Gold plated - Doublé

Weet iemand van jullie hoe je het beste een doublé horloge poetst?
Ik heb een doublé Omega geneve op de kop getikt met hier en daar een plekje aanslag op de goudlaag. Lijkt een beetje op de aanslag die ik heb op mijn zilveren bestek.

Brengt me gelijk bij een andere vraag… kan je doublé horloges opnieuw laten vergullen? Lijkt me dat als je de kale kast inlevert bij een goudsmid hij deze toch opnieuw in een badje kan doen? Of denk ik hier te makkelijk?

Jack

Aanslag op de goudlaag? Is het niet een slijtplek in de goudlaag? Zilver oxideert, maar goud niet. Vergulden is mogelijk, maar ik weet niet precies hoe dat gaat. Ik denk dat het wel iets anders gaat dan in een badje doen. Maar andere forumleden kunnen dat wel vertellen.

Beste Tom,

Het is geen slijtage, het lijkt echt op oxidatie. Ook ik dacht dat het geen oxidatie kon zijn. Maar het is echt de zwarte aanslag die ik ook heb op mijn zilveren bestek.

Jack

Nu, dan weet ik het niet. Even geduld, er komen vast nog wel andere leden met tips langs

Voor opnieuw vergulden zou je hier eens kunnen kijken. Heb er zelf geen ervaring mee maar een zoektocht op dit forum zou het een en ander op moeten leveren:

http://www.haveman-edelmetaal.nl/

Je zou oppoetsen evt. met zilverpoets of koperpoets kunnen doen.
Als de laag niet puur 24 kt goud is, maar bv 18 kt dan zit er nog wel eens koper in de legering welke zulke vlekken kan geven.

ga voor silvo zou ik zeggen…

wellicht is de double laag geheel weggesleten en is het onderliggende materiaal gaan oxideren???

Het is inderdaad zo dat als je een kale kast inlevert deze opnieuw verguld wordt. Mijn vader heeft in een bedrijf in vergulden en verzilveren:

http://www.platingservice.nl

Ik zal het eens even navragen hoe dat zit.

Poetsen met sigarettenas heb ik van mama geleerd…
Grt Ger

Klopt, maar dat is voor koper bedoeld en dan geen sigarettenas, maar sigarenas.

Ben benieuwd wat daar uit komt. Horen we daar nog iets van.
Ook ben ik benieuwd wat de kosten dat ongeveer zijn.

Hoi Ed,

ik heb net even mijn vader gebeld en dat vergulden is geen probleem. Ik stuur je even een persoonlijk berichtje.

Coen

OEPS: Dit staat een regeltje te hoog…

Goh, Coen,
Ed is vast blij met zijn PM, maar ik gok zo dat er een goede kans is dat ook andere forumleden wel benieuwd zijn wat het opnieuw vergulden van een horlogekast nou zo ongeveer, bij benadering, zo door de bank genomen, pak-'m-beet, indicatief zou kunnen gaan kosten.

Het hangt natuurlijk van de dikte af die je wil. Ik moet hier in Zwitserland, als ik een enkele horlogekast laat doen, zo’n 60 CHF (ca 40 EUR) betalen. Maar dan komt er natuurlijk niet 10 mikron op. (en dat was de prijs voordat het goud zo omhoog ging)
Ik ben ook benieuwd wat het in Nederland kost.

Coen

Bedankt, je hebt een PB terug

Allen weer bedankt voor de reacties.

Ik ben aan het poetsen gegaan met Silvo…en weg alle aanslag. Nooit geweten dat doublé kon oxideren (de onderlaag dan) en dat je het dus kan wegpoetsen met zilverpoets.

@Coen: als je voor mij ook wat meer info hebt over het opnieuw vergulden van een kast graag!

Jack

@ Lacroix: ik heb geen pb van je, zou mijn inbox vol kunnen zitten?

@ Grootmokum: ik kom hier om over horloges te praten en wil niet overkomen als een spammer, zoiets doe ik liever via pb als het echt nodig is. Het is tenslotte niet mijn eigen bedrijf maar van mijn vader. Zelf contact opnemen of even op de site kijken werkt beter. Ik weet niet of mijn vader het fijn vind als ik hier met prijzen ga gooien.

@ Jack: je hebt een pb.