Binnenkort ga ik mijn eerste golfles volgen en nou heb ik weleens gehoord dat golf slecht is voor horloges.
Klopt dit? Geldt dit voor zowel mechanische als quartz?
Heeft iemand er ervaring mee?
Binnenkort ga ik mijn eerste golfles volgen en nou heb ik weleens gehoord dat golf slecht is voor horloges.
Klopt dit? Geldt dit voor zowel mechanische als quartz?
Heeft iemand er ervaring mee?
Ik zeg: R.O. 1 shock-system!
Ik zeg: R.O. 1 shock-system!
Idd, Daan kijk hier maar eens…
http://www.eurodomein.net/ro1/
Groet Jan
Helaas ik ga budget-golfen en een R.O.1 past daarbij niet in het budget (hoewel ik het een zeer bewonderenswaardig horloge vind)
Ondanks veel voorbeelden waarbij het goed is gegaan, zou ik gewoon geen risico nemen, en niet gaan golven met een mechanisch horloge. Het is er gewoon slecht voor. (m.u.v. de echte shock protected versies a la RO1).
Doe gewoon een mooie kwarts om. Of een zakhorloge natuurlijk
Groeten,
Martin
Van het net geplukt:
‘Ook ik krijg automatische uurwerken binnen die door plotselinge schokken onklaar zijn geraakt. Daar kunnen ze, ook heel dure horloges, écht niet tegen’, zo vertelt horlogemaker Peter Klemann in De Telegraaf.
Vóór lopen
Meest gehoorde klacht is volgens Klemann dat automatische horloges die zijn blootgesteld aan schokken en vibraties vóór gaan lopen. ‘De golfsport is erom berucht. Door de klap slingert de olie uit de minuscule lagers en komt terecht op de windingen van de spiraalveer. Die blijven vervolgens aan elkaar plakken. Ook kan door een schok de balans uit positie raken.’
Collega-horlogemaker Roland Oostwegel stelt bij een reparatie bijna altijd de vraag of een eigenaar van een beschadigd klokje golft. ‘Bij een afslag krijgt het klokje een flinke tik. Door de stoot komt de plateausteen buiten de gaffel, vergelijk het maar met een arm uit de kom. Dan blokkeert het uurwerk.’
Broekzak
Horlogefabrikant Tag Heuer raadt het dan ook af om met een automatisch horloge om te golfen. ‘We adviseren om tijdens het golfspel het horloge in de broekzak te dragen.’
Dat is duidelijk. Het is sowieso een tijdrovende hobby, letterlijk en figuurlijk dus. Ik zal het risico in ieder geval maar niet nemen.
Een gaatje in de muur boren met een hamerboor heeft mij wel eens een klokje gekost. Niet doen dus…