Gold plating restauratie adres?

Hallo mensen,

Er is als het goed is een chronograaf met Landeron caliber 39 onderweg naar mijn adres. Nu is de kast waarschijnlijk zeer versleten. De plating zal op veel plekken verdwenen zijn. Kunnen jullie me vertellen waar ik dit, tegen een schappelijke prijs kan laten re-platen?

Zodra ik het klokje binnen heb zal ik foto`s maken, want zoals gezegd: Een foto zegt meer dan 1000 woorden…

Groeten, en alvast bedankt,
Michiel

Ja! Heeft ook mijn interesse! Er liggen een paar horloges te wachten op een goede opknapbeurt!

Menno

Ben ik ook naar op zoek!! Weet iemand wat de kosten hier ongeveer van zijn?

Gr JoMaNi

Ik weet niet of het iets is maar kwam dit tegen:
http://cgi.ebay.co.uk/WATCH-CASE-RE-FINISHING-SERVICE-RE-PLATING-/190447298792?pt=Wristwatches&hash=item2c578b28e8

mvg, Frans

Zoek eens op vergulden van staal bij Google.

GR harb

Ik dacht dat goudsmeden ook in staat waren om te vergulden. Zelf heb ik hier een nieuw goudbad van 1 liter voor 18 karaats geel goud om kleine voorwerpen te vergulden zonder electriciteit. Kosten nu ca. 150 Euro. In de 80-er jaren ca. 90 gulden.Je kunt in de vakhandel verschillende soorten goudbad kopen; zal wel via een goudsmid moeten aangezien de baden zwaar giftig zijn (cyaan-bevattend). Mijn goudbad moet worden verhit tot 60 graden en de voorwerpen moeten in aanraking zijn met een draadje van puur aluminium voor de electrolysewerking. Afzuiging is noodzakelijk wegens het ontsnappen van cyaanwaterstof. Meestal moeten te vergulden voorwerpen tevoren worden verzilverd; minimaal verkoperd. Nee, sorry, ik verguld niet voor anderen; veel te veel risico…

Hier het beste adres van Nederland. Zit in Voorburg.
Heb zelf al veel laten doen hier en de meesten juweliers brengen het hier ook naartoe. Zelfs Beatrix haar spulletjes gaan er heen!

http://www.haveman-edelmetaal.nl/

Wegens heel weinig tijd even een heel kort waf-waf antwoord :

@ Frans 53 : Het vergulden van een horlogekast zou ik nooit uitbesteden aan een illustere Ebay onbekende . Het vergulden zelf is eigenlijk geen kunst , eenmaal je de theorie voldoende kent en een goede installatie hebt .
Het polijsten daarentegen …
Ga je achteraf maar eens beklagen per mail over details en scherpe randen die weggepolijst zijn .
Dat werk uitbesteden aan een gerenomeerd lokaal bedrijf daarentegen is een betere optie .

@ harb : vergulden van staal is (hier) uit den boze .
Alle te vergulden horlogekasten zijn van messing omwille van de goede geleiding van deze non-ferro .

@ taaiewillem : Electrolitisch vergulden zonder electriciteit (= min of meer zuiver chemisch)
is inderdaad een riskante onderneming wegens het opwarmen van het chemisch goudbad . Zelf al heb je een goede luchtafzuiging , ik wil er niet bij zijn .

Ikzelf heb een goedgekeurde electrolitische installatie om te verzilveren .
De baden , één om electrolitisch te ontvetten , twee om te spoelen , en één om te
verzilveren , zijn ook verwarmd tot kamertemperatuur .
Ik verzilver juwelen voor m’n eigen zaak toch maandelijks .
Ik heb echter geen milieuvergunning om te vergulden of te chromeren .

We hebben het er hier trouwens nog al over gehad :

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,209089,210012#msg-210012

Nogmaals sorry voor deze asociale post . Indien interesse hoor ik het wel en ga ik
hier graag verder op door .

Yo , Manu .

Bedankt allen!

Ik heb inmiddels contact gehad met de ebayer uit Canada, maar het staat mij ook niet aan dat het 20000 kilometer verderop moet gebeuren. Liever hier in de buurt. Voorburg is prima, ik zelf woon in Delft. Heb inmiddels dus ook daarmee contact opgenomen.

Heb echter het horloge vlak voor 6-en binnen gekregen.Dus hierbij ook 2 foto`s. (erg slecht, later beter.)
Betreft een ooit mooi, klassiek horloge met een Landeron 39 kaliber. Ik heb het gevoel dat dit type erg schaars is. Inmiddels ben ik al her en der aan het rond kijken voor een wijzerplaat.


@Manu,
Indien interesse hoor ik het wel en ga ik
hier graag verder op door .

Hiervoor mag je altijd terugkomen!

Maar ik begrijp dat je niet een gegadigde bent voor deze klus geloof ik heh?

Nogmaals bedankt en groeten,
Michiel.

Maar ik begrijp dat je niet een gegadigde bent
voor deze klus geloof ik heh?

Dat heb je goed begrepen maar zie ik daar nu de ‘J’ van Jolus ?

Nu ben ik echt weg !

Yo , Manu .

Ok, bedankt :wink:

Het was ooit een G, van Golus :wink:

Wanneer ik het zou moeten laten doen en ik zou geen alternatief hebben dan zou ik de “gok” wel wagen gezien de positieve feedback’s.
Het jammere van eBay vind ik overigens dat je in dit geval geen contact kunt opnemen met de positieve feedbackers om de resultaten te bekijken.

mvg, Frans

manu Schreef:

Wegens heel weinig tijd even een heel kort waf-waf
antwoord :

@ Frans 53 : Het vergulden van een horlogekast zou
ik nooit uitbesteden aan een illustere Ebay
onbekende . Het vergulden zelf is eigenlijk geen
kunst , eenmaal je de theorie voldoende kent en
een goede installatie hebt .
Het polijsten daarentegen …
Ga je achteraf maar eens beklagen per mail over
details en scherpe randen die weggepolijst zijn .
Dat werk uitbesteden aan een gerenomeerd lokaal
bedrijf daarentegen is een betere optie .

waarom gebruik je geen goud elektrolyt op zuurbasis? is toch veel simpeler als het spul op cyanidebasis?
Dit elektrolyt is makkelijk te krijgen (500ml kost op Ebay 170 euro) en kan je thuis met een kleine stroomadapter zowel in een bad als met “tampon” techniek gebruiken.

Groet,
Paul

Het zou toch echt Jolus kunnen zijn.

Ga maar eens op internet kijken:

Golus watches (google, afbeeldingen): geen horloges.

Jolus watches (google, afbeeldingen): eerste plaatjes: lijken sterk op jouw horloge!

tjvreeken Schreef:

Het zou toch echt Jolus kunnen zijn.

Ga maar eens op internet kijken:

Golus watches (google, afbeeldingen): geen
horloges.

Jolus watches (google, afbeeldingen): eerste
plaatjes: lijken sterk op jouw horloge!

Dacht ik al : als dit een grap is dan ben ik weer te blond .
Dan maar even m’n atelier ingedoken en kijk :

( 't Is toch niet de ‘K’ van Kobus ?)

Yo , Manu .

Het is dus inderdaad “Jolus”, maar de J is nogal vervaagd, en dus moeilijk te onderscheiden van een G. Bedankt voor het attenderen, wellicht ik er nu meer informatie over kan vinden.
Ik ga nu even hard speuren naar de historie achter dit merk. Als iemand nog informatie heeft…:wink:

@manu
De zoekterm van vergulden op staal was ook bedoeld om zoveel mogenlijk
bedrijven te vinden die vergulden,en die waren bij deze,hierbij vind ik
vergulden op staal op rvs op messing, de meeste info.

Groeten harb

Gelijk heb je Harb !

Yo , Manu .

Zoals ik al eens aangegeven heb (misschien alleen het andere forum) heeft mijn vader een bedrijf in vergulden en verzilveren (geen verbronzen en verchromen). Het bedrijf heet Plating Service en is gevestigd in Schijndel (Brabant).

De prijs voor het vergulden van een horlogekast is van een paar dingen afhankelijk, maar ik kan een richtprijs geven, de kast moet bij voorkeur messing zijn. RVS kan ook neem ik aan, zou ik even na moet vragen…

Kaal, dus gepolijst en wel aangeleverd 75,- excl.
Met oude laag/resten/ongepolijst 125,- excl.

Dat polijsten is het punt wat duidelijk aangegeven moet worden. Weer helemaal glad of alleen de oude resten eraf? Dat kan dus variëren.

Mijn vader is geen horlogemaker (helaas) dus zal de kast uiteraard zonder uurwerk, glas, kroon etc. aangeleverd moeten worden.

Hier een link naar de website van Plating Service
http://www.platingservice.nl/

Mijn vader is btw ook een horloge liefhebber, we gaan samen altijd naar de Rikketik, hij is al een aantal jaar lid.

Hoe lang zoiets duurt zou ik even na moeten vragen, ik denk zo’n 2 weken. Ik weet niet hoe het zit met het vergulden van kronen en pushers ernaast, dat zou ik nog even na moeten vragen.

Ik heb zelf ook een Chronograph Suisse die rosegoud is, toen mijn vader hem zag hebben we het er over gehad om misschien een rosebad te maken om ook rose te vergulden. Dat lijkt me wel leuk omdat ik niet zo’n geelgoud liefhebber ben, maar wel rosegoud.

Je kunt met Plating Service contact opnemen:

073 5493861
info@platingservice.nl

Mijn vader heeft trouwens laatst nog een Tissot kast voor zichzelf verguld en dat zag er prima uit! Uit elkaar laten halen door Richard, gepolijst en daarna verguld. Volgende keer kan er een foto reportage gemaakt worden, da’s misschien wel leuk voor hier.

[i]Volgende keer kan er

een foto reportage gemaakt worden, da’s misschien
wel leuk voor hier.[/i]

Doen !

Zeker interessant voor iedereen hier .
(En ook wel voor je Pa natuurlijk)

Yo , Manu .