Daarbij moet wel even vermelden dat het polijsten vaak het grootste probleem vormt. Goud hecht niet goed op geoxideerde metalen. Bij oude kasten dan de onderkant geoxideerd zijn waardoor schuren/polijsten soms lastig gaat, ook omdat het dan vaak om holle kasten gaat. Soms kan er in het polijsten heel veel tijd gaan zitten waardoor het bijna ondoenlijk wordt of zelfs onmogelijk.
Hallo Coen,
Dank je wel voor je inbreng. Het zou mooi zijn als je wat foto`s zou kunnen laten zien!
Wat betreft adressen, ben ik nu her en der aan het rondvragen over kosten etc. Ik zal het adres van je vader ook zeker overwegen. (Ik had hem ook al via het internet gevonden)
Hier wat details van m`n kastje (te zien is dat er zeker polijstwerk moet gebeuren):
Groeten, en bedankt,
Michiel
Hallo allen,
Dankzij Manu zal ik dit topic weer eens leven in blazen!
Sinds oktober 2010 heeft dit mooie horloge een belangrijke rehabilitatie meegemaakt.
Er is een nieuw (oud) uurwerk gevonden van het bekende (Charles) Nicolet merk. Deze kon mijn oude klokje van anker voorzien en had mogelijk een passende wijzerplaat. Erg leuk allemaal, maar het belangrijkste is de vergulding die het heeft ondergaan. Na lang nadenken heb ik de gok genomen om hem na de tip van Frans toch naar Montreal op te sturen. De verzendkosten waren 2,50 euro en het uurwerk kon ik thuis laten. Omdat ik student ben en soms niet erg veel geld ter beschikking heb vond ik deze optie het beste. Van het geld dat ik uitspaarde door het in Canada te laten doen kon ik eventueel misschien wel een nieuwe kast kopen mocht het toch niet goed gaan. (Het was alsnog een erg groot risico en dus erg spannend)
Maar het ging allemaal goed! Het contact met Peter, van Helvico (de plating service), was zeer goed. Het duurde ongeveer een maand totdat ik hem terug kreeg. Iets wat ik gezien de afstand vrij snel vind.
Het was werkelijk top werk! De kast had flinke slijtage, maar dit was goed weg gepolijst. Het werk is gedaan met veel respect voor de lijnen in het ontwerp van de kast. Een voordeel is ook dat de pushers en de kroon gedaan konden worden, zodat er een mooi geheel kon worden behaald.
Dan de foto`s!
En die extra aankoop voor vervangende onderdelen:
Helaas is de nieuwe wijzerplaat net iets te groot in diameter. Het blijft dus afwachten totdat ik een keer tegen een nieuwe plaat aanloop, en er eindelijk een bijzonder uniek geheel gemaakt kan worden. Athans in mijn ogen ;). Het ontwerp van de kast, en het uurwerk blijven voor mij uitzonderlijk.
Bedankt voor het kijken, later wellicht meer!
Groeten,
Michiel
Helemaal goed!! Jammer van de wijzerplaat maar die kom je vast nog een keer tegen. (tu)
Dat ziet er top klasse werk uit !
Yo , Manu .
Maar wat kostte dat vergulden nu eigenlijk?
het vergulden kan ook inderdaad bij een goudsmid
ook ik doe dat regelmatig ( electrolitisch)
Verwacht daar niet teveel van wan het betreft hier een zeerdune laag verguldsel.
Wanneer je dit doet via gespecialliseerde bedrijven zal die laag wat dikker zijn Als je deze bij een goede horlogemaker of goudsmid aanbied weet hij de weg wel naar deze bedrijven.
gr jan
Ziet er goed uit!
Jürgen Schreef:
Maar wat kostte dat vergulden nu eigenlijk?
Ook ik ben benieuwd naar de kosten.
Zo! Deze topic komt uit de oude doos!
Het was destijds misschien een naïeve gok om de kast helemaal naar Canada te versturen, maar het is zeker goed uitgepakt.
Het ging naar dit adres: Helvico
http://www.helvico.com/Plating.html
De kosten waren slechts 50 dollar, inclusief polijsten en vergulding van alle onderdelen van de kast. De aanhechtingen zijn mooi zacht geborsteld en de achterdeksel is mooi gepolijst.
Ik draag het horloge vaak, en het verkeert nog steeds in een zeer goede staat:
Groeten,
Michiel