Hoi,
Aangezien dit mijn eerste topic is zal ik me eerst maar even voorstellen: Ik ben een horlogeliefhebber uit België, 38 jaar oud. Ik lees hier al een tijdje mee, en vind het wel fijn om in mijn moedertaal over Horloges te kunnen lezen. Als hobby’s ben ik voornamelijk een verzamelaar van vulpennen, maar zoals dat om een of andere reden blijkbaar wel vaker gebeurt bij vulpenfanaten, heb ik ook veel interesse in horloges.
Goed, on topic nu:
Ik zou graag een watch winder kopen, voornamelijk voor een horloge met schrikkeljaarkalender en een maancomplicatie. Dat vereist nogal veel gepruts om het goed te zetten wanneer het stilgevallen is, en omdat ik graag op de laatste moment opsta 's morgens wil ik dat dus liever vermijden.
Ik zie een modelletje op Ebay staan dat me wel bevalt ( deze
).
Ik besef dat het hier om een relatief goedkope chinese winder gaat, hoewel ik hem elders ook al aan meer dan het dubbele te koop heb zien staan, dus zo ongelooflijk slecht zal hij toch niet zijn.
Nu merk ik wel dat hij geen instelling heeft voor Toeren Per Dag (TPD), wel een paar programma’s met de klok mee / tegen de klok in / alternerend.
Ik heb opgezocht dat mijn horloge ongeveer 750 TPD nodig heeft.
Ik dacht feitelijk gewoon te meten hoe lang ik hem per dag moet laten draaien om die 750 TPD te bereiken, en dan via een timer in het stopcontact te werken. Ik heb ergens een videootje gevonden van deze winder, en daaruit kan ik afleiden dat hij:
- ongeveer 8,5 toeren per minuut maakt
- Telkens 2 minten draait en dan 6 minuten pauzeert
Dus elke cyclus van 8 minuten zijn dat 17 toeren, dat zijn dus 3060 toeren per dag. Veel te veel dus.
Als ik nu via een timer instel dat de winder slecht 6 uur per dag stroom krijgt, dan kom ik mooi op 765 TPD uit. Bijkomend voordeel, ik kan dat dan bvb. van 12 tot 18 doen, zodat de winder (die naast mijn bed staat) nooit 's nachts zal werken.
Nu mijn vraag:
- Scheelt er iets met mijn logica? Ben ik iets vergeten te overwegen?
- Is er dan nog een reden om een duurdere winder te kopen? Ik besef dat deze misschien minder lang zal meegaan, maar daarbuiten?