Goedkope watch winder

Hoi,

Aangezien dit mijn eerste topic is zal ik me eerst maar even voorstellen: Ik ben een horlogeliefhebber uit België, 38 jaar oud. Ik lees hier al een tijdje mee, en vind het wel fijn om in mijn moedertaal over Horloges te kunnen lezen. Als hobby’s ben ik voornamelijk een verzamelaar van vulpennen, maar zoals dat om een of andere reden blijkbaar wel vaker gebeurt bij vulpenfanaten, heb ik ook veel interesse in horloges.

Goed, on topic nu:
Ik zou graag een watch winder kopen, voornamelijk voor een horloge met schrikkeljaarkalender en een maancomplicatie. Dat vereist nogal veel gepruts om het goed te zetten wanneer het stilgevallen is, en omdat ik graag op de laatste moment opsta 's morgens wil ik dat dus liever vermijden.
Ik zie een modelletje op Ebay staan dat me wel bevalt ( deze


).
Ik besef dat het hier om een relatief goedkope chinese winder gaat, hoewel ik hem elders ook al aan meer dan het dubbele te koop heb zien staan, dus zo ongelooflijk slecht zal hij toch niet zijn.
Nu merk ik wel dat hij geen instelling heeft voor Toeren Per Dag (TPD), wel een paar programma’s met de klok mee / tegen de klok in / alternerend.
Ik heb opgezocht dat mijn horloge ongeveer 750 TPD nodig heeft.

Ik dacht feitelijk gewoon te meten hoe lang ik hem per dag moet laten draaien om die 750 TPD te bereiken, en dan via een timer in het stopcontact te werken. Ik heb ergens een videootje gevonden van deze winder, en daaruit kan ik afleiden dat hij:

  • ongeveer 8,5 toeren per minuut maakt
  • Telkens 2 minten draait en dan 6 minuten pauzeert

Dus elke cyclus van 8 minuten zijn dat 17 toeren, dat zijn dus 3060 toeren per dag. Veel te veel dus.
Als ik nu via een timer instel dat de winder slecht 6 uur per dag stroom krijgt, dan kom ik mooi op 765 TPD uit. Bijkomend voordeel, ik kan dat dan bvb. van 12 tot 18 doen, zodat de winder (die naast mijn bed staat) nooit 's nachts zal werken.

Nu mijn vraag:

  • Scheelt er iets met mijn logica? Ben ik iets vergeten te overwegen?
  • Is er dan nog een reden om een duurdere winder te kopen? Ik besef dat deze misschien minder lang zal meegaan, maar daarbuiten?

Aangezien de winder naast je bed staat zou ik het geluid dat een winder kan produceren meenemen in de overweging.

Ja, klopt, is ook moeilijk op voorhand in te schatten, en bij een duurdere ben ik daar ook geruster in.
Maar ik denk dat hij 's nachts nooit zou moeten werken volgens bovenstaande logica.

Het hele verhaal klopt, maar een timer die de stroom onderbreekt?
Kans dat de winder niet uit zichzelf gaat draaien als de stroom weer vloeit.
Misschien moet dan de electronische schakelaar eerst weer geactiveerd
worden door middel van -aanzetten-.
Kies een betere die de toeren kan instellen, je hebt hier zoveel profijt van.
Ook in de toekomst wanneer je wellicht andere horloges tot je bezit kan rekenen.

Groetjes,
Chatoninduigen

Chatoninduigen Schreef:

Het hele verhaal klopt, maar een timer die de
stroom onderbreekt?
Kans dat de winder niet uit zichzelf gaat draaien
als de stroom weer vloeit.
Misschien moet dan de electronische schakelaar
eerst weer geactiveerd
worden door middel van -aanzetten-.
Kies een betere die de toeren kan instellen, je
hebt hier zoveel profijt van.
Ook in de toekomst wanneer je wellicht andere
horloges tot je bezit kan rekenen.

Groetjes,
Chatoninduigen

Klopt! mijn winder gaat, na uitschakelen van de stroom, ook niet weer vanzelf winden.
Dan moet ik eerst de knopjes van de gewenste draairichting indrukken.

Van harte welkom, heb helaas weinig ervaring met winders.

Welkom. Ik heb momenteel een winder te koop. Misschien is het wat voor je?

Dank allemaal voor de antwoorden en de verwelkoming!
Goede opmerking over vanzelf terug starten na een stroomonderbreking, ik ga er nog maar eens een tijdje over denken dan.

Op conrad staat er ook een te koop http://www.conrad.nl/ce/nl/product/671685/Horloge-opwindmechanisme-Geschikt-voor2-horloges?utm_campaign=bazaarvoice&utm_medium=SearchVoice&utm_source=RatingsAndReviews&utm_content=Default .

Mauzer Schreef:

Op conrad staat er ook een te koop

Deze heb ik al enkele jaren in gebruik. Is niet 100% geruisloos, maar het geluid is minimaal. Nu draaien er normaal ook 2 zware jongens in, 2 duikers met stalen banden, dus dat zal ook meespelen. Werkt verder perfect, ook na een stroomonderbreking. Nadeel is dat er geen instelbaar programma is, alleen de draairichting kan ingesteld worden. De prijs is echter weer een flink voordeel t.o.v. andere winders …

Hét grote nadeel van een winder is dat de horloge almaar blijft lopen, wat ook de bedoeling ervan is. ‘Lopen’ betekent echter óók slijtage of minstens eerder toe zijn aan een nieuwe schoonmaakbeurt met verse olie.

Ik heb o.a. 3 automaten en draag mijn horloges afwisselend, wat best kan betekenen dat daar enkele maanden tussen zitten. Geen enkele van mijn mechanische horloges is er die dan niet opnieuw op tijd gezet moet worden. Die met datum zouden dan eigenlijk ook opnieuw op datum gezet moeten worden, maar daar kijk ik toch nooit op. Dus waarom dan niet even die paar draaien aan de kroon geven?

Op ebay kom je ze wel eens tegen uit Hong Kong of die regio voor ~30 dollar, geen idee wat de kwaliteit is though en hoe stil deze zijn.

Welkeen was dit? Toevallig nog een foto van?

Wow, dat was ff terug zoeken :wink: … Inmiddels is deze winder niet meer verkrijgbaar, maar hij heeft bij mij ook niet lang meer dienst gedaan. Begon steeds meer lawaai te maken totdat hij er eenvoudigweg mee stopte.

2 likes

Je reageert op een bericht van ‘mei 2013’. De tijd dat een mobieltje nog een apparaat was om mee te bellen ipv. foto’s mee te maken … :wink:

1 like

I know…:innocent: