos te dissen; ik heb zelf een Tangomat en Club met beide het automatische manufactuuruurwerk wat wél door Nomos is ontwikkeld.
De handopwinders zijn erg mooie opgeleukte uurwerken op basis van Peseux 7001.
Wellicht meent men bij Nomos van een manufactuur te mogen spreken als uurwerk erg fraai is opgeleukt.