"goud" kleur verwijderen van de kast

Dag allemaal, ik wil deze Seiko Sportsmatic weer in zijn verdiende glorie terugbrengen. Om te beginnen wil ik de “goud” kleur van de ‘fluted bezel’ halen (sorry, heb ik even geen lekkere NL vertaling voor. Translate zegt gecanneleerde rand :wink:. Sommige dingen moet je niet willen vertellen toch?).

Heeft iemand een goede tip hoe dit aan te pakken?



Dankjewel alvast!

1 like

Fluted bezel is volgens mij de enige benaming. Althans ik heb nog nooit iets anders gehoord…

2 likes

Vertellen = vertalen

Leek mij inderdaad ook. Tenzij we het dus Gecanneleerde rand willen noemen :joy:

Thanks!

Het chroom dat op kasten van vostoks zit haal ik eraf in zoutzuur. Ik weet niet in hoeverre dat ook lukt met goldplating!

1 like

Engine turned is dit toch?

Fluted vs engine-turned bezel

2 likes

Een oplossing met cyanide werkt ook… Daar lost goud ook in op. Ook al zo gezond…

Maar dan moet dat goud kleur wel echt goud zijn en niets anders.

De goudkleur die je ziet is het basismateriaal (messing waarschijnlijk) wat tevoorschijn is gekomen doordat de chroomlaag is afgesleten. Je zult dus de bezel opnieuw moeten laten verchromen.

Alle bovenstaande opmerkingen over hoe je een goudlaag moet verwijderen kun je dus negeren, er valt hier niks te verwijderen :grin:

17 likes

Lol. Ik had die foto niet eens goed bekeken…

Die bezel is aardig fubar. Vlak maken is heel lastig. En verchromen zal niet mooi zijn dan.

1 like

Je bent me net voor. Dit is idd het geval.
Gezondheidsrisico’s worden er overigens niet veel minder van :grimacing: chroom is ook al zo’n lekker goedje

1 like

Dat zou helemaal kunnen. Ik reageerde puur op de term fluted. Ben nog niet thuis genoeg om te herkennen of het fluted - engine turned is. Maar nu wel wat geleerd dus thanks! :pray:

1 like

Leuk, dat wist ik niet. Direct even wat online gelezen. Ik vond het juist al zo leuk dat dit niet hetzelfde was als de veel geziene fluted bezel.

Ik zag wel dat de meeste voorbeelden van de engine-turned inderdaad van die kleine randjes er tussen hebben. Dat heeft deze niet. Zou dit dan weer net een andere subcategorie zijn?

Thanks, weer wat geleerd!

1 like

Inderdaad; daarom zei ik ook maar “laten verchromen” Niet zelf aan beginnen :sunglasses:

1 like

Scherp, nu zie ik het zelf inderdaad ook. Dat verklaart ook wel die rondjes die je op de bovenkant van de ‘kantelen’ ziet. Dat is dus gewoon overgebleven chroom. Ik heb hem zelf nog niet in handen gehad, anders viel het wellicht wat eerder op…

Okay, nu wordt het dus een ander proces. Even kijken of ik daar uit ga komen. Dank!

1 like

Succes :+1: Misschien is een andere bezel zoeken wel de beste optie, maar ik heb geen idee van de beschikbaarheid daarvan.

Daar dacht ik ook direct aan, eens kijken of ik die kan vinden. Het is niet een heel gangbaar horloge volgens mij op dit moment…

Heb je toevallig een tip, waar te zoeken?

Ik zou op ebay beginnen. En eventueel wereldwijd aanzetten bij zoekresultaten.
Handigst is denk ik zoeken op referentienummer van het horloge. Of op onderdeelnummer van de bezel, maar die moet je dan eerst zien te achterhalen.

1 like

En dan het grootste probleem. Degene die hem aanbied moet ook op de hoogte zijn.

Klopt. Misschien is er wel een te koop, maar die heeft er alleen “watch part” als beschrijving :grin:

1 like