Goud + exclusief horloge... Hoeveel zit erop / waarde ?

Na aanleiding van een ander topic op dit forum kwam ik tot een vraag.

Neem een Rolex… Een gouden Rolex om Precies te zijn. Hoeveel goud zit daar nu op? Is het massief ? Een laagje ? Of verschilt dat van merk tot merk. Of model tot model?

Vaak betaal je fors meer wanneer er goud gebruikt wordt. Hoeveel goudwaarde zit er nu daadwerkelijk in de meerprijs.

Ben benieuwd of daar meer info over te vinden is…

Rolex heeft tot nu to altijd wel massief goud gebruikt voor hun horloges (zeker de daydates)
Vroeger had je wel goldcap modellen,maar dat is allang niet meer.

Gemiddeld weegt een Rolex kast in 18 k ongeveer 25 gram inc achterdeksel/bezel .Zoek de dagprijs van 18k goud op en voila.
Goldcap kasten (dus niet goldplate of iets dergelijks) hebben meestal zo rond de 2 tot 3 gram aan goud .

Check link
http://www.ebay.com/gds/How-Much-Gold-Is-Really-In-A-Rolex-Watch-/10000000001632748/g.html

1 like

Thnx
Dat zijn leuke feitjes.
Ga even lezen.

De goudwaarde is maar een klein deel in de meerprijs ten opzichte van bijvoorbeeld de stalen versie. Ik kan mij herinneren dat @ReneJK hier ooit een mooi rekenvoorbeeld bij haalde voor een Breitling Navitimer.

Overigens heeft Apple een nieuw productieproces bedacht en gepatenteerd om nog minder goud te hoeven gebruiken en het toch legaal 18k te mogen noemen door toepassing van een lichtgewicht vulmiddel.

1 like

De nieuwe wat dikkere modellen zullen ook door de toegenomen lugdikte meer goud bevatten en bij de oudere solid gold modellen waren de centerlinks van een oysterband holle centerlinks.

Dat een solid gold Rollie 4 a 5x zoveel moet kosten als zijn hardstalen broertje is niet te rechtvaardigen natuurlijk. (Day-Date uitgesloten want die zijn allemaal van edelmetaal)

Een massief goud horloge zal er bij mij nooit inkomen, eerste reden omdat ik van de sporty modellen houdt en ik vind een massief gouden Sub nergens over gaan, punt 2 als het geel wit of rosé goud is zal het materiaal uiteraard zachter zijn en en oppervlakkige krasje op je stalen sub zal er minder snel beroerd uit gaan zien dan meerdere krassen op de solid sub, dus bewerkelijker in onderhoud als je het horloge weer spic & span wilt hebben.

Platinum is vrij hard dus heeft daar weer veel minder last van.

Groeten,

Noel.

Ik heb ooit op een beurs naar een Roger Dubuis gekeken. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
De rose-gouden uitvoering moest iets van 280.000 kosten. Ik vertelde de dame dat ik dat toch wel stevig geprijsd vond. Gelukkig had meneer Dubuis ook een poor-mens versie op de markt gebracht. Deze was precies hetzelfde maar dan van titanium ipv rose-goud. De prijs van dit horloge lag ongeveer 100.000 euro lager!
Ik heb niet zo veel verstand van de goudprijzen maar weet wel heel erg zeker dat het verschil in materiaalkosten bij lange na geen 100.000 euro zijn. Komt overigens nog bij dat titanium moeilijker te bewerken is dan goud.
Ik denk dat in deze high-end markt de prijzen weinig meer met realiteit te maken hebben.

Het horloge heb ik overigens niet genomen. Vond hem niet zo mooi. :smile:

Heh, wat zei je? Je vond em niet zo mooi als je huis?

:wink:

Maar tja, de prijs van exclusiviteit heh. Net als sommige limited editions. Tuurlijk kost het wat om een apart 007 logoogtje ofzo op een secondewijzer te zetten in en relatief kleine oplage van ahum 5.007 stuks. Maar of dat het prijsverschil van honderden of duizenden euro’s rechtvaardigt… dat kan alleen de koper bepalen.

1 like

Het Veblen-effect. What else is new? :neutral_face:

2 likes

Heeft een subc nu ook wit gouden wijzers? Ja he? Dat loopt toch wel in de grammen :wink:

Witgouden wijzers en de uurmarkers zijn ook van (wit)goud gemaakt (zowel bij de stalen als gouden Rolexen…de wijzers en markers zijn altijd 18 k)

1 like

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een president-bracelet, evenals een 18k jubilee bracelet, zo tegen de 70 gram zitten. Uiteraard een beetje afhankelijk van de staat en de hoeveelheid links. De presidents zijn bij mijn weten altijd 18k geweest, jubilee kwam vroeger ook wel eens voor in 14k. Dus reken maar uit.

Geen idee wat een gemiddelde ‘kale’ kast weegt (ik lees hierboven ca. 25 gram - zou zomaar kunnen), maar ‘gold capped’ (laat staan ‘plated’) doen ze bij mijn weten al vele decennia niet meer bij Rolex. Zou m.i. ook niet passen bij een dergelijke fabrikant.

Rolex heeft tot in de jaren 80 nog ‘‘goldcap’’ modellen uitgebracht uit de airking/date serie.
check ad

Hier wat leesvoer
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=102518

Did not know… thanks.