Gokje - Eberhard Chronometer

Normaal gesproken doe ik niks met zakhorloges maar als je door advertentiesites heen bladert dan kom je wel eens wat tegen. In dit geval zag ik een zakhorloge waar Eberhard en Co op stond en Chronometer, nu weet ik dat de polshorloges best waardevol zijn (http://www.chrono24.com/en/search/index.htm?dosearch=true&searchexplain=true&resultview=list&query=eberhard), de eigenaar dacht zelf dat het Ebenhard was, en er waren alleen foto’s van de buitenkant dus dan moet je gewoon snel handelen, prijs afspreken en afrekenen. De vraagprijs was 60 euro en uiteindelijk heb ik er 45 inclusief verzending voor betaald. Maar goed, dan is altijd maar de vraag wat er dan uiteindelijk binnenkomt.

Untitled

Afgezien van een haarlijnbreukje van de 2 naar de 8 eigenlijk nog een hele mooie plaat.

De achterzijde lijkt ingelegd geweest met blauw materiaal.

Untitled

De kast en binnendeksel zijn van sterling zilver 92,5%.
Untitled

Untitled

Hele fraaie gravure van de binnendeksel

Untitled

Het uurwerk, met een fraaie afwerking
Untitled

Ik heb weinig verstand van zakhorlogeuurwerken maar omdat het een ankergang is en relatief veel jewels neem ik aan dat het een vrij laat zakhorloge is 1920-1940 misschien, of heb ik het helemaal mis?

6 likes

Ik kan dit geen gokje meer noemen, tenzij het toch een EbeNhard blijkt te zijn…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. En na jouw “behandeling” wordt ie vast nog veel mooier.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit horloge moet oppoetsen, dat is heel makkelijk voor zilver en dan glimt hij als een spiegel maar het is wel authentiek patina…

Zoals ik al zei, ik ben niet echt thuis in zakhorloges.

Leuke vondst! Volgens mij betekende chronometre niet hetzelfde als chronometer nu, maar dat mag de pret niet drukken. Als de diameter ongeveer 42mm is zou het wel eens een Revida 19 lijns kunnen zijn met 16 jewels (centrumrad alleen de werkzijde) uit de jaren 20/begin 30.
Om het zeker te weten, zou je eigenlijk eens een foto van de wijzerplaatzijde van het uurwerk moeten maken.

Grtz Melvin

Wederom knap gevonden Melvin, ik had trouwens nog nooit van Revida gehoord.

Leuke klok. :thumbsup:
Daar heb je niet teveel voor betaald, je kan best gelijk hebben met bouwjaar 1920-1940.
Er zijn een handvol fabrikanten geweest die een uurwerk hebben gemaakt met ongeveer deze vorm.
Ik vond MST, leonidas en Minerva.
Hier Minerva.
http://forumamontres.forumactif.com/t31098-calibres-minerva-extrait-de-la-classification-horlogere-1936-38

Die Minerva 19-7 lijkt er ook erg sterk op. Vandaar dat de wijzerplaatkant erg belangrijk is.
Ik had ook nog nooit van Revida gehoord hoor.

Mooi uurwerk, in 4 posities afgeregeld, niet verkeerd!
Dat blauwe spul op de achterkant, was dat emaille of Niello misschien?