Goud kleuren

Ik heb dus veel gouden sierraden alleemaal 14k
Maar tog allemaal een andere kleur een licht andere donker
Hoe kan dit en zie je dit ook bij horloges ?

Lekker G. BA Baracus had ook veel goud in zijn gloriedagen

Anders bewerkt? Ouder? Meer in de zon gelegen? Etc…

Yes

4 likes

:joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :crazy_face:

Het gaat om de metalen waar het goud mee gelegeerd word.
14k goud bestaat uit 58% puur goud en 42% uit andere metalen zoals zilver & koper en juist die verhoudingen maken het kleurverschil.

iets meer koper maakt het goud wat donkerder/roder
Iets meer zilver maakt het goud wat lichter.

Vroeger werd er ook nikkel toegevoegd waardoor het goud wat bleekgeel werd maar door de vele allergie gevallen wordt dat in west europa niet meer gebruikt.

9 likes

Da mende nie?

Weer wat geleerd, dank!

3 likes

Da wiste gij allang mien jong :joy:

2 likes

Trouwens,alles tot en met 14k goud mag eigenlijk geen goud genoemd worden ( ook wel paupergoud genoemd)

Vanaf 18K mag je pas van goud spreken.

1 like

Nietes want

afbeelding

8 likes

Zwijgen is zilver en liken is goud :grin:

Bij gouden horlogekasten is het precies hetzelfde,zeker bij goedkope wehkamp/Lucardi klokkies.

Patinering kan ook zorgen voor een andere kleur. Maar dat poets je er wel zo weer van af.

:smile: :smile: :smile:

1 like

Kort maar krachtig

Hahahahah dacht dat je juist 14 k wel goud mag noemen en 8 en 9 niet

2 likes

Dit verschil bedoel ik is dit appart of is die ketting een heel ander soort goud want er staat wel 585 in

Zoals ik het altijd begrepen, als ik het mis heb hoor ik het graag: Volgens de wet is het minimaal 585/1000 goud, 58,5%. 14 karaat is als je het heel precies uitrekent dat net niet (58,33). Maar volgens mij in de praktijk gezien is het bijna altijd 585 gemaakt, dus goud, en een haartje meer dan 14kt.

1 like

Had @astonmartin dat nou niet uitgelegd? In principe zullen er kleurverschillen zijn tussen alle vormen van goud die niet puur zijn, omdat alle vormen van goud tot dat punt een legering van diverse metalen is.

14 karaat is maar voor de helft goud, 18 karaat voor zo’n driekwart, 24 karaat is puur.

Hier een tabel met de rommel die ze bij goud stoppen om bepaalde kleuren te krijgen:

https://www.gold.org/about-gold/about-gold-jewellery

Zoals de disclaimer onder de tabel zegt: Deze combinaties zijn gewoon in de industrie, maar niet de enigen die werken. Mileage may vary.

Jouw ring neigt naar geelgoud, je ketting iets meer naar rood. Dan zit er dus minder zilver en meer koper in de legering. Koper zorgt voor de rossige kleur.

Ja.

2 likes

Grappig ik moest gelijk aan Gino Pietermaai denken:
afbeelding

Filmpje is hier te vinden (akzie vanaf 2:20 minuten swa):

2 likes

Haha mooi. Toevallig heb ik Fresku al een week in mn playlist staan ook

1 like

Ik mis wit goud. Wit goud kost gemiddeld 50,- per gram. Afhankelijk van de kwaliteit.

1 like